Wstęp do nauki o języku WH-FW-I-1-WstNauJez
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami językoznawstwa ogólnego oraz przygotowanie ich do studiowania kolejnych przedmiotów lingwistycznych.
Student poznaje strukturę języka jako systemu proporcjonalnych układów znaków oraz dowiaduje się, że istnieją reguły użycia tego systemu wspólne dla wszystkich jego użytkowników. Ma okazję samodzielnie zmierzyć się z lekturą tekstów lingwistycznych i opanować podstawową terminologię, z którą będzie się stykał w dalszym ciągu kształcenia filologicznego. W czasie wykładu student uczy się dyskusji na temat trudnych, abstrakcyjnych problemów języka naturalnego.
Problemy szczegółowe, przedstawiane i omawiane w czasie wykładu:
1. Przedmiot językoznawstwa i różne aspekty badań lingwistycznych
- językoznawstwo jako nauka interdyscyplinarna
- problem pochodzenia języka
2. Typologie języków
- rodziny i grupy językowe
- języki fleksyjne, pozycyjne, aglutynacyjne, izolowane
3. Koncepcja języka F. de Saussure’a (langage, langue, parole; diachronia i synchronia)
4. Teorie znaku językowego
- język wśród innych rodzajów znaków (językoznawstwo jako dział semiotyki)
- koncepcja znaku językowego de Saussure’a
- trójkąt semiotyczny Ogdena i Richardsa
- trójkąt semiotyczny Morrisa
- znaki językowe: fonemy, morfemy, leksemy, wypowiedzenia
5. Relacje semantyczne w systemie języka (antonimia, hiponimia, synonimia)
6. Relacje syntagmatyczne w systemie języka - podsystem składniowy języka polskiego
7. Problem części mowy - różne klasyfikacje (semantyczna, fleksyjna i składniowa)
8. Wyraz słownikowy - gramatyczny - graficzny; pojęcie jednostki języka A. Bogusławskiego
9. Frazeologizmy jako element systemu języka - wyrażenia, frazy i zwroty
9. Zróżnicowanie polszczyzny - środowiskowe, stylistyczne, terytorialne i temporalne
10. Teorie aktu komunikacji i funkcji języka
- schemat aktu komunikacji K. Bühlera
- schemat aktu komunikacji R. Jakobsona
11. Teoria aktów mowy J. Austina
- performatywy i konstatacje
- lokucja, illokucja i perlokucja
12. Implikatury konwersacyjne P. Grice'a
13. Język a kultura
- hipoteza Sapira-Whorfa
- teoria semów mowy A. Wierzbickiej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po cyklu wykładów student:
zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych oraz specyfikę metodologiczną przedmiotu badań językoznawczych
zna i rozumie zmienność języka, jego warstwy semantycznej oraz ewolucji systemów gramatycznych
potrafi posługiwać się uznanymi w filologii metodami, w swojej pracy wykazując zdolność do zachowania spójności metodologicznej
jest gotów do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: