Historia filozofii II WH-FW-I-2-HisFil
Wykłady w tym semestrze stanowią kontynuację wykładów poprzedniego semestru. Obejmują filozofie nowożytną i współczesną. Problematyka koncentruje się głównie wokół tematów epistemologicznych, ontologicznych i etycznych, i częściowo społeczno-polityczne. Duży nacisk będzie położony na zagadnienia etyczne i społeczne. Filozofia tego okresu będzie przedstawiana w formie problemowym (omawiane będą najważniejsze problemy filozoficzne tej epoki), a także historycznym (przedstawieni będą najważniejsi filozofowie tej epoki).
Tematyka zajęć:
1. Wprowadzenie ogólne do filozofii nowożytnej.
1.1 Zagadnienie źródeł poznania. Psychologiczna i epistemologiczna wersja zagadnienia. Aprioryzm i empiryzm (skrajny i umiarkowany). Spór empiryzmu i aprioryzmu o charakter twierdzeń matematyki. Konwencjonalizm. Aprioryzm umiarkowany Kanta. Poznanie aprioryczne według fenomenologów. Racjonalizm i irracjonalizm.
1.2 Zagadnienie granic poznania. Dwa rozumienia transcendencji. Zagadnienie immanentnych granic poznania. Epistemologiczny idealizm immanentny (Berkeley, Hume). Epistemologiczny realizm immanentny. Epistemologiczny idealizm transcendentalny. Idealizm transcendentalny Kanta. Realizm. Pozytywizm. Neopozytywizm.
1.3 Zagadnienia metafizyczne. Zagadnienie przedmiotów idealnych. Spór o uniwersalia. Współczesna wersja sporu o uniwersalia. Idealizm subiektywny. Idealizm obiektywny. Dialektyka Hegla. Dialektyka Hegla i dialektyka Marksa. Metafizyczny realizm. Realizm naiwny i krytyczny.
2. Wybrani przedstawiciele filozofii nowożytnej.
2.1 Kartezjusz. Metoda Kartezjusza. Kryterium prawdy. Poznanie Boga i świata. Teoria poznania. Filozofia przyrody. Antropologia. Zagadnienie wolności. Następcy Kartezjusza. Melabranche. Okazjonalizm i ontologizm Melabrache’a. Spinoza. Racjonalizm i panteizm Spinozy. Tożsamość bytu duchowego i cielesnego. Antropologia i etyka Spinozy.
2.2 Franciszek Bacon. Nowa metoda Bacona.
2.3 Galileusz. Metoda naukowa Galileusza.
2.4 Tomasz Hobbes. Materializm i sensualizm. Determinizm. Naturalistyczna teoria społeczeństwa.
2.5 Edward Herbert z Cherbury i koncepcja religii naturalnej.
2.6 John Locke i empiryzm. Nauka o powstawaniu pojęć. Teoria idei Locke’a. Filozofia polityczna Locke’a.
2.7 Anthony Ashley Cooper i koncepcja moralności naturalnej.
2.8 Kant. Krytycyzm Kanta. Krytyka czystego rozumu. Krytyka praktycznego rozumu. Filozofia prawa. Filozofia religii. Fryderyk Henryk Jacobi jako krytyk Kanta.
2.9 Idealizm niemiecki. Fichte. Czysty podmiotowy idealizm Fichtego. Hegel. Przedmiot i ogólne zasady filozofii Hegla. Dialektyka Hegla. Logika. Filozofia przyrody. Filozofia ducha. Heglowska filozofia prawa i państwa.
2.10 Jan Fryderyk Herbart i krytyka idealizmu. Realizm Herbarta.
3. Nowożytna filozofia społeczno-gospodarcza.
3.1 Filozofia społeczna merkantylizmu.
3.2 Filozofia społeczno-gospodarcza fizjokratów.
3.3 Filozofia społeczno-gospodarcza Adama Smitha. Koncepcja „homo oeconomicus”.
4. Elementy filozofii współczesnej.
4.1 Zagadnienie bezpośredniości i pośredniości poznania. Teoria poznania bezpośredniego w fenomenologii. Kartezjańska idea wątpienia metodologicznego i redukcja transcendentalna Husserla.
4.2 Krytyka idei bezpośredniego poznania, kartezjańskiego wątpienia i fenomenologicznej redukcji w filozofii współczesnej. Teoria poznania pośredniego Peircea’a. Teoria znaku. Krytyka idei epoche (bezzałożeniowości poznania). Pragmatyzm Peircea’a. Filozofia form symbolicznych Cassirera.
4.3. Hermeneutyka. Friedrich Schleiermacher. Johan Gustaw Droysen. Wilhelm Dilthey. Gadamer. Realistyczna hermeneutyka Bettie’go.
4.4 Realizm poznawczy Konrada Lorenza.
4.5 Fenomenologiczna filozofia wartości Schelera i Hartmanna.
5. Egzystencjalizm.
5.1 Kierkegard. Zasadniczy problem egzystencjalny Kierkegarda. Paradoks sokratejski i rozwiązanie Kierkegarda. Sceptycyzm i wiara.
5.2 Nietzsche.
5.3 Egzystencjalizm współczesny. Heideger. Sartre.
W cyklu 2024/25_L:
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
FW1_W04:
Student zna badany obszar filozofii, także pod kątem wpływów na kulturę włoską.
FW1_W06:
Student zna i rozumie powiązania istniejące między naukami filologicznymi a historią filozofii
FW1_U03:
Student potrafi formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownych metod, uzasadnić dobór problemu i metod badawczych, posługując się przy tym poprawną terminologią naukową.
FW1_K01:
Student ma świadomość potrzeby ciągłego pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny,
FW1_K03:
Student posiada umiejętność rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej, uwzględniając aspekty filozoficzne.
Kryteria oceniania
Zajęcia w semestrze kończą się egzaminem. Egzamin ma charakter pisemny. Przykładowe pytania będą podane odpowiednio wcześniej. W trakcie egzaminu można korzystać z notatek z wykładów. Każdy student otrzyma kartkę z tematami. Na ocenę ma wpływ merytoryczny poziom odpowiedzi i ilość podjętych pytań-tematów. Szczegóły bedą podane w teście.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
K. Pawłowski: skrypt do wykładu w wersji elektronicznej
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. dowolne
Literatura uzupełniająca:
K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, wyd. dowolne
R.H. Popkin, Filozofia, Poznań 1994
D. Collinson, Pięćdziesięciu wielkich filozofów, Poznań 1997
Z. Kuderowicz red., Filozofia XX wieku, Warszawa 2002
A. Miś, Filozofia współczesna, Warszawa 2003
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
Uwagi będą przekazywane na wykładach. Obecność na wykładach obowiązkowa. Ma wpływa na zaliczenie semestru. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: