,,Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza. Od epopei do poematu metafizycznego WH-KON-OdEpopDoPoe
Konwersatorium zostanie w całości poświęcone jednemu z najwybitniejszych dzieł polskiej literatury. Naświetlone zostaną okoliczności narodzin dzieła oraz rozliczne konteksty tradycji literackiej, z których Mickiewicz korzystał tworząc utwór. Akcent zostanie położony na kwestie epopeiczności "Pana Tadeusza" rozumianego jako poemat romantyczny - dzieło nowoczesne i uniwersalne. Fundamentalną sprawą stanie się zrekonstruowanie biegu wydarzeń opisanych w dziele, charakterystyka postaci, ze wskazaniem na głównego bohatera Jacka Soplicę - Ks. Robaka. Przyjrzymy się szczegółowiej koncepcji historii (w tym wizji przeszłości i przyszłości Polski) oraz roli natury w dziele. Odpowiemy na pytanie, w jakim sensie "Pan Tadeusz" jest poematem metafizycznym? Celem zajęć będzie pogłębienie zarówno znajomości treści poematu jak i szeroko rozumianej wiedzy związanej z jego kształtem, synkretyczną formą, problematyką etc. Osobnym zagadnieniem poruszonym w trakcie konwersatorium będzie recepcja Mickiewiczowskiego arcydzieła w ciągu stu dziewięćdziesięciu lat obecności w polskim uniwersum kulturowym.
W cyklu 2023/24_L:
Konwersatorium zostanie w całości poświęcone jednemu z najwybitniejszych dzieł polskiej literatury. Naświetlone zostaną okoliczności narodzin dzieła wraz z kontekstem historycznym; wykazane zostaną rozliczne konteksty tradycji literackiej, z których Mickiewicz korzystał tworząc utwór. Akcent zostanie położony na kwestie epopeiczności "Pana Tadeusza" rozumianego jako poemat romantyczny - dzieło nowoczesne i uniwersalne. Fundamentalną sprawą stanie się zrekonstruowanie biegu wydarzeń opisanych w dziele, charakterystyka postaci, ze wskazaniem na głównego bohatera Jacka Soplicę - Ks. Robaka. Przyjrzymy się szczegółowiej koncepcji historii (w tym wizji przeszłości i przyszłości Polski) oraz roli natury w dziele. Odpowiemy na pytanie, w jakim sensie "Pan Tadeusz" jest poematem metafizycznym? Celem zajęć będzie pogłębienie zarówno znajomości treści poematu jak i szeroko rozumianej wiedzy związanej z jego kształtem, synkretyczną formą, problematyką etc. Osobnym zagadnieniem poruszonym w trakcie konwersatorium będzie recepcja Mickiewiczowskiego arcydzieła w ciągu stu dziewięćdziesięciu lat obecności w polskim uniwersum kulturowym. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP2_W03 student zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki i dramaturgiczny
poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, zna dorobek krytyczny im poświęcony.
FP2_U03 student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretacje złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego.
FP2_K01 student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- na ocenę 5 (bdb.): student na poziomie zaawansowanym potrafi poprawnie omówić problematykę dzieła "Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza; potrafi wyjaśnić związki Mickiewiczowskiej epopei z tradycją literacką oraz wykazać na czym polega jej nowatorstwo na tle literatury epoki romantyzmu; potrafi wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia badawcze, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę poszczególnych fragmentów (Ksiąg) utworu w oparciu o wybraną strategię badawczą; potrafi argumentować i efektywnie prezentować tezy interpretacyjne, z którymi zapoznał się sięgając po literaturę przedmiotu..
- na ocenę 4 (db.): student na poziomie zaawansowanym potrafi poprawnie omówić problematykę utworu Adama Mickiewicza pt. "Pan Tadeusz"; potrafi wyjaśnić związki epopei Mickiewiczowskiej z tradycją literacką, a jednocześnie potrafi wskazać wybrane elementy świadczące o jej poetyckim nowatorstwie; potrafi wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę fragmentów utworu; potrafi argumentować i prezentować tezy interpretacyjne.
- na ocenę 3 (dst.): student na poziomie zaawansowanym potrafi poprawnie omówić problematykę utworu Adama Mickiewicza wskazując na najważniejszych bohaterów i sytuacje, w których bohaterowie uczestniczą; potrafi wyjaśnić związki epopei Mickiewiczowskiej z tradycją literacką, potrafi wskazać dwa-trzy elementy świadczące o poetyckim nowatorstwie dzieła; potrafi podjąć próbę wykorzystania zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi interpretacyjnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: