Design in Europe and the United States WH-KON-DesiinEurope
Kurs prezentuje genezę zjawiska artystyczno-kulturalnego jakim jest współczesny design oraz złożoną metodologię badań wzornictwa. Rozpoczyna się od zagadnień teoretycznych związanych z myślicielami i krytykami brytyjskimi ery postindustrialnej. Przybliża sylwetki Johna Ruskina i Williama Morrisa. Analizuje początki zjawiska oraz ich wpływ na powstanie dwóch najważniejszych szkół-ruchów artystycznych międzywojnia – De Stijl i Bauhausu, które stały się podwaliną współczesnego wzornictwa. Kurs przybliży wydarzenia, artystów oraz tendencje związane z narodzinami designu na Północy, która do dziś przoduje w zaawansowanej myśli wzorniczej - Alvara Aalto, Arne Jacobsena, Hansa Wegnera, Yrjo Kukkapuro. Jednocześnie studenci zapoznają się z designem amerykańskim, którego rozwój przebiegał w innym kierunku, przy użyciu innych materiałów - rozwój ergonomii, designu zwiazanego w przestrzenią biurową oraz sylwetki najsłynniejszych projektantów takich jak Charles i Ray Eames. Na kursie zaprezentowani zostaną najważniejsi twórcy, projekty, nurty oraz firmy projektowe, które miały fundamentalny wpływ na kształtowanie się designu oraz jego obecny wymiar. Poruszone zostaną również zagadnienia ochrony wzoru przemysłowego, rynku produktów oryginalnych oraz „replik”. Kurs przedstawi również aparat naukowy oparty na podejściu interdyscyplinarnym, które pozwoli na pracę z dziełami z kręgu współczesnego wzornictwa oraz samodzielne prowadzenie badań.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1 ECTS 30 h uczestnictwo w zajęciach
2 ECTS 60 h przygotowanie prezentacji
1 ECTS 30 h lektura
H1A_W01 student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu designu i nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej
H1A_W10 student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury związanych z designem i orientację we współczesnym życiu kulturalnym
H1A_U01 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe
Aktywność na zajęciach
Maksymalnie 3 nieobecności
Zaliczenie ustne
COVID-19 AKTUALIZACJA - egzamin ustny odbędzie się za pomocą komunikatora Zoom
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Charlotte Fiell, Peter Fiell, Design of the 20th century, Taschen: Hamburg-London 2012
Penny Sparke, The genius of design, The overlook press: London 2010.
Penny Spark, An Introduction to Design and Culture: 1900 to the Present, Routledge: London 2013.
Dejan Sudjic, The Language of Things: Understanding the World of Desirable Objects, W.W. Norton: New York 2009.
LITERATURA DODATKOWA
Kjetil Fallan, Design History: Understanding Theory and Method, Berg Publishers: Oxford 2010.
Charlotte Fiell, Peter Fiell, Scandinavian Design, Taschen: Berlin 2013.
Catherine Ince, The world of Charles and Ray Eames, Thames and Hudson: London 2015.
Pat Kirkham, History of Design: Decorative Arts and Material Culture, 1400–2000 (Bard Graduate Center for Studies in the Decorative Arts, Design & Culture), Bard Center: New York 2013.
Pekka Korvenmaa, Finnish Design, Aalto University Press: Helsinki 2014.
Victor Margolin, Design Discourse: History, Theory, Criticism, The University of Chicago Press: Chicago 1989.
Jeffrey L. Meikle, Design in the USA, Oxford University Press: Oxford 2005.
Bruno Munari, Design as Art, Penguin Classics: London 2008.
Mark Mussari, Danish Modern, Bloomsbury Academic: London 2016.
Paul Overy, De Stijl, Thames and Hudson: London 1991.
Bradley Quinn, Mid-Century Modern: Interiors, Furniture, Design Details, Conran: 2004.
Elizabeth Wilhide, Design the whole story, Thames and Hudson: London 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: