Konserwacja i opieka nad zabytkami w muzeum WH-KON-KonserZabyt
Konserwacja i ochrona muzealiów należy do istoty działalności muzealniczej.
1/ Zabytki - dobra kultury - dziedzictwo kulturowe - muzealia: zagadnienia wstępne
2/ Teoria Ochrony Dóbr Kultury. Karta Ateńska, Karta Wenecka i inne dokumenty międzynarodowe i krajowe. Organizacje międzynarodowe (UNESCO, ICOMOS, ICCROM i inne)
3/ Najważniejsze postulaty konserwacji profilaktycznej i ochrony zabytków w muzeach
4/ Dzieje teorii konserwacji zabytków; Działalność i idee konserwatorskie Emanuela Viollet–le–Duca, Johna Ruskina, Cesarego Brandiego, Aloisa Riegla, Waltera Frodla (historyczne, artystyczne i użytkowe zasady wartościowania zabytków)
5/ Konserwacja a restauracja zabytków; anastyloza, rewitalizacja, restytucja i odbudowa zabytków
6/ Bezpieczeństwo w muzeum (przeciwpożarowe, przeciwwłamaniowe)
7/ Wpływ czynników fizycznych (temperatury, wilgotności, oświetlenia i innych) na patologię obiektów muzealnych
8/ Wpływ czynników chemicznych i biologicznych na patologię obiektów muzealnych
9/ Transport a bezpieczeństwo muzealiów
10/ Konserwacja obiektów muzealnych zagrożonych korozją fizyczną
11/ Konserwacja obiektów muzealnych zagrożonych korozją chemiczną
12/ Konserwacja obiektów muzealnych zagrożonych korozją biologiczną
13/ Konserwacja architektury zabytkowej
14/ Przeciwdziałanie zagrożeniom w obiektach muzealnych
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student zna podstawową terminologię używaną w muzeologii i konserwatorstwie zabytków
- Student ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki i metodach badawczych stosowanych w naukach humanistycznych oraz w konserwatorstwie
- Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju muzeologii i muzealnictwa artystycznego, historycznego, naukowo-przyrodniczego i technicznego oraz metodologii konserwacji zabytków
Umiejętności:
- Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna i historyczną do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum współczesnego
szczególnie w zakresie konserwacji obiektów muzealnych;
- Student potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie w zakresie konserwacji;
- Student potrafi pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie muzealników współdziałać przy ochronie i zabezpieczeniu muzealiów;
Kompetencje społeczne:
- Student ma przekonanie o wadze postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, przestrzegania norm etyki zawodu muzealnika
- Student ma poczucie odpowiedzialności i świadomość iż zawód muzealnika jest zawodem regulowanym, rozumie wynikające stąd ograniczenia
- Student ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum
Nakład pracy studenta (opis ECTS)
1 ECTS - udział w zajęciach/przygotowanie do zajęć - 30 godz.
1 ECTS - przygotowanie prac zaliczeniowych - 30 godz.
1 ECTS - lektury obowiązkowe - 30 godz.
90 godzin = 3 punkty ECTS
Muz1_W03 Zna i rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa i ochrony dóbr kultury, w tym posiada wiedzę na temat rozwoju teorii i praktyki konserwatorskiej z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie;
Muz1_U02 Potrafi samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze, a także samodzielnie wyszukiwać specjalistyczną literaturę i opracowania z zakresu muzealnictwa i ochrony dóbr kultury;
Muz1_ U04 Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię muzeologiczną i z zakresu ochrony dóbr kultury.
Muz1_U11 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o kulturze i religii w pracy muzealnika.
Muz1_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji
specjalistycznych w zakresie ochrony dóbr kultury.
Kryteria oceniania
Na ocenę dst składa się podstawowa Wiedza, Umiejętności i Kompetencje Społeczne w zakresie konserwacji profilaktycznej nad kolekcjami muzealnymi weryfikowane przy pomocy referatów/prezentacji oraz kolokwiów okresowych.
Na ocenę db składa się ponadto Wiedza, Umiejętności i Kompetencje Społeczne w zakresie profilaktyki konserwatorskiej oraz zarządzania klimatem w muzeach weryfikowane przy pomocy referatów/prezentacji oraz kolokwiów okresowych.
Na ocenę bdb składa się ponadto Wiedza, Umiejętności i Kompetencje Społeczne w zakresie pełnej opieki nad obiektami muzealnymi weryfikowane przy pomocy referatów/prezentacji oraz kolokwiów okresowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, red. D. Folga-Januszewska, Warszawa 2007
- Ochrona zbiorów. ABC profilaktyki konserwatorskiej w muzeum, pr. zbior., NIMOZ
- O opiece nad kolekcją, red.M. Bogdańska-Krzyżanek, J. Egit-Pużyńska, Warszawa 2008
- Opieka nad obiektami muzealnymi, pr. zbior., Warszawa 2016
- Zarządzanie klimatem w muzeach: Ochrona zbiorów i energooszczędność
Literatura uzupełniająca:
- Brandi C., Teoria restauracji, Warszawa 2006 (Brandi C., Teoria del restauro, Torino 1977).
- Chiesa e arte. Documenti della Chiesa testi canonici e commenti, Milano 2001
- Cyfrowa fotografia w dokumentacji muzealniczej (pr. zbior.), Warszawa 2013
- Dobosz P., Administracyjno-prawne instrumenty kształtowania ochrony zabytków, Kraków 1997
- Dziedzictwo kulturowe w XXI wieku. Szanse i wyzwania, (red. naukowa) M. A. Murzyn, J. Purchla, Kraków 2007
- Dziedzictwo postindustrialne i jego kulturotwórcza rola (red. S. Januszewski), Warszawa 2009
Fryś-Pietraszkowa E., Kunczyńska-Iracka A., Pokropek M., Sztuka ludowa w Polsce, Warszawa 1988
- Gluziński W., U podstaw muzeologii, Warszawa 1980
- Jadzińska M. "Duże dzieło sztuki": sztuka instalacji. Autentyzm, zachowanie, konserwacja, Kraków [b.r.w.]
- Kocewiak S., Ogrodzki P., Rulewicz J., Vademecum zabezpieczenia muzeów, Warszawa 2002
- Kocewiak S., Ogrodzki P., Rulewicz J., Vademecum zabezpieczenia obiektów sakralnych, Warszawa 2006
- Korpal G., Autor - Dzieło sztuki – Konserwator - Odbiorca, Kraków 2004
- Maisner-Nieduszycka J., Damentka E., Wykaz muzeów w Polsce, Warszawa 1995
- Marconi B., O sztuce konserwacji, oprac. J. Bursze, Warszawa 1982
- Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wrocław 1994
- Pawlicki M., Strategia konserwacji zabytków architektury w Polsce, Kraków 1993, Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Monografia nr 142
- Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001
- Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, T. 1-2, Zakamycze 2001
- Purchla J., Dziedzictwo a transformacja, Kraków 2005
- Slansky B., Technika malarstwa, t. I-II, Warszawa 1960-1965
- Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. 1-3, Warszawa 1989-1995
- Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe Normy Ochrony Dziedzictwa Kultury, Biuletyn ICOMOS, Warszawa 2000.
- Vademecum właściciela i użytkownika zabytków. Prawna i organizacyjna problematyka użytkowania zabytków nieruchomych, Warszawa 1997
- Waźbiński Z., Muzea i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, cz. 1, Toruń 1980
- Waźbiński Z., Muzea i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, cz. 2, Toruń 1988
- Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony muzeów i zbiorów przed pożarem (pr. zbior.), Warszawa 2014
- Zabytkowe budowle drewniane i stolarka architektoniczna wobec współczesnych zagrożeń, red. E. Okoń, Toruń 2005
- Zabytki i społeczeństwo. Czynnik społeczny w ochronie zabytków w warunkach reformy samorządowej, red. K. Gutowska i Z. Kobyliński, Warszawa 1999
- Żygulski Z. jun, Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987
W cyklu 2021/22_L:
Konserwacja i ochrona muzealiów należy do istoty działalności muzealniczej. 1/ Zabytki - dobra kultury - dziedzictwo kulturowe - muzealia: zagadnienia wstępne 2/ Teoria Ochrony Dóbr Kultury. Karta Ateńska, Karta Wenecka i inne dokumenty międzynarodowe i krajowe. Organizacje międzynarodowe (UNESCO, ICOMOS, ICCROM i inne) 3/ Najważniejsze postulaty konserwacji profilaktycznej i ochrony zabytków w muzeach 4/ Dzieje teorii konserwacji zabytków; Działalność i idee konserwatorskie Emanuela Viollet–le–Duca, Johna Ruskina, Cesarego Brandiego, Aloisa Riegla, Waltera Frodla (historyczne, artystyczne i użytkowe zasady wartościowania zabytków) 5/ Konserwacja a restauracja zabytków; anastyloza, rewitalizacja, restytucja i odbudowa zabytków 6/ Bezpieczeństwo w muzeum (przeciwpożarowe, przeciwwłamaniowe) 7/ Wpływ czynników fizycznych (temperatury, wilgotności, oświetlenia i innych) na patologię obiektów muzealnych 8/ Wpływ czynników chemicznych i biologicznych na patologię obiektów muzealnych 9/ Transport a bezpieczeństwo muzealiów 10/ Konserwacja obiektów muzealnych zagrożonych korozją fizyczną 11/ Konserwacja obiektów muzealnych zagrożonych korozją chemiczną 12/ Konserwacja obiektów muzealnych zagrożonych korozją biologiczną 13/ Konserwacja architektury zabytkowej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: