Oświęcim i Kołyma WH-KON-OswKol
TEKSTY
1. Przypadek Osipa Mandelsztama. Wspomnienia Nadieżdy Mandelsztam
2. Jean Amery, Poza winą i karą. Intelektualista w Oświęcimiu
3. Warłam Szałamow, Opowiadania kołymskie. Rzecz o beznamiętności
4. Tadeusz Borowski, Proszę państwa, proszę do gazu. Rzecz o beznamiętności absolutnej
5. Józef Korcz, 15 miesięcy na Majdanku. Polak patrzy na Zagładę Żydów
6. Czesłąw Skoraczyński, Żywe numery. Piłkarz w obozie
7. Gustaw Herling- Grudziński, Inny świat
8. Primo Levi, Czy to jest człowiek? Odpowiedź tragiczna
9. Zhang Xianliang, Zupa z trawy
10. Gao Ertai, W poszukiwaniu ojczyny.
WYDARZENIA
1. Erntefest 3 listopada 1943 roku
2. Transport z Majdanka do Gross-Rosen 6 kwietnia 1944 roku
3. Mecze piłki nożnej w Gross-Rosen
POJĘCIA
1. Śmierć
2. Ocalenie
3. Lagerszpracha
4. Etap, transport
5. Odchody i wszy
6. Gazkamery i Krematoria
7. Więzień funkcyjny
8. Esesmani
9. Kobiety
10. Człowiek zlagrowany
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym oraz antropologii (KU1-W02)
Zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do badań nad zjawiskami kultury obozowej oraz antropologii codzienności w obozach
(KU1-W03)
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauk o totalitaryzmach i obozach koncentracyjnych kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych i antropologii zajmujących się tymi ponurymi zagadnieniami (KU1-W09)
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, (KU1-U05)
Ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy (KU1-K01)
Kryteria oceniania
Student przygotowuje wystąpienia po przeczytaniu jednej z dowolnie wybranych lektur obozowych. Może korzystać z moich sugestii, ale także sam proponować tekst. Ma to być z jego strony próba rozumienia doświadczenia "odbytu świata" (Kielar) względnie "nieba bez ptaków" (Brzosko-Mędryk)
Ad. (KU1-W02):
Na ocenę niedostateczną
Student nie ma i nie wykazuje uporządkowanej wiedzy w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym w tym naukom o kulturze i antropologii
Na ocenę dostateczną:
Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu podstawowym w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym w tym naukom o kulturze i antropologii
Na ocenę dobrą:
Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu dobrym w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym w tym naukom o kulturze i antropologii
Na ocenę bardzo dobrą:
Student ma i wykazuje uporządkowaną wiedzę w stopniu bardzo dobrym w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym w tym naukom o kulturze i antropologii
Ad.(KU1-W03):
Na ocenę niedostateczną:
Student nie zna- nie potrafi wymienić podstawowej terminologii i metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii
Na ocenę dostateczną:
Student potrafi wymienić podstawowe terminy i nazwać podstawową metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii
Na ocenę dobrą:
Student potrafi wymienić oraz zdefiniować podstawowe terminy i omówić metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii.
Na ocenę bardzo dobra:
Student potrafi wymienić, zdefiniować oraz przedstawić własny komentarz do podstawowych terminów oraz metodologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa i antropologii.
Ad. (KU1-W09)
Na ocenę niedostateczną
Student nie posiada- nie wykazuje podstawowej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych i antropologii
Na ocenę dostateczną:
Student wykazuje podstawową wiedzę wymieniając główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych, społecznych i antropologii.
Na ocenę dobrą:
Student omawia i charakteryzuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze oraz w pokrewnych dyscyplinach nauk humanistycznych, społecznych i antropologii
Na ocenę bardzo dobrą:
Student omawia, charakteryzuje oraz samodzielnie komentuje i interpretuje główne kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia w zakresie nauki o kulturze oraz w pokrewnych dyscyplinach nauk humanistycznych, społecznych i antropologii.
Ad. (KU1-U05)
Na ocenę niedostateczną:
Student nie umie samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać umiejętności badawczych oraz ignoruje wskazówki opiekuna naukowego.
Na ocenę dostateczną:
Student umie samodzielnie ale w niewielkim stopniu zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
Na ocenę dobrą:
Student umie samodzielnie ale w znacznym stopniu zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
Na ocenę bardzo dobrą:
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz przygotowując własne propozycje interpretacyjne.
Ad. (KU1-K01)
Na ocenę niedostateczną:
Student nie wykazuje świadomości zakresu zdobytej wiedzy i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.
Na ocenę dostateczną:
Student wykazuje cząstkową świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w zauważalnym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Na ocenę dobrą:
Student wykazuje świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w dużym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Na ocenę bardzo dobrą:
Student wykazuje pełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy i w bardzo dużym stopniu rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Przypadek Osipa Mandelsztama. Wspomnienia Nadieżdy Mandelsztam
2. Jean Amery, Poza wina i karą. Intelektualista w Oświęcimiu
3. Warłam Szałamow, Opowiadania kołymskie
4. Tadeusz Borowski, Proszę państwa, proszę do gazu
5. Józef Korcz, 15 miesięcy na Majdanku
6. Czesłąw Skoraczyński, Żywe numery
7. Gustaw Herling- Grudziński, Inny świat
8. Primo Levi, Czy to jest człowiek?
9. Zhang Xianliang, Zupa z trawy
10. Gao Ertai, W poszukiwaniu ojczyny.
UWAGA Trudno dostępne materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: