Historia teatru włoskiego WH-FW-M-I-2-HistTeat
Konwersatorium przedstawia podstawowe zagadnienia zarówno dramatu jak teatru włoskiego od czasów najdawniejszych po współczesność. Prowadzone jest przez dr hab. J. Pietrzak-Thebault (do XIX w) i dr hab. Pawła Stangreta (od XIX w po współczesność).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FW1_W03,zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego,
teatralnego, filmowego, muzycznego
FW1_W06,zna i rozumie powiązania istniejące między naukami filologicznymi a
innymi dyscyplinami naukowymi (historią, biblistyką, archeologią,
antropologią, etnologią, historią filozofii i nauki, historią sztuki)
FW1_K03rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych
związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy
indywidualnej, jak i zespołowej
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, esej końcowy.
Na ocenę dostateczną student w stopniu dostatecznym zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego i teatralnego (FW1_W03), w stopniu dostatecznym zna i rozumie powiązania istniejące między naukami filologicznymi a innymi dyscyplinami naukowymi (historią, biblistyką, archeologią antropologią, etnologią, historią filozofii i nauki, historią sztuki) (FW1_W06); w stopniu umiarkowanym jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (FW1_K03).
Na ocenę dobrą student dobrze zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego i teatralnego (FW1_W03), dobrze zna i rozumie powiązania istniejące między naukami filologicznymi a innymi dyscyplinami naukowymi (historią, biblistyką, archeologią antropologią, etnologią, historią filozofii i nauki, historią sztuki) (FW1_W06); jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (FW1_K03).
Na ocenę bardzo dobrą student znakomicie zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego i teatralnego (FW1_W03), bardzo dobrze zna i rozumie powiązania istniejące między naukami filologicznymi a innymi dyscyplinami naukowymi (historią, biblistyką, archeologią antropologią, etnologią, historią filozofii i nauki, historią sztuki) (FW1_W06); jest w pełni gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (FW1_K03).
Literatura
J. Miszalska, M. Surma-Gawłowska, Historia Teatru i dramatu włoskiego od XIII do XVIII wieku, Kraków2008
Il teatro italiano. Dalle origini al Quattrocento, a c. di E. Pacioli, vol. I e II, Torino1975
A. Nicoll, Dzieje teatru, Warszawa 1977 s. 80-100
Dramaturgia włoska XVI wieku, red. J. Dygul, M. Wojtkowska-Maksymik, Warszawa 2017
Guarini, Il pastor fido, opr. M. Wojtkowska-Maksymik, Warszawa, NN
M. Surma-Gawłowska, Komedia dell'arte, Kraków 2005
La commedia dell'arte e la societa barocca, 2 tomy, Roma 1970, 1994
G. Nicastro, Metastasio e il teatro del primo Settecento, Roma 1973
C. Goldoni, Arlecchino servitore di due padroni, chronologia C. Pedretti, Milano 1979
C. Goldoni, Le Opere. Edizione nazionale Il servitore di due padroni, red. V. Gallo, Venezia 2011
G. Strehler, Goldoni e il teatro, w: idem, Intorno a Goldoni. Spettacoli e scritti, red. F. Foradini, Milano 2004
K. Żaboklicki, Carlo Goldoni, Warszawa 1984
J. Dygul, Metateatralność w dramaturgii Carla Goldoniego, Warszawa 2012
Realtà illusoria e illusione vera: le fiabe teatrali di Carlo Gozzi, a cura di S. Winter, Firenze 2009
A. Tylusińska, Aspekt narodowo-patriotyczny włoskich tragedii romantycznych, Białystok 2005
J. Miszalska, Od Dantego do Fo: włoska poezja i dramat w Polsce (od XVI do XXI wieku), Kraków 2007
C. Bronowski, Il teatro italiano 1918-1949, Toruń 2004
C. Bronowski, Historia dramaturgii włoskiej XX wieku, Wrocław 2008
M. Gurgul, Historia teatru i dramatu włoskiego od XIII do XXI wieku, Tom 1-2, Kraków 2008.
Historia teatru, pod red. J.R. Brown, dowolne wydanie.
E. Barba, N. Savarese, Sekretna sztuka aktora, Kwiecień 2005.
G. Isgrò, D’Annunzio et la mise en scène, Palermo, Palumbo 1993.
T. Kireńczuk, Od sztuki w działaniu do działania w sztuce, Kraków 2008.
G. Strehler, O teatr dla ludzi, Warszawa 1982.
F. Angelini, Il teatro del Novecento da Pirandello a Fo, Bari 1976.
G. Giudice, Pirandello, Torino 1963.
E. Bal, Cielesność w dramacie. Teatr Piera Paola Pasoliniego i jego możliwe kontynuacje, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: