Oglądanie słów - czytanie obrazów WH-KON-OglSłCzytObr
Żyjemy otoczeni różnorodnymi formami przekazu słownego i obrazowego. W historii kultury przypisano im odmienne funkcje. Słowo drukowane przede wszystkim znaczyło, natomiast obraz przedstawiał. Dlatego druk przeznaczony był przede wszystkim do czytania, obraz – oglądania. Pojawiły się w związku z tym dwa typy wizualności: werbalna i obrazowa. Na przestrzeni historii kultury ten klarowny, uproszczony podział „negowała” poezja wizualna, a „zburzyły” go propozycje artystyczne i użytkowe awangard dwudziestowiecznych (np. kubizm, futuryzm, formizm, abstrakcja, happening). Słowo drukowane i obraz w związku z tym zaczęły pełnić funkcje i znaczeniowe, i przedstawiające. Na kolejnych konwersatoryjnych spotkaniach studentki/ci będą stosować procedury percepcyjne i poznawcze, tradycyjnie traktowane jako odległe wskazanym typom przekazów, to znaczy będą oglądać słowa drukowane i czytać obrazy malarskie. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie 3 projektów wierszy wizualnych lub konkretnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
• dobrze zna mechanizmy czytania i oglądania oraz potrafi je opisać zarówno w kontekście komunikatów słownych, jaki i obrazowych;
• zrozumie również procesy ikonizacji słowa i upiśmiennienia obrazu – interdyscyplinarne zależności występujące w kulturze od dawna, ale marginalnie – ich uwarunkowania (percepcyjne i poznawcze) oraz konsekwencje komunikacyjne i społeczne.
W zakresie umiejętności student:
• potrafi samodzielnie planować i realizować proces dokształcania się w zakresie interdyscyplinarnych zależności słowa drukowanego i obrazu malarskiego.
W zakresie kompetencji student:
• jest gotów do traktowania zdobytej wiedzy jako niezbędnej do zrozumienia i
rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów polisemantycznych;
• jest również gotów do mierzenia się z inter-, trans- i poli-medialnymi wyzwaniami aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Kryteria oceniania
Ocena formująca
student kończąc ćwiczenia:
- na ocenę 5 (bdb.):
• dobrze zna mechanizmy czytania i oglądania oraz potrafi je opisać zarówno w kontekście komunikatów słownych, jaki i obrazowych;
• zrozumie również procesy ikonizacji słowa i upiśmiennienia obrazu oraz ich uwarunkowania (percepcyjne i poznawcze) i konsekwencje komunikacyjno- społeczne;
• potrafi samodzielnie planować i realizować proces dokształcania się w zakresie interdyscyplinarnych zależności słowa drukowanego i obrazu malarskiego;
• jest gotów do traktowania zdobytej wiedzy jako niezbędnej do zrozumienia i
rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów polisemantycznych;
• jest również gotów do mierzenia się z inter-, trans- i poli-medialnymi wyzwaniami aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
- na ocenę 4 (db.):
• dobrze zna mechanizmy czytania i oglądania oraz potrafi je opisać zarówno w kontekście komunikatów słownych, jaki i obrazowych;
• zrozumie albo proces ikonizacji słowa, albo proces upiśmiennienia obrazu jednego z nich uwarunkowania (percepcyjne i poznawcze) oraz ich konsekwencje komunikacyjne i społeczne;
• potrafi samodzielnie planować, ale już nie realizować proces dokształcania się w zakresie interdyscyplinarnych zależności słowa drukowanego i obrazu malarskiego;
• jest gotów do traktowania zdobytej wiedzy jako niezbędnej do zrozumienia i rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów polisemantycznych;
• jest jest jednak gotów do mierzenia się z inter-, trans- i poli-medialnymi wyzwaniami aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
- na ocenę 3 (dst.):
• dobrze zna mechanizmy czytania i oglądania oraz potrafi je opisać zarówno w kontekście komunikatów słownych, jaki i obrazowych;
• nie rozumie jednak ani procesu ikonizacji słowa, ani upiśmiennienia obrazu, zatem nie zna ich żadnych uwarunkowań i żadnych konsekwencji.
• nie potrafi ani samodzielnie planować, ani realizować procesu dokształcania się w zakresie interdyscyplinarnych zależności słowa drukowanego i obrazu malarskiego;
• jest gotów do traktowania zdobytej wiedzy jako niezbędnej do zrozumienia i rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów polisemantycznych;
• jest jest jednak gotów do mierzenia się z inter-, trans- i poli-medialnymi wyzwaniami aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
- na ocenę 2 (ndst.):
• nie zna mechanizmów ani czytania, ani oglądania, dlatego nie potrafi ich w opisać ani w kontekście żadnych komunikatów;
• nie rozumie również ani procesu ikonizacji słowa, ani upiśmiennienia obrazu;
• dlatego nie potrafi ani samodzielnie planować, ani realizować procesu dokształcania się w zakresie interdyscyplinarnych zależności;
• nie jest gotów do rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów polisemantycznych;
• jest również również gotów do mierzenia się z inter-, trans- i poli-medialnymi uwarunkowaniami aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
Ocena końcowa (zaliczenie na ocenę) na podstawie 3 projektów wierszy wizualnych lub konkretnych - 100%. Na prośbę studentów zmniejszono do 2 projektów.
Wstępnym warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest:
- obecności na zajęciach (wolno być dwa razy nieobecnym, trzecia nieobecność powoduje konieczność zaliczenia wszystkich trzech nieobecności, czwarta nieobecność stanowi podstawę do skreślenia z listy studentów, uczęszczających na konwersatorium);
- przygotowania do konwersatoriów aktywności na zajęciach (za trzy aktywności udokumentowane plusem, można podnieść ocenę końcową o pół oceny).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: