Contemporary Social Challenges of Cultural Communication WH-KON-E-ConSoc
Celem tego kursu jest poszerzenie zrozumienia kulturowych powiązań współczesnego świata. Nacisk zostanie położony na wyzwania związane z niektórymi z głównych dyskursów kulturowych, które kształtowały i nadal kształtują obraz nowoczesności, zarówno afirmatywny, jak i tragiczny, ale które wpłynęły na obraz współczesności.
Współczesny świat jest światem wzajemnych powiązań i szeregu konsekwencji. W ramach zajęć przeanalizowany zostanie szereg procesów, które wpływają na współczesną identyfikację, rozumienie świata oraz procesy, które doprowadziły do tego, w jakim świecie dziś żyjemy. Kulturowa komunikacja tych procesów oraz ich szersze rozumienie w ramach procesów historycznych, kulturowych i społecznych jest ważnym elementem w konstruowaniu tożsamości współczesnego człowieka. Kurs ten, wprowadzony w przystępny sposób w formie seminarium, pozwoli na wspólne omówienie szeregu procesów wpływających na obraz komunikacji kulturowej w naszych czasach.
Z perspektywy historycznej socjologicznej i kulturowej chcę przyjrzeć się kształtowaniu się podstaw współczesnych tożsamości europejskich i narodowych. Ważnym w tym sensie dyskursem jest ten dotyczący wojny i ludobójstwa, zwłaszcza w XX wieku. Wynika to z faktu, że konsekwencje II wojny światowej były bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na powojenny obraz Europy i początek procesów integracyjnych. Istotny w kontekście historycznym jest również temat pamięci historycznej oraz dyskusja na temat mechanizmów tworzenia kanonu kulturowego i jego funkcji.
W dyskursach modernizacyjnych związanych z komunikacją kulturową ważne miejsce zajmują przemiany sfery publicznej w epoce cyfrowej. Dlatego zagadnieniu wirtualnej rewolucji i jej społecznych, politycznych i kulturowych konsekwencji poświęcam osobny blok zajęć. Chcę także przyjrzeć się dyskursom świadomego konsumpcjonizmu i kultury popularnej oraz ich złożonym wzajemnym powiązaniom, próbując odpowiedzieć na pytanie, co można zrobić, by połączyć je w spójny konglomerat.
Wreszcie, konieczny jest także powrót do krytyki społeczeństwa konsumpcyjnego oraz zagrożeń cywilizacyjnych, zwłaszcza dyskursu klimatycznego, dlatego tym zagadnieniom poświęcone będą osobne bloki zajęć.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
S1A_W05
Ocena 2 (niedostateczna): - student nie ma podstawowej wiedzy o człowieku, zwłaszcza jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i reguły ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
ocena 3 (dst.): - student ma podstawową wiedzę o człowieku, zwłaszcza jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i reguły ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
- ocena 4 (db.): - student wykazuje dobry poziom podstawowej wiedzy o człowieku, zwłaszcza jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i reguły ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
- Ocena 5 (licencjat): student wykazuje się rozległą wiedzą ogólną o człowieku, w szczególności jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
S2A_W05
na ocenę 2 (niedostateczny): student nie posiada ogólnej wiedzy o człowieku jako twórcy kultury, pogłębionej w odniesieniu do wybranych obszarów działalności ludzkiej.
ocena 3 (dst.): student posiada ogólną wiedzę na temat człowieka jako twórcy kultury, również w odniesieniu do wybranych obszarów działalności człowieka.
- ocena 4 (db.): student wykazuje się zadowalającą wiedzą o człowieku jako twórcy kultury, także w odniesieniu do wybranych obszarów działalności człowieka.
- na 5 (bdb): student posiada rozległą wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, także w odniesieniu do wybranych obszarów działalności człowieka.
Każdy temat będzie najpierw przedstawiony w formie wykładu wprowadzającego na temat danego zagadnienia, a następnie omawiany zgodnie z lekturami przeznaczonymi do prezentacji i czytanymi przez studentów. Wykładowca wyznaczył konkretny termin dla poszczególnych zagadnień (zwykle 2 jednostki akademickie), ale w razie potrzeby dyskusji, będzie ona przedłużana.
Wszystkie wymagane lektury zostaną przesłane za pośrednictwem platformy moodle, lub poczty UKSW.
Ocena końcowa na podstawie oceny trójczynnikowej:
1.Obecność na zajęciach( dopuszcza się do trzech nieobecności)
2. Aktywność (ocena ciągła na podstawie aktywności studenta podczas trwania kursu oraz wiedzy akademickiej z wymaganych lektur).
3. Przedstawienie krótkiej prezentacji na podstawie przydzielonych lektur.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: