Kultura afektu czy efektu? Popkulturowe pogranicza emocji WH-KON-AfektEfekt
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z tematyką emocji, uczuć i afektów w kulturze współczesnej. Popkultura i ujawniające się w niej emocje - indywidualne i zbiorowe, dotyczące zarówno dyskursów, jak i sfery intymnej (jednostkowego opisu, pogranicza psychologii i ekspresji), tekstów kultury i ich różnych form (od zachowań zbiorowych po zapośredniczone dzięki afektom języki tekstów kultury) - stanowić będą każdorazowo punkt dojścia i odniesienia (teorio-praktycznego) interpretacji podejmowanych w trakcie konwersatorium.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K-W03: zna na poziomie rozszerzonym terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii
K-W04: posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju, w tym teorii antropologicznych
K_W10: zna i rozumie zaawansowane metody analizy kulturowej i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U07: potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_K03: potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne
Kryteria oceniania
I. Ocena formująca:
Ad. Zna na poziomie rozszerzonym terminologie z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii (K-W03).
- na ocene 2 (ndst.) - nie zna terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii
- na ocene 3 (dst.) - dostateczna znajomość terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii
- na ocene 4 (db.) - dobra terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii
- na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobra terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do antropologii
Ad. Posiada uporządkowana i pogłębiona wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych (K-W04).
- na ocenę 2 (ndst.) - nie posiada uporządkowanej i pogłębionej wiedzy na temat współczesnych teorii kultury.
- na ocenę 3 (dst.) - posiada dostatecznie uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat na temat współczesnych teorii kultury.
- na ocenę 4 (db.) - posiada uporządkowana i pogłębiona wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych w stopniu pozwalającym na dobrą analizę zjawisk współczesnej kultury - - - na ocene 5 (bdb.) - posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii kultury oraz ich rozwoju- w tym teorii antropologicznych w stopniu pozwalającym na bardzo dobra analizę zjawisk współczesnej kultury, umie je interpretować i wyciągać samodzielne, oryginalne
wnioski.
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii (K_W10).
- na ocenę 2 (ndst.) - nie zna zaawansowanych metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii
- na ocenę 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym zna zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii
- na ocenę 4 (db.) - dobra znajomość zaawansowanych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii
- na ocenę 5 (bdb.) - bardzo dobra, twórcza, jednostkowa znajomość zaawansowanych metod analizy i interpretacji tekstów kultury polskiej i obcej w kontekście wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności antropologii.
Potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej oraz ustnej w sposób dowodzący posiadania
umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii (K_U07).
- na ocene 2 (ndst.) - nie potrafi opracować wyników własnych badan i
zaprezentowac ich w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzacy posiadania
umiejetnosci rozwiazywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych
dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególnosci antropologii czasów
współczesnych.
- na ocene 3 (dst.) - w stopniu dostatecznym potrafi opracowac wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej
- na ocene 4 (db.) - w stopniu dobrym potrafi opracować wyniki własnych badan i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a w szczególności antropologii czasów
współczesnych.
- na ocene 5 (bdb.) - bardzo dobrze, jasno i precyzyjnie formułuje swoje myśli zarówno w piśmie, jak i w mowie.
Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne (K_K03)
- na ocenę 2 (ndst.) - nie potrafi przyjmować różnych ról komunikacyjnych, pracować w grupie
- na ocenę 3 (dst.) - nie doskonali kompetencji, sprawności komunikacyjne w stopniu dostatecznym
- na ocene 4 (db.) - dobra praca w grupie, umiejętność przyjmowania różnych (zakładanych przez Prowadzącego) ról komunikacyjnych, dobre kompetencje merytoryczne
- na ocene 5 (bdb.) - bardzo dobra praca w grupie, ponadprzeciętna umiejętność przyjmowania różnych (zakładanych/oczekiwanych przez Prowadzącego) ról komunikacyjnych, bardzo dobre kompetencje merytoryczne.
II Ocena podsumowująca:
Po I semestrze ocena wystawiana jest na podstawie:
- aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji, znajomości zadanych tekstów - - 20% oceny
- obecności na zajęciach - 10% oceny
- zaliczenia ustnego kolokwium z lektur - 70 % oceny
Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do wiedzy: udział w dyskusji, prezentacje, kolokwium ustne.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do kompetencji: udział w dyskusji.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia w odniesieniu do postaw: udział w dyskusji.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Lektury podstawowe:
D. Głowacka, Po tamtej stronie: świadectwo, afekt, wyobraźnia, Warszawa (fragmenty)
Nowa kinofilia przestrzenie i afekty, red.RED. KAROLINA KOSIŃSKA, PAULINA KWIATKOWSKA, Warszawa 2018 (fragmenty)
J. KRISTEVA CZARNE SŁOŃCE DEPRESJA I MELANCHOLIA, WYDAWNICTWO UNIVERSITAS 2007,
Pamięć i afekty, red. R. Nycz i inni, Warszawa 2014 (wybrane artykuły)
R. Sennett, Upadek człowieka publicznego, Warszawa 2009
A. Mickiewicz, Sonety (różne wydania)
R. Barthes, Fragmenty dyskursu miłosnego, tłum. A. Kunicka-Goldfinger, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: