Analiza tekstów literackich: Seicento i Settecento WH-FW-I-2-AnTek-SS
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą Półwyspu Apeninńskiego w epoce wczesnej nowożytności na tle skomplikowanych dziejów regionu w tym czasie. Zbyt często postrzegany jako jedność, jako jeden kraj, przy bliższym poznaniu pozwala nie tylko dostrzec wyjątkowe zróżnicowanie regionalne, ale także interesujące przenikanie się polityki, literatury, żywotności kwestii języka, zamiłowania do podróży i potrzeby piękna na co dzień. Stałe poczucie łączności z tradycją, a zarazem pragmatyczne podejście do rzeczywistości dopełniają tego obrazu. Dokonania kultury włoskiej, nieprzerwanie czerpiącej z dokonań starożytności średniowiecza i renesansu, stają się równocześnie wspólnym dziedzictwem zachodniej kultury europejskiej i jako takie przenikają do Polski. Dokonania kultury włoskiej na różnych polach stanowiły o specyfice i wielkości tego regionu i należą do najważniejszych osiągnięć europejskiej cywilizacji, po dziś dzień decydując o atrakcyjności kultury włoskiej.
Bogactwo i złożoność tego dziedzictwa zaprezentowana zostanie poprzez wybór zagadnień, widzianych zarówno oczami świadków epoki, jak badaczy – specjalistów z różnych dziedzin, szkół badawczych i epok.
Wprowadzenie do samodzielnej lektury tekstów literackich tych epok, o ile to możliwe w języku oryginału, wraz z przeprowadzaną w trakcie zajęć analizą literacką i próbami tłumaczenia ma nadać prowadzonym ćwiczeniom istotny wymiar filologiczny.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia i opis ECTS:
F1_W02:
Student(ka) zna podstawowe fakty z zakresu historii Półwyspu Apenińskiego w okresie do końca XVIIIw. Rozumie wybrane
zagadnienia z zakresu dawnej kultury włoskiej (literackiej artystycznej, politycznej) okresu XVI-XVIII w.
F1_W04:
Student(ka) potrafi samodzielnie uzupełniać podaną literaturę przedmiotu o wartościowe informacje.
F1_W05:
Student(ka) rozumie najważniejsze procesy zachodzące w literaturze epoki klasycyzmu
F1_W07:
Student(ka) postrzega specyfikę włoskiej kultury (jej ciągłość, różnorodność, kreatywność i pragmatyzm, nierozerwalny
związek z kulturą powszechną...) w tym okresie
F1_W08:
Student(ka) potrafi przeciwstawić się stereotypom i dostrzec różnorodność problematyki związanej z poznawaniem obcej
kultury
F1_U02:
Student(ka) potrafi samodzielnie czytać krótkie teksty literackie w języku oryginału.
F1_U05:
Student(ka) jest zdolny krytycznie odnieść się do własnej pracy i zachować otwartość na niezbędne własne doskonalenie
warsztatu
F1_U01:
Student(ka) posiada umiejętność ustnego przedstawienia wybranego zagadnienia w jezyku obcym
F1_U013:
Student(ka) jest zdolny do analizy dzieła literackiego z uwzględnieniem historycznego kontekstu i kulturowej specyfiki jego
genezy.
Student(ka) podejmuje samodzielne próby tłumaczenia ich na j. polski.
F1_K04:
Student(ka) posiada rosnącą świadomość odpowiedzialności za rzetelną pracę filologa, szczególnie w kwestiach przekładu
OPIS ECTS - 3 punkty (75 godzin; 1 punkt ECTS = 25 godzin)
Udział w zajęciach: 30 godzin,
Systematyczne przygotowanie do zajęć, praca własna : 30 godzin
Przygotowanie do kolokwiów : 10 godzin,
Przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe (referat, aktywność podczas zajęć, frekwencja). Znaczącą rolę w ocenie
końcowej będą miały dwa kolokwia w czasie semestru sprawdzające: 1. ogólną wiedzę historyczną i historyczno-literacką,
2. samodzielne wyszukiwanie obecności elementów kultury włoskiej tego okresu w kulturowej tkance Polski. Osoby, które nie
przedstawią samodzielnego referatu podczas semestru przedstawią pracę semestralną na wybrany temat.
Na ocenę 2: student nie posiada kompetencji wymienionych w efektach kształcenia
Na ocenę 3: student posiada kilka kompetencji wymienionych w efektach kształcenia
Na ocenę 4: student posiada znakomitą większość kompetencji wymienionych w efektach kształcenia
Na ocenę 5: student opanował w wysokim stopniu wszystkie kompetencje wymienionych w efektach kształcenia (oraz
potrafi wzbogacić je o własne twórcze zastosowanie)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa - podręczniki:
J. Gierowski, Historia Włoch, Ossolineum, Wrocław 1986, 1999, 2003
G. Procacci, Historia Włochów, PWN, Warszawa 1983
Historia literatury włoskiej, red. naukowa P. Salwa, Semper, Warszawa 1998, 2006
Historia teatru i dramatu włoskiego, t.1., od XIII do XVIII wieku, opr. J. Miszalska, M. Surma-Gawłowska, Universitas, Kraków 2008
A. Nicoll, Dzieje teatru, PIW, Warszawa 1977
Literatura uzupełniająca:
R. Hughes, Rzym, Wyd. Magnum. Warszawa 2013 (fragmenty)
K. Chłędowski, Rzym: ludzie baroku, Książka i Wiedza, Warszawa 1957
B. Craveri, Kochanki i królowe (we fragmentach)
G. Marino, Liryki miłosne (wybór), ŁTN, Łódź 1997
G. Marino, Adon, IBL PAN, Warszawa 1993
F. Angelini Fraiese, Il teatro barocco, Laterza, Roma-Bari 1975
A. Markuszewska, Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714), Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2014
K. Chłędowski, Historie neapolitańskie, PIW, Warszawa 1958
Vasari i nowożytna historiografia sztuki, opr. Z. Waźbiński, Ossolineum-PAN, Wrocław 1975
M. Surma-Gawłowska, Commedia dell'Arte, Universitas 2015
Carlo Gozzi scrittura di teatr. a c. di C. Alberti, Bulznoi, Roma 1996
A. Scannapieco, Carlo Gozzi: la scena del libro, Marsilio, Venezia 2006
J. Dygul, Metateatralność w twórczości Carla Goldoniego, WUW 2015
K. Zaboklici, Carlo Goldoni, PWN, Warszawa 1984
R. Gervaso, csanowa, "Książnica", Warszawa 2008
G. Casanova, Pamiętniki, Czytelnik, Warszawa 1972
W. Binni, L'Arcadia e il Metastasio, La Nuova Italia, Firenze 1963
G. Nicastro, Metastasio e il teatro del primo Settecento, Laterza, Roma-Bari 1973
C. Beccaria, Scritti filosofici e letterari,Mediobanca, MIlano 1984
C. Beccaria, O przestępstwach i karach, WUŁ 2014
K. Pomian, Wenecja w kulturze europejskiej, Wyd. UMCS, Lublin 2000
Caravaggio – film, reż. D. Jarman
Farinelli: ostatni kastrat – film, reż. G. Corbiau
Casanova - film, reż. F. Fellini
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: