Mity i alegorie platońskie WH-KON-MitAlegPlat
Tematem konwersatorium są wybrane mity i alegorie w dialogach Platona.
Zagadnienia szczegółowe:
1. Mit i alegoria jako środek przekazu treści i idei filozoficznych w dialogach Platona
2. Mistyczne aspekty filozofii Platona.
3. „Misteryjne” czytanie Platona. „irracjonalność” Greków i jej odbicie w filozofii Platona.
4. Sokrates jako wzorzec filozofa w Teajtecie i innych dialogach Platona
5. Motyw „wtajemniczeń” i „oczyszczeni” w dialogach Platona (Fajdros, Gorgiasz, Fedon, Uczta)
6. Ideał upodobnienia do Boga w Teajtecie i innych dialogach Platona
7. Idea niekrzywdzenia w Gorgiaszu Platona
8. Mit jaskini w Państwie Platona
9. Mit o stworzeniu człowieka i metempsychozie w Timajosie Platona
10. Mit o rydwanach w Fajdrosie Platona
11. Motyw czterech szałów w Fajdrosie Platona
12. Motyw pisma i „ogródków Adonisa” w Fajdrosie Platona
13. Mity eschatologiczne w dialogach Platona (Fedon, Gorgiasz, Państwo)
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efektem zajęć ma być przede wszystkim poznanie określonych tekstów Platona, praktyczna umiejętność czytania i interpretacji występujących w nich mitów i alegorii, rozszyfrowanie ich przesłania. Ponadto - zrozumienie na czym polega komunikacyjna funkcja mitu jako środka przekazu treści i idei filozoficznych oraz jako katalizatora określonych przeżyć egzystencjalnych. Tym samym - zrozumienie egzystencjalnego (duchowego i moralnego) sensu filozofii i jej praktycznego wpływu na duchowość i morale miłośników filozofii (zwłaszcza filozofii platońskiej), Dodatkowo uczestnicy konwersatorium mają szansę zrozumieć, co znaczy być filozofem w formule platońskiej i jaki typ wrażliwości za tym stoi.
Punkty ECTS:
30 godz. - udział w zajęciach - 1 punkt
30 godz. - przygotowanie do zajęć (lektura tekstów) - 1 punkt
30 godz. - przygotowanie do zaliczenia (opracowanie prezentacji, opracowanie i zaliczenie lektur - poza zajęciami)
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę na podstawie ogólnej aktywności i zaangażowania studenta w toku całego semestru.
Nie przewiduje się osobnego egzaminu po zakończeniu zajęć. Studenci zdobywają oceny w trakcie zajęć w przeciągu całego semestru. Na ostateczną ocenę ma wpływ: obecność, aktywność na zajęciach, przygotowywanie do zajęć w formie przeczytanych lektur, ewentualne przygotowywanie prezentacji na zadany temat. Na najniższą ocenę (dostateczną) wystarczy obecność i uwaga na zajęciach. Na wyższe oceny trzeba wykazać się aktywnością i zaangażowaniem. Na najwyższą ocenę wymagane jest zaliczenie uzgodnionych lektur. Szczegółowe uwagi na temat zaliczeń podane zostaną na zajęciach.
Punkty ECTS:
30 godz. - udział w zajęciach - 1 punkt
30 godz. - przygotowanie do zajęć (lektura tekstów) - 1 punkt
30 godz. - przygotowanie do zaliczenia (opracowanie prezentacji, opracowanie i zaliczenie lektur - poza zajęciami)- 1 punkt
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura podstawowa:
Platon, Dialogi: Fedon, Fajdros, Uczta, Teajtet, Państwo, Gorgiasz, przekład W. Witwicki, P. Siwek, M. Maykowska, dowolne wydanie.
Platon, Listy, dowolne wydanie.
Literatura uzupełniająca:
K. Albert, Studia z historii filozofii, Warszawa 2006.
A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej, Warszawa 1971.
E.Wolicka, Mimetyka i mitologia Platona, Lublin,1994.
M. Przełęcki, Rola mitu w argumentacji Platona, w: Studia Filozoficzne, 1991, 3–17.
H. Podbielski, Obraz zaświatów w dialogach Platona, „Roczniki Humanistyczne”, t. LIV – LV, Z. 3 – 2006 – 2007.
K. Pawłowski, Misteria i filozofia. Misteryjne oblicze filozofii greckiej, Lublin 2007.
K. Pawłowski, Medytacje platońskie. Rozważania filozoficzne na kanwie dialogów Platona, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: