Poetyka fotografii WH-KON-KU-II-PoetFot
Cel zajęć stanowi zapoznanie się przez jego uczestników ze zróżnicowanymi kontekstami kulturowego funkcjonowania fotografii oraz podjęcie szczegółowego namysłu nad jej poetyką. Przedmiotem analizy studentów będą kanoniczne teksty teoretyczne dotyczące interesującego nas medium, artystyczne wypowiedzi z niego korzystające (takie jak m.in. fotoesej, fotoreportaż) oraz dorobek wybranych artystów-fotografików. Fotografia będzie postrzegana w ramach zajęć zarówno jako immanentny artefakt artystyczny, jak i jako narzędzie społecznej komunikacji – zostanie poddane analizie jej znaczenie dla dyskursu postkolonialnego oraz możliwość jej percypowania jako narzędzia manipulacji.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student/studentka:
- zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kultury współczesnej, a szczególnie w obszarze związanym z fotografią, rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia.
- potrafi samodzielnie planować i realizować proces dokształcania się i doskonalenia kompetencji zawodowych
- Jest gotów do uznania znaczenia zdobytej wiedzy dla rozwiązywania poznawczych i praktycznych problemów oraz mierzenia się z wyzwaniami wynikającymi z uwarunkowań aktualnej rzeczywistości społeczno-kulturowej.
- posiada wiedzę na temat najistotniejszych humanistycznych ujęć znaczenia fotografii
- zna na poziomie rozszerzonym terminologię dotyczącą fotografii i kontekstów jej funkcjonowania w naukach o kulturze i religii
- Zna mechanizmy funkcjonowania współczesnej komunikacji artystycznej i medialnej; rozumie ich uwarunkowania oraz znaczenie dla konstruowania obrazu rzeczywistości społeczno-kulturowej.
- Zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia w obrębie kultury współczesnej, rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz
konsekwencje. Zna najważniejsze koncepcje teoretyczne służące do ich wyjaśnienia
- Potrafi odpowiednio dobrać metody, a także samodzielnie skonstruować narzędzia badawcze i zastosować je w celu rozwiązania złożonych i nietypowych problemów poznawczych z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze.
- Jest gotów do dokonania krytycznej oceny, rewizji oraz korekty posiadanej wiedzy pod kątem jej adekwatności względem najnowszych osiągnięć teoretycznych z zakresu kulturoznawstwa, innych nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, uwzględniając przy
tym aktualne przemiany i zjawiska społecznokulturowe.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student wykazuje się szczegółową znajomością analizowanych w ramach zajęć materiałów oraz zdolnością sprawnego dostosowywania narzędzi badawczych do przedmiotu
Na ocenę dobrą student wykazuje się ogólną znajomością analizowanych w ramach zajęć materiałów oraz dyspozycją do ich krytycznej analizy porównawczej
Na ocenę dostateczną student wykazuje się podstawową znajomością omówionych w ramach zajęć zagadnień.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: