Krytyka teatralna - praktyka gatunków tekstów WH-KON-KrytykaTeatr
Zajęcia mają na celu nauczenie studentów pisania recenzji teatralnych. Zajęcia poświęcone są teorii gatunku, elementom analizy spektaklu. Głównym trzonem zajęć jest praca nad powstającym tekstem recenzji ze spektaklu teatralnego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna podstawową terminologię z zakresu wiedzy o dramacie i teatrze współczesnym oraz rozumie główne zjawiska w teatrze współczesnym,
Zna współczesne metody i sposoby analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, plastycznego i filmowego,
Zna podstawowe teorie, metody i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu literaturoznawczego,
Potrafi opracować wyniki własnych badań i wyrazić je w postaci wypowiedzi pisemnej oraz ustnej w języku polskim,
Jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
Bardzo dobry - student umie najpisać recenzję teatralną w dowolnym gatunku, zarówno prasową, branżową, jak i eseistyczną,
Dobry – student umie napisać recenzję prasową i branżową.
Dostateczny - student umie napisać recenzję prasową.
Niedostateczny – student nie umie napisać recenzji teatralnej.
Oceniane będzie zaangażowanie na zajęciach, jak również umiejętność pisania i oceniania innych tekstów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
A. Wanat, Pochwała teatru, Warszawa 1997.
J. Sieradzki, Widok przez scenę, Warszawa 2019.
J. Kopciński, Powrót “Dziadów”, Warszawa-Kraków 2016.
J. Majcherek, Niedoskładanka, Warszawa-Kraków 2016.
J. Kowalska, Spacer po barykadach, Warszawa-Kraków 2014.
J. Koenig, Kto ma mieć pomysły?, Warszawa-Kraków 2014.
Widowisko-teatr-dramat, red. E. Wąchocka, Katowice 2010.
Szkice o krytyce teatralnej, red. E. Udalska, Katowice 1981.
K. Kowalewicz, Teatr i odbiorca-przygotowanie do teorii odbioru dzieła teatralnego, Łódź 1993.
M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991; C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2005; H-T, Lehman, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, t. II, Wrocław 2003; D. Ratajczak, Teatralność i sceniczność, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 2003, t. I; P. Brook, Pusta przestrzeń, wstęp Z. Hübner, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1981; P. Brook, Ruchomy punkt, przeł. E. Guderian-Czaplińska i G. Ziółkowski, Wrocław-Poznań 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: