Zwrot afektywny w kulturze współczesnej. Praktyki tekstowe i audiowizualne WH-KON-KU-I-ZAKW
Przedmiot: Zwrot afektywny w kulturze współczesnej. Praktyki tekstowe i audiowizualne - wprowadza Studentki i Studentów w przestrzeń antropologii rozpościerającej się między faktami (życia codziennego, społecznymi i indywidualnymi), a jednostkowymi doświadczeniami (wielu) podmiotowości, dających się wyinterpretować z zachowań i reakcji na różnorodne sytuacje oraz bodźce ujęte w podstawowej dychotomii kultury nowoczesnej: konformizmu oraz nonkonformizmu. Wiek XX, który już nie tylko w perspektywie intuicyjnej, ale też teoretycznej, próbuje poddać emocje i sposoby ich wyrażania refleksji, by znaleźć istotne miejsce dla ekspresji w interpretacji tekstów kultury - stawia pytania dotyczące gestów związanych z dyskursami współczsenego świata. Przede wszystkim rzeczywistości popkulturowej końca XX i pierwszej ćwierci XXI wieku. Pojawiające się po przewrocie postmodernistycznym nowe narracje dotyczące chociażby konsumeryzmu (i związanej z nią zasady ukrywania intymności) kontrastują z zauważonej w kontekście kultury kryzysu fali wyrażania emocji jako możliwości reakcji, a jednocześnie, zdiagnozowania zagrożeń społecznych oraz w końcu globalnych. Dyskursy kina, polityki,, sztuki usiłują znaleźć nową formułę dla obecności emocji w życiu jednostek i grup, zaś wzór afektywny, który kultura stara się opisać, interpretuje możliwości głębokiego wglądu, poprzez aktywację tej części myślenia, jakim są interpretacje uczuciowe, afektywne.
Wzór afektywny, z czasem, o czym przypomina wiek XX, nie jest odtąd już tylko dyskursem (omówione zostaną kategorie tekstu, jako pośrednika emocji, możliwości języka jako możliwości ekspresji), ale staje się performatywnym narzędziem, którego jednostki umieszczone w przestrzeniach realnych i fikcjonalnych, wyobrażonych, używają, by nadać sens i odkryć istotę życia społecznego i własnego, stając się jego złożoną z odpowiedzi i możliwości, rzeczywiście istotną częścią.
Czym, i czy w ogóle, są „prawdziwe” uczucia, „głębokie” emocje oraz możliwość afektywnego postrzegania i reinterpretowania ja i świata, jak możliwość afektywnej interpretacji rzeczywistości społecznej (od uczuć prywatnych po publiczne emocje i racjonalne instytucje) wpływa na kształt (osobisty i publiczny) świata: od jego fikcjonalizacji po półrzeczywiste światy cyfrowe), jak definiowane były uczucia i emocje w ciągu dwu wieków i na początku obecnego oraz czy są one niezbędne, a jeśli tak to czy istnieją realne przeszkody i siły unieważniające od-czucie wolności i możliwość autoekspresji – na wszystkie te pytania za pomocą interpretacji torii oraz tekstów kultury – od literatury, po film – postaramy się znaleźć wspólną odpowiedź w ramach konwersatorium.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W01 student
- zna historię kształtowania się pojęcia kultura i wyodrębniania się kulturoznawstwa jako odrębnej dyscypliny w obrębie nauk humanistycznych;
- rozpoznaje założenia i specyfikę tradycji niemieckich Kulturwissenschaft i brytyjskich cultural studies jako dwóch podstawowych źródeł kulturoznawstwa;
KU1_W02 student
- zna tradycję powstawania i wyodrębniania się kulturoznawstwa jako odrębnej dyscypliny naukowej, dlatego rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii), a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa;
- rozumie znaczenie perspektywy interdyscyplinarno-integracyjnej jako wyznaczającej specyfikę i ważne zadanie kulturoznawstwa w obrębie humanistyki
KU1_U06 student
- potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska w dyskusji na temat definiowania pojęcia kultury i pojęć pokrewnych oraz historii kształtowania refleksji kulturoznawczej, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów zapoznanych na zajęciach, rzetelnie je przedstawiając oraz oceniając podczas dyskusji w grupie.
KU1_K02 student
- rozumie, że kulturoznawstwo jest dyscypliną aktywną i otwartą, jest gotów zaangażować się krytycznie w aktualne zjawiska życia społecznego i włączyć w obszar swej refleksji najnowsze prądy myślowe
Literatura
„Teksty Drugie” nr 1/2014, Afektywne manifesty. (różne teksty)
"Pamięć i afekty" , red. R. Nycz, R Sedyka, Z. Budrewicz, Warszawa 2014. (różne teksty).
Emocje w kulturze, oprac. zbiorowe, Warszawa 2014 (różne teksty)
J. Tabaszewska, Między afektami i emocjami, „Przegląd Kulturoznawczy” 2018, nr 2 (36).
M. Szpunar, (Nie)potrzebna wrażliwość, Kraków 2018 (rozdział I)
M. Glosowitz, Zwrot afektywny, "Opcje" 2013, nr2
K. Bojarska, Poczuć myślenie: afektywne procedury historii i krytyki (dziś), „Teksty Drugie” 2013, nr 6
R. Sedyka, Miejsca, które straszą (afekty i nie-miejsca pamięci), „Teksty Drugie” 2014, nr 1.
S. Ahmed, Ekonomie afekttywne, "Opcje" 2013, nr 2
A. Łebkowska, Jak ucieleśnić ciało: o jednym z dylematów somatopoetyki, Teksty Drugie, 2011, 4.
M. Fijałkowska-Stanik, M Marszał-Wiśniewska, Co to jest styl afektywny, Przegląd Psychologiczny 2004, nr 3
A. Dąbrowski, Czym są emocje? Prezentacja wieloskładnikowej teorii emocji
"Analiza i Egzystencja", 27.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: