Dialektologia italska WH-FW-II-2-DialItal
Kurs stanowi wstęp do nauki o dialektach Włoch dla studentów drugiego roku studiów magisterskich w kierunku filologia włoska. Pod uwagę będą brane zarówno aspekty lingwistyczne, jak i historyczne i kulturowe dotyczące zjawiska fragmentacji językowej Półwyspu Apenińskiego.
W trakcie kursu będą przedstawiane następujące bloki tematyczne:
I) główne zagadnienia na temat historii języków romańskich (ujęcie diachroniczne) i podstawy historii dialektologii włoskiej;
II) podstawy geolingwistyki; cechy charakterystyczne dla każdego obszaru językowego (m.in dialekty północne, toskańskie, środkowo-południowe, południowe, sardyńskie) - w tym mniejszości językowych (ujęcie synchroniczne);
III) najważniejsze narzędzia i źródła do badań nad dialektami Półwyspu Apenińskiego (atlasy, słowniki, leksykony, gramatyki, bazy danych);
IV) aspekty społeczne w użyciu dialektów we Włoszech; dialektologia i etnolingwistyka;
V) wspólne czytanie i omówienie reprezentatywnych fragmentów z literatury włoskiej w dialektach (głównie poezja z XIX-XX w.); wspólne oglądanie fragmentów z włoskich filmów w dialektach.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna na poziomie rozszerzonym terminologię lingwistyczną z zakresu dialektologii włoskiej. FW2_W01
Dysponuje znajomością języka włoskiego, pozwalającą na poprawny przekład tekstów o różnym poziomie trudności; rozpoznaje różne obszary językowe Włoch w oparciu o posiadaną wiedzę z zakresu gramatyki i semantyki studiowanych dialektów i rejestrów językowych. FW2_U06
Absolwent jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa. FW2_K04
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą: student objaśnia wszystkie wprowadzone zjawiska z zakresu dialektologii i komentuje każdy tekst.
Na ocenę dobrą: student objaśnia większość wprowadzonych zjawisk z zakresu dialektologii i komentuje większość tekstów.
Na ocenę dostateczną: student objaśnia podstawowe wprowadzone zjawiska z zakresu dialektologii i komentuje kilka tekstów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: