Kultura i umysł WH-KON-KIU
Wprowadzenie do antropologii kognitywnej. Prekursorzy i inspiracje (cz.1 i 2)
Zwrot ku mentalizmowi - antropologia amerykańska i umysł kulturowy.
Kultura, umysł i mózg na granicach światów antropologicznego poznania.
Kultura, umysł i mózg a systemy adaptacji.
"Czytanie kultury" jako "czytanie języka".
Między językiem a mózgiem- między kulturą a biologią.
Biologia czy kultura mózgu ? Rozważania na granicach.
Style myślenia: strukturalizm, teorie generatywne i kognitywne.
Kultura w świetle enolingwistyki kognitywnej.
Modele kultury a modele mózgu.
Czym jest i jak istnieje umysł?
Modele umysłu
Myślenie kognitywne i antropologia generatywna.
Myślenie kognitywne i narracje mityczne.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KU1_W02
Rozumie znaczenie innych dyscyplin z zakresu nauk o kulturze (antropologii, socjologii, filozofii), a także pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych (np. literaturoznawstwa, językoznawstwa, nauki o komunikacji społecznej i mediach, historii sztuki) dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa; zna wzajemne powiązania między tymi dyscyplinami.
KU1_W05
Zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej, uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych.
KU1_U09
Potrafi posługiwać się językiem polskim zgodnie z najwyższymi standardami poprawności językowej oraz kultury komunikacji.
ECTS:
udział w zajęciach: 30 h
przygotowanie do zajęć: 15 h
przygotowanie prac pisemnych: 15 h
Kryteria oceniania
Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do wiedzy: odpowiedź na pytania prowadzącego zajęcia oraz udział w dyskusji w czasie zajęć,
Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do umiejętności: wykonanie prac pisemnych.
Literatura
Materiały dydaktycznych do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle.
Sydel Silverman, Stany Zjednoczone, w : Antropologia czterech tradycji, Wyd. UJ, Kraków 2007, s. 313-322
Clifford Geertz, Kultura, umysł, mózg W Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 1/2 (127-128), 2011, s. 31-42 http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2011-t-n1_2_(127_128)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2011-t-n1_2_(127_128)-s31-42/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2011-t-n1_2_(127_128)-s31-42.pdf
Wojciech Borkowski, Mózg, umysł, kultura – memetyczny system adaptacyjny, „Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny” 2018, nr 19
https://www.researchgate.net/publication/331833269_Mozg_umysl_kultura_-_memetyczny_system_adaptacyjny
KATARZYNA SKOWRONEK, NAZWY WŁASNE JAKO SYMPTOMY KULTURY
(NA PRZYKŁADZIE TYTUŁÓW PORADNIKÓW AUTOTERAPEUTYCZNYCH,
Onomastica LX, 2026
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-723d0b1d-9a43-4f54-844a-3aac42cc6b99/c/60.4_Skowronek.pdf
Anna WIERZBICKA, Uniwersalia ugruntowane empirycznie, „Teksty Drugie” 2011 nr 1/2s. 13-30,
http://tekstydrugie.pl/wp content/uploads/2016/06/c2ab2880fc3f554b795cee49901cd5bb.pdf
Renata Michalak,
Biologia czy kultura mózgu. W poszukiwaniu uwarunkowań działalności edukacyjnej, KULTURA – SPOŁECZEŃSTWO – EDUKACJA Nr 2 (10) 2016 POZNAŃ
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_kse__2016_10_8/c/9548-9215.pdf
HENRYK KARDELA, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego. Zeszyt LXVII, 2012
http://kognitywistyka.umcs.lublin.pl/wp-content/uploads/2018/05/Kardela-Strukturalizm.-kognitywizm-rewolucje-naukowe.pdf
Przemysław Łozowski, Język a kultura w programie etnolingwistyki kognitywnej Jerzego Bartmińskiego. Między Sapirem a Malinowskim
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_et_2014_26_155/c/177-174.pdf
Marcin Miłkowski, Robert Poczobut, Czym jest i jak istnieje umysł?
https://diametros.uj.edu.pl/serwis/pdf/diam3milkowski.pdf
Magdalena Złocka-Dąbrowska, Cratos as Cognition, Gans and Dumezil in Dialog on Language and Violence, “Anthropoetics: The Journal of Generative Anthropology” XXII, no.1, Fall 2016, www.anthropoetics. ucla.edu. (Open Access Journal -University of California in Los Angeles)
http://anthropoetics.ucla.edu/ap2201/2201mzd/
Magdalena Złocka-Dąbrowska, “Generative Anthropology and Cognitive Identity in Mythical Transfers” [in]: “Generative Anthropology in Transdysciplinary Inquiry: Religion, Science, Language, Culture”, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2018, 189-199
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: