Milan - Cultural Perception Through Art and Fashion WH-KON-MilCultPerc
Kurs prezentuje zagadnienia dotyczące rozwoju sztuki, designu i mody w Mediolanie oraz ich wpływ na postrzeganie miasta i jego kultury. Rozważania rozpoczyna historia miasta oraz jego rozwój na przestrzeni wieków. Na kanwie rozważań osadzone są najważniejsze dzieła architektury i sztuki. Student poznaje rozwój wiodących tendencji artystycznych w Mediolanie oraz recepcję zjawisk międzynarodowych na gruncie miasta. Analiza dzieł oparta jest zarówno dzieła awangardy jak i sztuki najnowszej. Student zdobywa wiedzę na temat rozwoju designu we Włoszech od początku wieku XX, przez futuryzm, pop, postmodernizm aż po trendy najnowsze. Uczestnicy poznają najważniejszych mediolańskich projektantów i firmy. Moda, która nierozerwalnie kojarzy się z miastem, jest ostatnim działem zajęć. Program porusza zagadnienia genezy pokazów we Florencji oraz rozwój Mediolanu jako włoskiej stolicy mody. Przywołane są najważniejsze marki modowe, projektanci oraz style. Studenci potrafią wykorzystać informacje by wyszukać istotne placówki muzealne w Mediolanie, które dedykowane są zagadnieniom kursu.
W cyklu 2021/22_L:
Kurs prezentuje zagadnienia dotyczące rozwoju sztuki, designu i mody w Mediolanie oraz ich wpływ na postrzeganie miasta i jego kultury. Rozważania rozpoczyna historia miasta oraz jego rozwój na przestrzeni wieków. Na kanwie rozważań osadzone są najważniejsze dzieła architektury i sztuki. Zajęcia ukazują rozwój wiodących tendencji artystycznych w Mediolanie oraz recepcję zjawisk międzynarodowych na gruncie miasta. Analiza dzieł oparta jest zarówno dzieła awangardy jak i sztuki najnowszej. Kolejnym działem jest rozwój designu we Włoszech od początku wieku XX, przez futuryzm, pop, postmodernizm aż po trendy najnowsze. Uczestnicy poznają najważniejszych mediolańskich projektantów i firmy. Moda, która nierozerwalnie kojarzy się z miastem, jest ostatnim działem zajęć. Program porusza zagadnienia genezy pokazów we Florencji oraz rozwój Mediolanu jako włoskiej stolicy mody. Przywołane są najważniejsze marki modowe, projektanci oraz style. Kurs kończy przegląd istotnych placówek muzealnych w Mediolanie, które dedykowane są zagadnieniom kursu. |
E-Learning
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
6.00 ECTS
30 h - udział w zajęciach
60 h - przygotowanie do zajęć
30 h - czytanie lektur
60 h - przygotowanie do zaliczenia
H1A_W01 student ma podstawową wiedzę o kultury, historii i sztuki Mediolanu w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej - poznaje historię i kulturę Mediolanu na tle kultury europejskiej.
H1A_W10 student ma podstawową wiedzę o mediolańskich instytucjach kultury (muzea, galerie, przestrzenie nowej sztuki) i orientację we współczesnym życiu kulturalnym - poznaje placówki kulturalne Mediolanu i potrafi połączyć je z zagadnieniami kursu.
H1A_U01 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje na temat kultury i sztuki Mediolanu z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - potrafi wyszukiwać informacje na temat mody, sztuki i kultury Mediolanu wykorzystując źródła i opracowania.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach 20%
Zaliczenie w formie prezentacji (archiwizacja pracy na MOODLE) 60%
Obecność (maksymalnie 2 nieobecności w semestrze) 20%
KRYTERIA OCENIANIA
na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące kultury, historii i sztuki Mediolanu, potrafi rozpoznać i nazwać projektantów i domy mody oraz twórców designu na podstawie materiału wizualnego. Zna najważniejsze zabytki miasta i potrafi je umiejscowić historycznie.
na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące kultury, historii i sztuki Mediolanu, potrafi z nielicznymi błędami rozpoznać i nazwać projektantów i domy mody oraz twórców designu na podstawie materiału wizualnego. Zna większość zabytków miasta i potrafi je z nielicznymi błędami umiejscowić historycznie.
na ocenę DST - student podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu kultury, historii i sztuki Mediolanu, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu chronologii, ma problemy z rozpoznaniem i nazwaniem projektantów i domów mody oraz twórców designu na podstawie materiału wizualnego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Francesco Cossentino, Frank Pyke, Werner Sengenberger, Local and regional response to global pressure: the case of Italy and its industrial districts, Geneva 1996.
Grace Lees-Maffei, Kjetil Fallan, Made in Italy: Rethinking a Century of Italian Design, London 2014, fragm. https://books.google.it/books?hl=pl&lr=&id=EdnUAAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR5&dq=italian+design&ots=G4-EUc8MS_&sig=MfasPHDFpxxmCt51hpkv3D6qx90&redir_esc=y#v=onepage&q=italian%20design&f=false
Emanuela Scarpellini, Italian Fashion since 1945: A Cultural History, London 2019, fragm. https://books.google.it/books?id=cAilDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Anna Wiśnicka, Polish-Italian Design Dualism. Artistic Projects by Dorota Koziara, „PL.IT / Rassegna italiana di argomenti polacchi”, 08/2017, p. 160-175.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Angielski B2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: