Praktyczna nauka języka włoskiego 4 - język włoski akademicki WH-FW-I-2-PNJW4-JWA
Podczas zajęć będą omawiane następujące zagadnienia:
1. Opis przedmiotów i osób.
2. Teksty akademickie.
- Styl i słownictwo przy opisie diagramów.
- Styl i słownictwo przy opisie kart i map.
- Struktura tekstu akademickiego: wstęp, rozwinięcie, zakończenie
- Klarowne wyrażanie poglądów (użycie connettivi (łączników) , wybór właściwych cech stylistycznych).
- Typowe zwroty i wyrażenia
- Zasady poprawności leksykalnej, stylistycznej i interpunkcyjnej stosowane do tekstów akademickich i publicystycznych.
- Techniki unikania plagiatu.
- Wprowadzenie do pisania eseju.
- Przekształcanie zdań i redukcja tekstu: streszczenie i abstract.
UWAGA: Zależnie od postępów grupy, kolejność i treść omawianych zagadnień mogą ulec zmianie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student rozumie zmienność języka włoskiego, jego warstwy semantycznej oraz stylistycznej.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi posługiwać się terminologią gramatyczną i stylistyczną w języku włoskim na poziomie co najmniej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania swojej wiedzy o języku oraz do jej krytycznej oceny.
Kryteria oceniania
WIEDZA
Prowadzący wprowadza nowe zagadnienia za pomocą opowiadania oraz elicytacji stosownych informacji. Stosowane metody to wspólne i samodzielne czytanie oraz analiza struktury i słownictwa tekstów czytanych. Wiedza nabyta przez studentów weryfikowana jest w formie ćwiczeń i kolokwiów.
UMIEJĘTNOŚCI
Umiejętności Studentów podnoszone są za pomocą różnych ćwiczeń pisemnych przeprowadzanych w parach lub samodzielnie.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- regularne przynoszenie na zajęcia ćwiczeń i wypracowań;
- zdawanie od 2 do 5 testów pisemnych (z wynikiem ogólnym min. 60%);
- doręczenie pracy pisemnej w formie papierowej lub elektronicznej (szczegółowe wytyczne będę udzielane na zajęciach).
Kryteria oceniania:
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz potrafi je porównać;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywnosć a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Dopuszczalne są 3 nieobecności w ciągu semestru. W przypadku większej ilości nieobecności, będzie wymagane samodzielne przerobienie dodatkowych materiałów, których znajomość będzie sprawdzona ustnie.
Literatura
L. Serianni, Italiani scritti, Bologna 2007
L. Buono Hodgar, Capire l'Italia e l'italiano, Perugia 2004
AA.VV., L'italiano all'università 2, Roma 2013
A. Moni, M. Rapacciuolo, Scriviamo insieme 2, Roma 2017
C. Savigliano, Il buon uso dell'italiano, Novara 2016
Poleca się ponadto podręczniki z praktycznej gramatyki w celu rozwiązywania pojawiających się podczas pisania wątpliwości, np.
A. Mezzadri, Grammatica pratica della lingua italiana, Perugia 2000;
F. Di Natale, Andare oltre: dubbi e problemi di grammatica italiana per stranieri (livello elementare e intermedio), Perugia 1997
Materiały pochodzące z innych źródeł będą udostępniane studentom na platformie Moodle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: