Retoryka klasyczna a współczesna retoryka argumentacji WH-KON-RetKlas
1. Definicje retoryki. Klasyczna terminologia retoryczna. Podmiot – odbiorca – przedmiot – sytuacja w retoryce.
2. Główne cele perswazji i rodzaje retoryki. Funkcje logosu, etosu i patosu.
3. Etapy konstrukcji retorycznej mowy: inwencja, porządek, elokucja, mnemonika, pronuncjacja.
4. Porządki argumentacyjne i budowanie argumentów. Struktura argumentu.
5. Klasyczne elementy retorycznej elokucji i jej zadania w procesie perswazji.
6. Posługiwanie się schematami argumentacyjnymi. Probacja i refutacja we współczesnych ujęciach argumentacji.
7. Formy perswazji argumentacyjnej: krytyka, poddawanie w wątpliwość, spór, debata.
W cyklu 2021/22_L:
|
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P7S_WG
w pogłębionym stopniu absolwent zna wybrane zagadnienia związane z retoryką oraz teorie wyjaśniające zależności pomiędzy tradycją retoryczną a współczesną retoryką, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu literaturoznawstwa.
P7S_UW
w pogłębionym stopniu absolwent potrafi dokonać wyboru właściwych źródeł dokonać krytycznej analizy i syntezy informacji z nich pochodzących i przygotować do zaprezentowania.
P7S_UK
w pogłębionym stopniu absolwent potrafi komunikować się ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców, umie prowadzić i brać czynny udział w debacie przy użyciu fachowej terminologii oraz ze świadomością możliwości retorycznych technik argumentacji.
Pogłębioną wiedzę z zakresu retoryki i teorii argumentacji student zdobywa poprzez udział w zajęciach i lekturę wskazanej literatury. Weryfikacja dokonywana jest przede wszystkim przez test sprawdzający przyswojenie i rozumienie właściwej terminologii i kompozycji retorycznej. – 1 ECTS
Umiejętności wyszukiwania, krytycznej oceny informacji i ich prezentowania student nabywa poprzez wykonywanie zleconych podczas zajęć małych zadań oraz poprzez przygotowanie argumentów do debaty i jej przeprowadzenie podczas zajęć. – 1 ECTS
Kryteria oceniania
Studenta do zaliczenia obowiązuje:
1. aktywne uczestnictwo w zajęciach
2. przygotowywanie wyznaczonych przez prowadzącego zadań w określonym terminie
3. przygotowanie argumentów do debaty typu „za i przeciw” i prezentacja w formie debaty w ustalonym zespole podczas zajęć
4. Zaliczenie testu on-line z zakresu wiedzy o retoryce i technikach argumentacji na platformie FORMS
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Ćwiczenia z retoryki, Warszawa 2012.
2. K. Burke, Tradycyjne zasady retoryki, Pamiętnik Literacki 68/2, 219-250.
3. M. Korolko, Podręcznik retoryki homiletycznej, Kraków 2010, 17-83.
4. M. Marcjanik (red.), Retoryka mediów - retoryka w mediach, Warszawa 2012.
5. Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, Warszawa 2002.
6. I. Szczepankowska, Retoryka - konotacje pojęcia we współczesnej publicystyce i w naukach humanistycznych
7. Szymanek, Wieczorek, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: