Włoscy mistrzowie kina WH-FW-M-I-3-WlMistrz
Zajęcia stanowią okazją do poznania i zrozumienia twórczości kilku najważniejszych reżyserów kina włoskiego poprzez obejrzenie i analizę fragmentów ważnych w ich karierze filmów. W badanych dziełach podkreślone zostaną czynniki estetyczne, stylistyczne i techniczne, które je charakteryzują, tematy, które poruszają, a także kontekst kulturowy, polityczny i społeczny, który przyczynił się do określenia ich formy i znaczenia. Uwaga zostanie także zwrócona na elementy składowe języka kinematograficznego oraz zabiegi formalne, w tym kompozycyjne leżące u podstaw filmu: od wyboru ujęć do sposobu reprezentacji przestrzeni i czasu, od charakterystyki postaci do strategii fokalizacji i artykulacji punktu widzenia. Celem jest naświetlenie poetyki, artystycznego wyrazu charakterystycznych dla poszczególnych autorów, a zarazem uchwycenie istoty formalnej i treściowej ich dzieł, która decyduje o ich znaczeniu dla historii kina, nie tylko włoskiego.
Kurs odbywa się w cyklu 15 zajęć poświęconym konkretnym reżyserom i zagadnieniom związanych z ich twórczością, stylem, kontekstem kulturowym ich filmów:
1. Włoski neorealizm: Roberto Rossellini Roma città aperta (1945), Vittorio De Sica Ladri di biciclette (1948)
2. Federico Fellini i grande cinema d’autore I: Le notti di Cabiria (1957), La dolce vita (1960)
3. Federico Fellini i grande cinema d’autore II: 8½ (1963), Amarcord (1973)
4. Michelangelo Antonioni: La notte (1961), Blow-Up (1966)
5. Luchino Visconti: Le notti bianche (1957), Rocco e i suoi fratelli (1960)
6. Twarz kontestacji: Pier Paolo Pasolini – Accattone (1961), Teorema (1968)
7. Mistrzowskie ekranizacje klasyki literatury włoskiej I: Il gattopardo, Luchino Visconti (1963)
8. Mistrzowskie ekranizacje klasyki literatury włoskiej II: Il giardino dei Finzi Contini, Vittorio De Sica (1970)
9. Mistrzowskie ekranizacje klasyki literatury włoskiej III: Dekameron, Pier Paolo Pasolini (1971)
10. Mistrzowie kina popularnego I: Divorzio all’italiana Pietra Germiego (1961) a Matrimonio all’italiana (1964) Vittoria De Sica
11. Mistrzowie kina popularnego II: Mario Monicelli, I soliti ignoti (1958), L’armata Brancaleone (1966)
12. Mistrzowie kina popularnego III: Sergio Leone między kinem gatunkowym a kinem autorskim, spaghetti-westerny – Il buono, il brutto, il cattivo (1966), C’era una volta il West (1968)
13. Bernardo Bertolucci: kontrowersje i klasyka: Ultimo tango a Parigi (1972), The Last Emperor (1987)
14. Giuseppe Tornatore i włoskie filmy oskarowe: Nuovo Cinema Paradiso (1988), Malèna (2000)
15. Nowe kino włoskie: Paolo Sorrentino miedzy estetyką a zaangażowaniem: La grande bellezza (2013), La giovinezza (2015)
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
· FW1_W03 – absolwent zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła filmowego
· FW1_W06 - absolwent nazywa i wyjaśnia powiązania istniejące między filmem a literaturą, przedstawia inspiracje literaturą w kinematografii
· FW1_K03 – absolwent jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej, odwołując się do wzorców etycznych wypracowanych również na gruncie sztuki filmowej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowanego referatu i napisanego eseju.
Integralną częścią zajęć są materiały udostępniane przez prowadzącą.
Literatura
Aldouby Hava, Federico Fellini. Painting in Film, Painting on Film, University of Toronto Press 2013
Bondanella Peter, Federico Pacchioni, A History of Italian Cinema, New York–London: Bloomsbury 2017
Bordwell David, On the History of Film Style, New York: Harvard University Press 1999
Brunetta Gian Piero, Guida alla storia del cinema italiano 1905–2003, Torino: Einaudi 2003
Brunetta Gian Piero, Il cinema italiano contemporaneo, Roma–Bari: Laterza 2007
Costa Antonio, Il cinema italiano, Bologna: Il Mulino 2013
Elsaesser Thomas, Malte Hagener, Film Theory: An Introduction through the Senses, Routledge 2010 / Teoria filmu: Wprowadzenie przez zmysły, Kraków: Universitas 2015
Helman Alicja, Ostaszewski Jacek, Historia myśli filmowej, Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2007
Historia kina, t. 1–4, red. nauk. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków: Universitas
Hughes Howard, Cinema italiano. The complete guide from classics to cult, London–New York: I.B .Tauris 2011
Kino włoskie po 1980 r., red. Anna Miller-Klejsa, Diana Dąbrowska, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2018
Miczka Tadeusz, Kino włoskie, Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2009
Od Boccaccia do Tabucchiego. Adaptacje literatury włoskiej, red. Artur Gałkowski, Anna Miller-Klejsa, Warszawa: Fundacja Kino 2012
Od Manzoniego do Maraini. Ekranizacje literatury włoskiej, red. Artur Gałkowski, Anna Miller-Klejsa, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2012
The Oxford Handbook of Film Theory, ed. Kyle Stevens, Oxford University Press 2022
Thompson Kristin, David Bordwell, Film History. An Introduction, Madison: University of Wisconsin 2019 [i inne edycje]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: