Kino włoskie po 1970 r. WH-FW-M-I-3-KinWlos
Wykład ma na celu przybliżyć twórczość najwybitniejszych reżyserów włoskich, których debiuty przypadają na lata 60. i 70., tworzących włoskie kino autorskie doby kina kontestacji i współczesności.
Nacisk położony będzie zwłaszcza na twórców tzw. "kina gramsciańskiego" (Pasolini, Bertolucci, Ferreri, Cavani, Bellocchio) jak i polemizujących z nimi "kina transcendencji" (Olmi, Zeffirelli).
(Propozycje):
- "Dzieci neoreliazmu"
- "Kino Gramsciańskie"
- Filmowa twórczość Pier Paolo Pasoliniego
- Bernardo Bertolucci i jego zmagania z historią
- Liliana Cavani - dusza i ciało włoskiego kina
- Wielkie filmowe żarcia Marco Ferriego
- Marco Bellicchio i jego kino kontestacji
- Ernano Olmi - "kino transcendencji"
- ostatnie filmy Wielkich Mistrzów
- Franco Zeffirelli - "spadkobiercy modernizmu"
- Nanni Moretti i inni twórcy współczesnego kina włoskiego
- włoskie kino popularne lat 70. 80. i 90.
- kino włoskie a TV
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
· FW1_W03 – absolwent zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła filmowego (ale w kontekście innych artefaktów, zwłaszcza opery, literatury i malarstwa).
· FW1_W06 - absolwent potrafi dokonać średniozaawansowanej analizy wybranego tworu kinematograficznego, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno‐kulturowym (z naciskiem położonym na sytuację społeczno-polityczną Włoch od lat 70. do dziś).
· FW1_K03 – absolwent jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej, odwołując się do wzorców etycznych wypracowanych również na gruncie sztuki filmowej.
Kryteria oceniania
Ocena:
- obecność na zajęciach
- zapoznawanie się z dodatkowymi materiałami dostarczanymi przez wykładowcę
- pozytywna ocena z pracy (esej).
Literatura
T. Miczka, Historia kina włoskiego, Gdańsk 2010
A. Garbicz, Jacek Klinowski, Kino wehikuł magiczny, t. 1-4, Kraków 2005,
T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kino nowofalowe, Kino końca wieku, Kraków 2015, 2019;
J. Wojnicka, Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego, Kraków 2001
M. Snoch. Wybrańcy – Kino Luchino Viscontiego a literacka twórczość Thomasa Manna, Łódź 2020;
A. Wener, Dekada filmu, Warszawa 1997.
P. Kletowski, Pier Paolo Pasolini - twórczość filmowa, Warszawa 2013
K. Klejsa, Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2018;
A. Miller-Klejsa, Dekada ołowiu na ekranie. Polityczny terroryzm lat 70. we włoskim filmie fabularnym; Łódź 2016;
B. Zmudziński, Micheleangelo Antonioni, Kraków 2004;
T. Miczka (red.), Bernardo Bertolucci w opinii prasy zagranicznej, Warszawa 1993;
B. Kudrycka, Ukryte spojrzenia w filmach Bernardo Bertolucciego, Gdańsk 2017;
A. Gałkowski, A. Miller-Klejsa, Od Manzonieto do Maraini. Ekranizacje literatury włoskiej, Łódź 2012;
A. Miller-Klejsa, D. Dąbrowska, Kino włoskie po 1980 r., Wyd. UŁ. 2018;
M. Landy, Italian Film, New York 2008;
K. Thompson, D. Bordwell, Film History. An Introduction, kilka wydań;
P. Bondanella, A History of Italian Cinema, New York-London 2009
G. P. Brunetta, The History of Italian Cinema, London 2003
G. Bertellini, G. M. Brunetta, The Cinema of Italy, London 2004;
G. Marrone, The Gaze an the Labyrinth: The Cinema of Liliana Cavani, New York 2000;
R.T. Wicombe, The New Italian Cinema: Studies in Dance and Despair, London–New York, 1982, s. 124–125.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: