Biblia i tradycja literacka WH-KON-BibliTrad
1) Definicja Biblii jako fenomenu literatury. Autoryzacja tekstu - kanony Biblii i historia ich powstania.
2) Jak powstawały księgi Biblii? Autorstwo i czas powstania. Podstawowa charakterystyka różnych teorii i modeli kształtowania się poszczególnych ksiąg biblijnych oraz zbiorów ksiąg w kanonach.
3) Status alternatywnej (niekanonicznej) literatury religijnej i relacje międzytekstowe obydwu nurtów.
4) Oryginalne języki biblijne i wpływ kultury danego języka i rodzimych tradycji literackich i piśmienniczych na formę tekstu.
5) Czy my czytamy tę samą Biblię, która została napisana? Problematyka przekazywania tekstu. Dziedzictwo manuskryptów biblijnych. Wiek manuskryptów a wiek kanonów – konieczność krytyki tekstualnej i jej konsekwencje.
6) Wyzwania dla edytorstwa biblijnego – najważniejsze sposoby edycji Biblii od starożytności po czasy współczesne.
7) Translacje biblijne oraz problem adekwatności i ekwiwalencji przekładów.
8) Rodzaje i gatunki literackie Biblii. Zapożyczenia, naśladownictwo, transformacje, gatunki właściwe Biblii.
9) Nurty literackie w Biblii i ich kontekst.
10) Problematyka różnorodności i spójności Biblii. Historiografia czy historia zbawienia?
11) Ogólna charakterystyka treści i cech wyróżniających poszczególne zbiory ksiąg biblijnych.
12) Historia interpretacji Biblii – główne tendencje hermeneutyki oraz wpływ głównych nurtów filozoficzno-literackich na hermeneutykę Biblii i jej odczytywanie.
13) Obecność Biblii w literaturze. Sposoby recepcji biblijnych w ujęciu różnych teorii intertekstualności.
14) Analiza wybranych przykładów recepcji Biblii w literaturze.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna wybrane zagadnienia związane z Biblią jako literaturą i z jej wpływem na dziedzictwo literackie.
Absolwent zna główne kierunki badań biblijnych i rozumie ich miejsce w literaturoznawstwie.
Absolwent rozumie związki literatury i kultury współczesnej z Biblią jako arcydziełem literatury starożytnej świata kultury bliskowschodniej i śródziemnomorskiej.
Absolwent potrafi analizować, krytycznie oceniać oraz ustnie prezentować zdobyte informacje na temat recepcji biblijnych w literaturze.
Absolwent umie zaplanować i zorganizować swoją pracę indywidualną oraz współpracować w zespole w przygotowaniu do prezentacji wyników.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia i oceny pozytywnej jest:
1) aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie do wspólnej dyskusji przez uprzednią lekturę wskazanych na zajęciach tekstów
2) przygotowanie prezentacji na wyznaczony temat w określonym terminie we współpracy z innymi studentami.
3) zaliczenie testu sprawdzającego przyswojenie wiedzy z zakresu omawianej podczas zajęć tematyki (on-line na FORMS).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura poszerzająca i pomocnicza:
1. Tekst Biblii (dowolne wydanie i tłumaczenie na język polski wraz z księgami deuterokanonicznymi ST).
2. Quesnel M., Gruson Ph., red., Mickiewicz F., red. n. pol. wyd., Biblia i jej kultura. t. 1. Stary Testament, t. 2. Jezus i Nowy Testament, tłum. J. Domańska-Gruszka, A. Loba, P. Tomczak, Ząbki 2008.
3. Kramarek G., Tradycja biblijna w literaturze polskiej, Lublin 2004 (bibliografia XX w.).
4. Starowieyski M., Tradycje biblijne, Kraków 2011.
5. T. Jelonek, Biblia w kulturze świata, Kraków 2007.
6. Ph. Sellier, Biblia w kulturze Zachodu, Warszawa 2012.
7. W. Stabryła (red.), Manipulacja Biblią, Tychy 2011.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia prowadzone w systemie on-line. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: