język polski B1/B2 dla cudzoziemców semestr II WH-KON-POL-B1/B2-II
Student, rozpoczynający naukę j. polskiego na poziomie B1, powinien mieć opanowany materiał z zakresu gramatyki, leksyki oraz składni z poziomów A1 i A2. Po zaliczeniu dwóch semestrów student uzyskuje poziom średni ogólny (B2), a także ma możliwość kontynuacji nauki języka polskiego na poziomie zaawansowanym.
Zakres tematyczny, uwzględniający potrzeby (językowe, gramatyczne, leksykalne, socjokulturowe) studenta na poziomie B1, B2.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu poziomów B1, B2 student potrafi uzasadnić swoją opinię, przytaczając odpowiednie argumenty, aktywnie uczestniczyć w dyskusji (tematy ogólne, wybrana tematyka specjalistyczna). Student nabywa kompetencji językowych, umożliwiających swobodne przedstawienie samodzielnie opracowanego materiału w formie ustnej oraz pisemnej.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą (5): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością leksyki, gramatyki oraz składni, które są przewidziane w katalogu tematycznym i katalogu zagadnień gramatyczno-syntaktycznych dla poziomów B1 oraz B2. Student potrafi bez trudu wypowiedzieć się na dowolny temat, uwzględniony w katalogu tematycznym na poziomach B1 -B2, a także stosować odpowiedni styl (oficjalny lub nieoficjalny).
Na ocenę dobrą (4): student wykazuje się dobrą znajomością leksyki, gramatyki oraz składni, które są przewidziane w katalogu tematycznym i katalogu zagadnień gramatyczno-syntaktycznych dla poziomów B1 oraz B2, jednak sporadycznie popełnia błędy. Student potrafi wypowiedzieć się na większość tematów, uwzględnionych w katalogu tematycznym na poziomach B1 -B2, a także stosować odpowiedni styl (oficjalny lub nieoficjalny). Niektóre tematy mogą sprawiać studentowi trudność oraz wymagać uzupełnienia.
Na ocenę dostateczną (3): student posiada niekompletną wiedzę z zakresu leksyki, gramatyki oraz składni, które są przewidziane w katalogu tematycznym i katalogu zagadnień gramatyczno-syntaktycznych dla poziomów B1 oraz B2, uczący się często popełnia błędy gramatyczno-leksykalne, które czasami utrudniają zrozumienie jego wypowiedzi. Student potrafi wypowiedzieć się na określony temat, uwzględniony w katalogu tematycznym na poziomach B1 -B2, a także stosować odpowiedni styl (oficjalny lub nieoficjalny), jednak wypowiedź nie jest płynna, często wymaga uzupełnienia, a styl wypowiedzi czasami jest nieporadny.
Literatura
K. Dembińska, K. Fastyn-Pleger, A. Małyska, Gramatyka dla praktyka. Czasownik, seria Aktualizacje, Postdam 2021.
M. Januszewicz, Pisz po polsku!, Jelenia Góra 2021.
P. Chechłacz, E. Komorowska, M. Kowalska, E. Maślankiewicz-Pagacz, V. Neszew, M. Olechowska, K. Rosińska, M. Siembida, B1-Piszę, mówię i zdaję!, Warszawa 2020.
K. Fastyn-Pleger, M. Ułańska, K. Dębińska, A. Małyska, Gramatyka dla praktyka. Fleksja i słownictwo, wyd. Kolegium Języka i Kultury Polski, seria Aktualizacje, Postdam 2017.
E. Lipińska, Z polskim na Ty, Universitas, Kraków 2006.
E. Lipińska, Pisać jak z nut, Universitas, Kraków 2016.
P. Garncarek, Czas na czasownik, Universitas, Kraków 2006.
A. Madeja, B. Marcinek, Polski mniej obcy, Katowice 2007.
E. Lipińska, Nie ma róży bez kolców, Universitas, Kraków 2010.
E. Lipińska, Umiesz? Zdasz!, wyd. Universitas, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: