Historic House Museums in the Collective Memory Approach WH-KON-HistHoMu
Kurs prezentuje muzea domy historyczne oraz ich wartość kulturową w kontekście pamięci kolektywnej. Zajęcia rozpoczyna przybliżenie definicji muzeum domu historycznego oraz historii ich występowania w kręgu kultury Zachodu. Następnie omówione zostają elementy teorii pamięci kolektywnej Maurice'a Halbwachsa oraz jej zastosowanie w pełnym zrozumieniu istoty funkcjonowania tego typu placówek wystawienniczych. Reprezentatywne przykłady z kręgu kultury europejskiej oraz amerykańskiej posłużą proprowadzeniu narracji wokół zjawisk historycznych, kulturowych oraz społecznych, które dzięki nim funkcjonują w pamięci zbiorowej. Najważniejsze zagadnienia dotyczą różnych sposobów percepcji przeszłości w drugiej połowie dziewiętnastego wieku, roli miast i klasy pracującej w budowie nowej estetyki początku dwudziestego wieku, biografii artysty i jej utylizacji w badaniach nad sztuką, kolonializm i zawłaszczenia kulturowego oraz nowej grupy domów historycznych, będących pamiątką po idolach szeroko pojętej pop-kultury. Dzięki selekcji przykładów kurs przybliża dywersyfikację środków, które biorą udział w budowaniu i podtrzymywaniu pamięci kolektywnej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1ECTS = 30h
1 ECTS czynne uczestnictwo w zajęciach
2 lektura tekstów
2 przygotowanie prezentacji zaliczeniowej
Muz1_W03
Zna i rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa
domów historycznych, w tym posiada wiedzę na temat rozwoju tego typu placówek w powiązaniu z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na
świecie - zna historię powstania muzeów domów historycznych i ich miejsca na tle rozwoju kulturowego.
Muz1_U11
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie specyfiki muzeów domów historycznych w pracy muzealnika - wykorzystuje wiedzę na temat domów historycznych i ich kulturowego znaczenia w pracy muzealnej.
Muz1_U05
Posiada umiejętność logicznego konstruowania wypowiedzi na temat
wszystkich obszarów działalności muzeum (w mowie i piśmie) - w tym posiada terminologię z zakresu specyfiki muzeów domów historycznych.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach 20%
Zaliczenie w formie prezentacji (archiwizacja pracy na MOODLE) 60%
Obecność na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności) 20%
KRYTERIA OCENIANIA
na ocenę BDB 5 - student zna świetnie zagadnienia dotyczące historii, kultury oraz kontekstu występowania muzeów domów historycznych. Bardzo dobrze rozumie założenia teorii pamięci kolektywnej i potrafi wykorzystać je do analizy wybranych przykładów placówek wystawienniczych z kręgu kultury europejskiej. Prezentacja zaliczeniowa, którą przedstawia jest logiczna, napisana poprawnym językiem oraz w pełni odpowiada obranemu zakresowi tematycznemu.
na ocenę DB 4 - student zna dobrze zagadnienia dotyczące historii, kultury oraz kontekstu występowania muzeów domów historycznych. Rozumie główne założenia teorii pamięci kolektywnej i potrafi wykorzystać je do analizy wybranych przykładów placówek wystawienniczych z kręgu kultury europejskiej. Prezentacja zaliczeniowa, którą przedstawia jest logiczna, napisana w większości poprawnym językiem oraz w odpowiada obranemu zakresowi tematycznemu.
na ocenę DST 3 - student zna fragmentarycznie zagadnienia dotyczące historii, kultury oraz kontekstu występowania muzeów domów historycznych. Rozumie częściowo założenia teorii pamięci kolektywnej, ma problemy z wykorzystaniem ich do analizy wybranych przykładów placówek wystawienniczych z kręgu kultury europejskiej. Prezentacja zaliczeniowa, którą przedstawia jest logiczna, napisana w większości poprawnym językiem oraz w odpowiada obranemu zakresowi tematycznemu.
na ocenę NDST 2 - student zna pobieżnie zagadnienia dotyczące historii, kultury oraz kontekstu występowania muzeów domów historycznych. Nie rozumie założeń teorii pamięci kolektywnej, ani nie potrafi wykorzystać ich do analizy wybranych przykładów placówek wystawienniczych z kręgu kultury europejskiej. Nie przedstawił prezentacji zaliczeniowej lub prezentacja nosi znamiona plagiatu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Rosanna Pavoni, House Museums in Italy: new cultural itineraries: poetry, history, art..., Rome 2010, fragmenty https://books.google.it/books?id=JDRoCwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Museum. The Public Historian 1 May 2015; 37 (2): 42–60. doi: https://doi.org/10.1525/tph.2015.37.2.42.
L. Mårdh, Re-entering the house : Scenographic and artistic interventions and interactions in the historic house museum. Nordisk Museologi [Internet]. 2015;(1):25–39. Available from: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-74798
Giovanni Pinna, Introduction to historic house museums, Museum International Volume 53, 2001 - Issue 2, p. 4-9.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
n/d |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: