Literatura kresowa WH-KON-LitKresowa
Zajęcia mają na celu prezentację tekstów, mieszczących się w nurcie "literatury kresowej". Jednorodność tematyczna, połączona z szerokim wachlarzem stylów i sposobów utrwalania rzeczywistości kresowej stwarza szerokie pole interpretacyjne, którego nadrzędnym celem jest stworzenie "literackiej mapy kresów" oraz wyodrębnienie cech swoistych utworów, zaliczających się do tego nurtu.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- potrafi wyszukiwać, krytycznie analizować, twórczo
interpretować i syntetyzować informacje;
- potrafi samodzielnie formułować i rozwiązywać problemy
badawcze, przystosować istniejące metody i narzędzia
badawcze do nowych problemów.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie prac zaliczeniowych.
Niedostateczną ocenę otrzymuje student, który nie spełnia kryteriów, wymienionych w efektach kształcenia;
Dostateczną ocenę uzyskuje student, który:
- ma wybiórczą wiedzę o kontekście historycznym warunkującym powstanie tekstów z nurtu literatury kresowej;
- ma wybiórczą wiedzę o kulturowych kontekstach towarzyszących powstawaniu najwybitniejszych dzieł kresowych;
- ma wybiórczą wiedzę szczegółową o literaturze i kulturze polskiej w zakresie omawianych tekstów kresowych;
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie
formułować sądy krytyczne;
- posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu,
merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków
i ich syntetyzowania.
Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- ma dobrą wiedzę o kontekście historycznym warunkującym powstanie tekstów z nurtu literatury kresowej;
- ma dobrą wiedzę o kulturowych kontekstach towarzyszących powstawaniu najwybitniejszych dzieł kresowych;
- ma dobrą wiedzę szczegółową o literaturze i kulturze polskiej w zakresie omawianych tekstów kresowych;
- ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach;
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie
formułować sądy krytyczne;
- posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu,
merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków
i ich syntetyzowania;
- posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania
wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych
w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury
i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych i informacji pochodzących z mediów
tradycyjnych i elektronicznych
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- ma pogłębioną wiedzę o kontekście historycznym warunkującym powstanie tekstów z nurtu literatury kresowej;
- ma pogłębioną wiedzę o kulturowych kontekstach towarzyszących powstawaniu najwybitniejszych dzieł kresowych;
- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową o literaturze i kulturze polskiej w zakresie omawianych tekstów kresowych;
- ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach;
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie
formułować sądy krytyczne;
- posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu,
merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków
i ich syntetyzowania;
- posiada dobrze ukształtowaną umiejętność przygotowania
wystąpień ustnych oraz prezentacji multimedialnych
w języku polskim, dotyczących zagadnień języka, literatury
i kultury, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych i informacji pochodzących z mediów
tradycyjnych i elektronicznych ;
- aktywnie uczestniczy w działaniu na rzecz zachowania
dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Literatura
- Jerzy Stempowski, eseje z tomu "W Dolinie Dniestru. Listy o Ukrainie, wybrał i opracował A. st. Kowalczyk, Warszawa 1993;
- Melchior Wańkowicz, "Szczenięce lata" (dowolne wydanie)
- Czesław Miłosz, "Dolina Issy" (dowolne wydanie)
- "Kraj lat dziecinnych", London, Puls, 1987 lub inne wydanie
- Florian Czarnyszewicz, "Nadberezyńcy" (dowolne wydanie)
- Maria Dunin-Kozicka, "Burza od wschodu" (dowolne wydanie)
- Józef Wittlin, "Sól ziemi" (dowolne wydanie)
- Andrzej Kuśniewicz, "Lekcja martwego języka" (dowolne wydanie)
- Julian Wołoszynowski, "Opowiadania podolskie" (dowolne wydanie)
- Władysław Milczarek, "Krasnegóry" oraz wiersze Czesława Janczarskiego
- Jarosław Iwaszkiewicz, "Księżyc wschodzi" i odpowiadania włoskie
- Tomasz Różycki, "Dwanaście stacji" (dowolne wydanie)
- Wojciech Kudyba, "Nazywam się Majdan", Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: