Czytanie Mickiewicza WH-KON-Mickiewicz
W Roku Romantyzmu Polskiego zaistniało wiele okazji do podsumowań wiedzy na temat "Ballad i romansów" oraz do wyznaczenia nowych perspektyw oglądu fenomenalnego dzieła. Konwersatorium zatytułowane Czytanie Mickiewicza, poświęcone właśnie temu szczególnemu zespołowi wierszy, będzie okazją do kontynuacji dyskusji nad specyfiką romantyzmu przedlistopadowego, a w szczególności nad niezwykłością i atrakcyjnością wileńskiego tomu twórcy - geniusza.Celem szczegółowym konwersatorium będzie zapoznanie studentów ze wszystkimi tekstami składającymi się na cykl poetycki "Ballady i romanse" Adama Mickiewicza. Akcent zostanie położony na walory deklamacyjne kolejnych wierszy (głośną lekturę zalecaną przez twórcę) oraz na dyskusję wokół realizowanej przez nie balladowej formy poetyckiej. Przyjrzymy się problematyce ballad oraz zdefiniujemy przez ich pryzmat romantyczną ludowość. Następnie podejmiemy próbę weryfikacji obecności w nich tradycji literackiej; w końcu pochylimy się nad nowatorstwem wierszy młodego Mickiewicza, by w rezultacie, uwzględniając najnowszą literaturę przedmiotu, podjąć namysł nad centralnym dla tego zbioru zagadnieniem, jakim jest zagadnienie cyklu poetyckiego. Zrekonstruujemy i poddamy refleksji trzy koncepcje badawcze "Ballad i romansów" jako cyklu – Marty Piwińskiej, Rolfa Fiegutha i Bogusława Doparta. W finale konwersatorium przyjrzymy się przykładom z poezji dwudziestowiecznej, ilustrującym różne typy nawiąząń do romantycznej ballady Mickiewiczowskiej, a także zapoznamy się ze sceniczną adaptacją "Ballad i romansów" zrealizowaną przez Teatr Wierszalin.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP1_W08 student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna
kanoniczne dzieła polskiego romantyzmu, główne kierunki ich analizy i interpretacji, rozumie dziewiętnastowieczny kontekst kulturowy, zna najważniejszą literaturę przedmiotu poświęconą twórczości literackiej Mickiewicza.
FP1_U03 student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu wiedzy o polskim romantyzmie oraz potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację tekstów poetyckich A. Mickiewicza.
FP1_K01 student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy na temat "Ballad i romansów" A. Mickiewicza i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami historycznoliterackimi.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- na ocenę 5 (bdb.): student na poziomie zaawansowanym potrafi poprawnie omówić problematykę wszystkich wierszy Adama Mickiewicza z cyklu „Ballady i romanse”; potrafi wyjaśnić związki ballady Mickiewiczowskiej z tradycją literacką (np. Niemcewiczowską) a jednocześnie potrafi wykazać na czym polega jej nowatorstwo; potrafi wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację utworów Mickiewicza w oparciu o wybraną koncepcję cyklu; potrafi argumentować i efektywnie prezentować tezy interpretacyjne, z którymi zapoznał się sięgając po literaturę przedmiotu..
- na ocenę 4 (db.): student na poziomie zaawansowanym potrafi poprawnie omówić problematykę większości wierszy Adama Mickiewicza z cyklu „Ballady i romanse”; potrafi wyjaśnić związki ballady Mickiewiczowskiej z tradycją literacką (np. Niemcewiczowską), a jednocześnie potrafi wskazać wybrane elementy świadczące o jej poetyckim nowatorstwie; potrafi wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację utworów Mickiewicza w oparciu o wybraną koncepcję cyklu; potrafi argumentować i prezentować tezy interpretacyjne.
- na ocenę 3 (dst.): student na poziomie zaawansowanym potrafi poprawnie omówić problematykę najbardziej znanych wierszy Adama Mickiewicza z cyklu „Ballady i romanse” („Świtezianka”, „Świteż”, „Lilije”); potrafi wyjaśnić związki ballady Mickiewiczowskiej z tradycją literacką, a jednocześnie potrafi wskazać dwa-trzy elementy świadczące o poetyckim nowatorstwie wymienionych utworów; potrafi podjąć próbę wykorzystania zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi interpretacyjnych.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: