Arcydzieła literatury dziecięcej WH-KON-ArcydzLitDz
Konwersatorium zapoznaje studentów z zagadnieniami związanymi z literaturą dla dzieci i młodzieży, nazywaną przez niektórych badaczy, "literaturą czwartą".
Na konwersatorium zostanie zdefiniowane pojęcie literatury dla dzieci i młodzieży, a także omówione jej najistotniejsze cechy.
Poruszone zostaną kwestie pochodzenia literatury dla dzieci, a także jej ewolucję w kolejnych epokach po czasy współczesne. W tej perspektywie historycznoliterackiej uwzględnieni zostaną najważniejsi twórcy literatury dziecięcej i dzieła, które do dziś uznawane są za arcydzieła.
W trakcie kursu poruszone zostaną następujące kręgi dotyczące szeroko rozumianego obszaru literatury dziecięcej:
-baśń w kulturze, literaturze i wychowaniu: kulturowe znaczenie fabuł baśniowych, symbolika baśniowa, archetypy. Baśń na przestrzeni wieków - przemiany gatunkowe baśni (najwcześniejsze znane opowieści baśniowe, baśń włoska renesansu; francuskie opowieści o wróżkach - XVII wiek; baśń niemiecka XIX wieku; działalność braci Grimm; baśń biedermeierowska J. Ch. Andersena; baśń w Anglii epoki wiktoriańskiej) - omówienie i analiza wybranych tekstów. Baśń w psychologii i jej możliwości terapeutyczne - psychoanalityczne koncepcje B. Bettelheima.
- proza dla dzieci: przemiany gatunkowe, najpopularniejsze gatunki i typy w XIX i XX wieku oraz ich przemiany: powieść dla dziewcząt, powieść fantastyczna, powieść podróżniczo-przygodowa, powieść obyczajowa, powieść psychologiczna, powieść historyczna , i in. (analiza konkretnych przykładów).
- poezja dziecięca i jej najważniejsi twórcy;
W cyklu 2022/23_L:
Na ocenę bardzo dobrą student wymienia i zna najważniejsze dzieła z literatury dla dzieci i młodzieży; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla tego typu literatury. Na ocenę dobrą student wymienia i prezentuje większość dzieł charakterystycznych dla literatury dziecięcej; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dobrze posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla tej literatury. Na ocenę dostateczną student wymienia i prezentuje niektóre dzieła charakterystycznych dla literatury dziecięcej; w stopniu dostatecznym rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student formułuje podstawowe opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje elementarnej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dostatecznie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia wyżej wskazanych kryteriów. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ALD_W01 - zna kanon literacki poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł,
ALD_W02 - w pogłębiony sposób rozumie konteksty literackie, kulturowe, pedagogiczne, światopoglądowe powstawania i funkcjonowania "czwartej literatury"
ALD_W03 - zna głównych twórców kanonu literatury dla dzieci i młodzieży;
ALD_U01 - potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży;
ALD_U02 - potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży z wykorzystaniem właściwych terminów i narzędzi;
ALD_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student wymienia i zna najważniejsze dzieła z literatury dla dzieci i młodzieży; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla tego typu literatury.
Na ocenę dobrą student wymienia i prezentuje większość dzieł charakterystycznych dla literatury dziecięcej; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dobrze posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla tej literatury.
Na ocenę dostateczną student wymienia i prezentuje niektóre dzieła charakterystycznych dla literatury dziecięcej; w stopniu dostatecznym rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy tej literatury. Student formułuje podstawowe opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje elementarnej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dostatecznie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki.
Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia wyżej wskazanych kryteriów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura przedmiotu (wybrane pozycje):
Z. Adamczykowa, Literatura dla dzieci: funkcje, kategorie, gatunki, Warszawa 2001;
Animacja czytelnictwa dziecięcego, red. J. Papuzińska i in., Płock 2004;
Antologia poezji dziecięcej, wstęp i oprac. Jerzy Cieślikowski, wyd. III, Wrocław 1991;
Ph. Aries, Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995;
A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992;
A. Baluch, Książka jest światem, o literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005;
B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. Danuta Danek, t. 1 i 2, Warszawa 1985;
J. Z. Białek, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939, Warszawa 1987;
I. Borecka, Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001;
J. Cieślikowski, Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975;
J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985;
J. Dunin, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci: z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991;
Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1 Warszawa 1998, t. 2 Warszawa 2000;
P. Hazard, Książki, dzieci i dorośli, tł. I. Słońska, Warszawa 1963;
M. Jonca, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005;
I. Kaniowska-Lewańska, Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1983;
K. Kuliczkowska, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918, Warszawa 1983;
G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i w XX w., Warszawa 2006;
G. Leszczyński, Bunt czytelników: proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010
G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo - obiegi - konteksty, Warszawa 2003;
G. Leszczyński, Magiczna biblioteka: zbójeckie księgi młodego wieku, Warszawa 2007;
J. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988;
J. Ługowska, Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981;
M. Pustowaruk, Od Tolkiena do Pratchetta. Potencjał rozwojowy fantazy jako konwencji literackiej, Wrocław 2009
A. Nikliborc, Od baśni do prawdy: szkice z dziejów literatury zachodniej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1981;
J. Papuzińska, Inicjacje czytelnicze, Warszawa 1988;
J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989;
Poezja dla dzieci - antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987;
Przeboje edukacji polonistycznej, red. D. Michułka, Wrocław 2001;
G. Skotnicka, Pozytywistyczne powieści z dziejów narodu dla dzieci i młodzieży, Gdańsk 1974;
Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2003;
Sto lat baśni polskiej, pod red. G. Leszczyńskiego, Warszawa 1995;
G. Trębicki, Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007
R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy – gatunki – konteksty), Wrocław 2000;
V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003;
A. Zgorzelski, Fantastyka. Utopia. Science fiction, Warszawa 1980;
B. Żurakowski, W świecie poezji dla dzieci, Warszawa 1981;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: