Hellenistyczna literatura żydowska WH-KON-HellLitZyd
1. Kontekst historyczny, społeczny i religijny literatury judaizmu hellenistycznego
2. Propagandowa, apologetyczna i polemiczna literatura judaizmu hellenistycznego. Wprowadzenie
3. Teksty polemiczne i apologetyczne – lektura wybranych tekstów i dyskusja
4. Dziejopisarstwo – lektura wybranych tekstów i dyskusja
5. Literatura Qumran. Wprowadzenie. Lektura wybranych tekstów i dyskusja
6. Greckojęzyczni poeci i dramatopisarze żydowscy. Greckojęzyczne modlitwy synagogalne – lektura wybranych tekstów i analiza porównawcza
7. Apokaliptyka. Wprowadzenie. Lektura wybranych tekstów i dyskusja
8. Pisma filozoficzne i egzegetyczne. Literatura sapiencjalna – lektura wybranych tekstów i dyskusja.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student w zakresie zdobywanej wiedzy:
- posiada pogłębioną wiedzę o literaturze i kulturze badanego obszaru, jakim jest judaizm hellenistyczny, wpisujący się w kulturę antyku;
- dostrzega i rozumie powiązania istniejące między filologią a naukami zajmującymi się badaniem różnych zjawisk hellenistycznego judaizmu, szczególnie takich jak historia, historia filozofii, biblistyka.
2. Student w zakresie nabywanych umiejętności potrafi dokonać średniozaawansowanej literaturoznawczej i kulturoznawczej analizy wybranego utworu z zakresu hellenistycznej literatury żydowskiej, lokując go w szerszym kontekście historycznokulturowym.
3. Student w zakresie kompetencji społecznych zdobywa świadomość wartości kulturowej epoki starożytnej oraz świadomość wartości wielokulturowości.
Planowany nakład pracy studenta do osiągnięcia zamierzonych efektów:
a) udział w 30 godzinach zajęć (1 ECTS)
b) lektura obowiązkowych tekstów źródłowych - 30 godz. (1 ECTS)
c) przygotowanie do kolokwium końcowego - 30 godz. (1 ECTS)
Kryteria oceniania
1. aktywne uczestnictwo i przygotowanie do zajęć
2. znajomość wyznaczonych przez prowadzącego zajęcia tekstów źródłowych pozwalających na aktywny udział w dyskusji
3. wynik kolokwium końcowego obejmującego zagadnienia omawiane podczas zajęć i znajomość tekstów źródłowych
Literatura
Lektury introdukcyjne:
1. J. Warzecha, Historia dawnego Izraela, Warszawa 2005.
2. S. Mędala, Wprowadzenie do literatury międzytestamentalnej, Kraków 1994.
3. H. Shanks, red., Starożytny Izrael, Warszawa 1994.
Wybrane fragmenty z tekstów źródłowych w przekładzie na polski:
1. Józef Flawiusz, Wojna żydowska, Warszawa 1992.
2. Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, Poznań 1979.
3. Józef Flawiusz, Przeciw Apionowi. Autobiografia, Poznań 1986.
4. Filon Aleksandryjski, Pisma, t. 1 i 2.
5. Filon Aleksandryjski, Flakkus. Pierwszy pogrom Żydów z Aleksandrii, Kraków 2012.
6. M. Parchem, red. Pisma apokaliptyczne i testamenty, Kraków-Mogilany 2010.
7. R. Rubinkiewicz, red., Apokryfy Starego Testamentu, Warszawa 1999.
8. Septuaginta, czyli grecka Biblia Starego Testamentu z księgami deuterokanonicznymi, apokryfami żydowskimi oraz onomastykonem, przekład i opracowanie R. Popowski, Warszawa 2013.
9. P. Muchowski, Rękopisy znad Morza Martwego, Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: