Etyka WH-KON-Etyka
WITOLD STARNAWSKI
Treści merytoryczne: zagadnienia metaetyczne; etyka – definicja, dyscypliny pokrewne; moralność i etyka; rozumienie osoby; doświadczenie moralności; doświadczenie osoby; najważniejsze ujęcia etyki: eudajmonizm, utylitaryzm, deontonomizm, personalizm; prawda a moralność; rozumienie wolności; sumienie; szczęście i szczęśliwość; cnoty kardynalne; samostanowienie i samospełnienie osoby ludzkiej; odpowiedzialność za siebie i za innych.
K. Gryżenia:
1. Etyka nauką filozoficzną, definicje etyki i ich wyjaśnienie
2. Moralność jedną z dziedzin kultury
3. Moralność a etyka
4. Pochodzenie norm moralnych (etyka laicka i religijna)
5. Uzasadnienie wielorakich znaczeń terminu "etyka naukowa"
6. Historyczne ujęcie etyki (ważniejsze teorie etyczne w poszczególnych epokach historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem etyki chrześcijańskiej)
7. Filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki
8. Rozumienie osoby (poznanie, miłość, wolność, podmiotowość prawa, zupełność, godność)
9. Kryterium personalistyczne w rozstrzyganiu trudnych i spornych problemów etycznych
10. Sprawności moralne (cnoty) a rozwój osoby ludzkiej (samostanowienie i samospełnienie, odpowiedzialność za siebie i za innych)
11. Znaczenie określeń "człowiek dobry", "człowiek zły"; możliwość zmiany kwalifikacji
12. Chrześcijańska i Oświeceniowa wizja Boga i człowieka oraz wynikające stąd konsekwencje etyczne
13. Etyka normatywna i postmodernistyczna (postrzeganie stałości i konsekwencji w postępowaniu człowieka)
14. Moralność a prawo stanowione w państwie demokratycznym
15. Niektóre współczesne problemy: aborcja, eutanazja, "uporczywa terapia", in vitro, naprotechnologia, eugenika, tabletki ellaOne (dzień po) itp.
Warunki i formy zaliczenia:
K. Gryżenia:
1. obecność na zajęciach (minimum ponad 50% obecności);
2. aktywność (prezentacja treści wyznaczonych lektur);
3. końcowe kolokwium (osoby, które wykażą się małą frekwencją i słabym przygotowaniem do zajęć w trakcie semestru, muszą się liczyć z większą ilością pytań; ci zaś, którzy odznaczą się dobrą frekwencją i aktywnością, będą nagrodzeni zwolnieniem z kolokwium). Szczegóły zostaną podane na zajęciach.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WITOLD STARNAWSKI
Student:
1. potrafi określić specyfikę problematyki moralnej (w odróżnieniu od psychologicznej, społecznej, prawnej);
2. zna filozoficzne (antropologiczne) podstawy etyki;
3. potrafi analizować problemy moralne występujące w kulturze i życiu społecznym;
4. ma zdolność krytycznej oceny i dyskutowania kontrowersyjnych problemów moralnych.
5. potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych "(życiowych").
Kryteria oceniania
WITOLD STARNAWSKI
Metody oceny: elementy oceny
- aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów);
- udział w realizacji projektu lub przygotowanie ustnej lub pisemnej prezentacji wskazanych na zajęciach tematów;
- umiejętność krytycznej lektury tekstu etycznego;
- pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień etycznych.
Kryteria ogólne:
- aktywność na zajęciach;
- umiejętność formułowania problemów oraz dyskusji;
- zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych;
Oceny
niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii etycznej; nie rozumie specyficznego charakteru etyki; nie potrafi analizować problemów moralnych ani dyskutować ich;
dostateczna (3) - zna częściowo terminologię etyczną; rozumie specyfikę etyki, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów moralnych;
dobra (4) - zna terminologię etyczną, rozumie specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy moralne;
bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów moralnych.
Ocena końcowa
- aktywność studenta
- kolokwium
Literatura
WITOLD STARNAWSKI
A. Literatura podstawowa
P. Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2007
R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000
W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011.
T.Ślipko, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Petrus, Kraków 2012.
P. Vardy, P. Grosch, Etyka, Zysk i S-ka, Poznań 2010
K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, TN KUL Lublin 1982;
K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983;
J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986.
B. Literatura pomocnicza
Isaiach Berlin, Cztery eseje o wolności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994
Wojciech Chudy, Filozofia kłamstwa, Volumen, Warszawa 2003
W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009
Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008
Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009
Erich Fromm, O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007
L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009
Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962
Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983
T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001, s. 9-24
Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979
K. Gryżenia:
1. J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy, Kraków 1992, s. 584-634;
2. M. Gogacz, Ku etyce chronienia osób. Wokół podstaw etyki, Warszawa 1991;
3. K. Gryżenia, Odmienność współczesną normą - wybrane ujęcia filozofii wychowania, w: Wobec "odmienności"...? Pedagogiczne konotacje, red. M. Dycht i L. Marszałek, Warszawa 2008, s. 36-48;
4. K. Gryżenia, Współczesna moralność bez etyki?, w: Annales. Etyka w życiu gospodarczym, t. 12, nr 1, Salezjańska Wyższa Szkoła Ekonomii i Zarządzania, Łódź 2009, s. 205-217;
5. K. Gryżenia, Etyczne implikacje (nie)osobowego traktowania człowieka, "Forum Pedagogiczne" 2/2011, s. 72-92;
6. K. Gryżenia, Prawo stanowione a moralność w państwie demokratycznym, "Studia Philosophica Wratislaviensia" vol. VIII, fasc. 1 (2013), s. 37-50;
7. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005, s. 11-21, 41-57, 97-104;
8. P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997;
9. K. Krajewski, Etyka jako filozofia pierwsza. Doświadczenie normatywnej mocy prawdy źródłem i podstawą etyki, Lublin 2006;
10. R. Mcinerny, Zagadnienie etyki chrześcijańskiej, przeł. R. Mordarski, Kęty 2004;
11. Moralność i etyka w ponowoczesności, red. Z. Sareło, Warszawa 1996;
12. W. Półtawska, In vitro. Zagrożona godność, Częstochowa 2014;
13. R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000;
14. T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2007;
15. T. Ślipko, Etos chrześcijański - zarys etyki ogólnej, Kraków 1974;
16. Peter Vardy, Paul Grosch, Etyka. Poglądy i problemy, przeł. J. Loziński, Poznań 1995.
17. Wartości moralne w kontekście współczesnego sekularyzmu, red. J. Gocko, Lublin 2007;
18. K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983;
19. J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I: Etyka ogólna, Lublin 1986;
20. "w Sieci" Nr 6 (115) 2015, 9-15 lutego; "Do rzeczy" Nr 7/106, 9-15 lutego 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: