Wstęp do filologii WH-FW-I-1-WstFilol
1. Podstawowe terminy filologii: język, wypowiedź, tekst, piśmiennictwo, literatura.
2. Geneza języka (mowy).
3. Mit i "słowo święte".
4. Oralność i piśmienność. Dźwięk i znak.
5. Język i wypowiedź: między indywidualnością a zbiorowością.
6. Zagadnienie metafory.
7. Akt mowy i gatunek mowy a gatunek literacki.
8. Na początku była pieśń. Związki literatury i muzyki.
9. Na początku była opowieść. Czy wszystko jest narracją?
10. Na początku był dialog. Dialogiczność i intertekstualność.
11. Literatura jako ekspresja. Liryczność. Tekst a doświadczenie wewnętrzne.
12. Literatura faktu.
13. Literatura a pamięć. Literatura a cielesność.
14. Literatura dokumentu osobistego (list, dziennik, pamiętnik, czat).
15. Wstęp do teorii znaczenia. Znaczenie słowa, zdania, wypowiedzi.
16. Struktura tekstu. Ujęcie tekstologiczne i literaturoznawcze.
17. Struktura tekstu literackiego. Wielopoziomowość.
18. Wstęp do teorii interpretacji. Sens, rozumienie, granice interpretacji.
19. Rozumienie tekstu dawnego. Rekonstrukcja obrazu świata, w który wbudowany jest tekst.
20. Przemiany w pojmowaniu języka i literatury w wieku XXI.
21. Wypowiedź a dyskurs. Dyskurs feministyczny, postzależnościowy.
22. Zwrot etyczny. Prawda, kłamstwo, odpowiedzialność – w tekście i nauce o tekście.
23. Doświadczenie estetyczne a tekst.
24. Słowo – świadomość – doświadczenie – wypowiedź.
25. Sztuczna inteligencja a język, świadomość i komunikacja.
W cyklu 2021/22_L:
1. Podstawowe terminy filologii: język, wypowiedź, tekst, piśmiennictwo, literatura. |
W cyklu 2022/23_L:
1. Podstawowe terminy filologii: język, wypowiedź, tekst, piśmiennictwo, literatura. |
W cyklu 2023/24_L:
1. Podstawowe terminy filologii: język, wypowiedź, tekst, piśmiennictwo, literatura. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia i opis ECTS:
Posługuje się poprawną terminologią naukową; Rozpoznaje i rozstrzyga dylematy naukowe i etyczne związane z
wykonywaniem pracy filologa;
zna pojęcie własności intelektualnej i podstawy rozumienia prawa autorskiego w zakresie związanym z praktyką filologiczną;
zna podstawową wiedzę o zakresie i znaczeniu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury
narodowej, zna jej aksjologiczny horyzont;
zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa;
zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa;
zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną
z nią terminologię;
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych;
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Punktacja ECTS - 2 punkty
30 godzin - udział w wykładzie;
30 godzin - przygotowanie się do egzaminu.bol/symbole efektów kształcenia
Kryteria oceniania
Wykład kończy się egzaminem (ustnym lub pisemnym - w uzgodnieniu ze studentami), obejmującym dwa otwarte pytania problemowe.
Kryterium oceny:
Obecność na wykładach. Znajomość materiału przedstawianego na wykładach. Znajomość lektur obowiązkowych. Umiejętność analizy tekstu naukowego, dotyczącego prezentowanych problemów. Umiejętność posługiwania się podstawową terminologią w zakresie przedstawionym na wykładzie. Zdolność do odpowiedzi na postawione podczas egzaminu pytania w sposób spójny, wykorzystujący lekturę obowiązkową i treść wykładów, w języku naukowym, z użyciem odpowiedniej terminologii, z przywołaniem odpowiednich koncepcji, tytułów prac naukowych, nazwisk badaczy. Umiejętność porównywania różnych koncepcji dotyczących tego samego problemu. Świadomość rozwoju myśli ludzkiej w rozwiązywaniu danego zagadnienia naukowego, np. kwestii pochodzenia języka czy pytania o istotę tekstu. Twórcze myślenie naukowe, zdolność do wykorzystywania i krytycznego przetwarzania różnych informacji.
Metoda oceny: Analiza odpowiedzi na pytania egzaminacyjne, wymagające przeprowadzenia własnego wywodu myślowego, zakładającego twórcze podejście do treści wykładów i lektur oraz zestawiania wiedzy i łączenia umiejętności nabytych w różnych częściach toku zajęć.
Literatura
Wstęp do filologii
Literatura obowiązkowa:
Wszystkie teksty należące do literatury obowiązkowej były sukcesywnie przesyłane studentom trzech kierunków w postaci plików PDF lub linków przez pocztę systemu USOS przed każdym z wykładów. Wszystkie teksty należące do lektury obowiązkowej są zamieszczone na platformie TEAMS.
1. Dobrzyńska Teresa, Tekst. Próba syntezy, [w:] Problemy teorii literatury, s. 4, Ossolineum, Wrocław 1998
Podrozdziały:
Pojęcie tekstu.
Zdanie w tekście.
Tekst - całościowy komunikat.
Mechanizmy spójności tekstu.
2. Dobrzyńska Teresa, Metafora, Wrocław 1984
3. Eco Umberto, Poetyka dzieła otwartego, [w:] tegoż, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 1973, rozdział: Poetyka dzieła otwartego
4. Foucauld Michel, Szaleństwo i literatura. Powiedziane, napisane, red. Tadeusz Komendant, przeł. Bogdan Banasiak, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999, rozdz. Kim jest autor, s. 199-220
5. Gadamer Hans Georg, Człowiek i język, „Teksty” 1976 nr 6
6. Johann Gottfried Herder, Rozprawa o pochodzeniu języka, w, tegoż, Wybór pism, wyb. i oprac. Tadeusz Namowicz, Wrocław 1987
7. Humboldt Wilhelm von, Twórczy organ myśli, [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Grzegorz Godlewski, Roch Sulima, Andrzej Mencwel, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003, s. 43-48
8. Kuckenburg Martin, Pierwsze słowo, przeł. Bartosz Nowacki, PIW, Warszawa 2016, 2021, rozdz. 4 i 6
9. Ong Walter Jackson, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. Józef Japola, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011
- rozdz. Oralność języka. Myślenie człowieka piśmiennego a oralna przeszłość języka, s. 33-62.
rozdz. Pismo przekształca świadomość. s. 131-153.
10. Sapir Edward, Język, [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Grzegorz Godlewski, Roch Sulima, Andrzej Mencwel, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003, s. 49-57.
11. Ferdinand de Saussure, Wykłady z językoznawstwa ogólnego
Wstęp:
Rozdz. 3: Przedmiot językoznawstwa, s. 24-32;
Rozdz. 4: Językoznawstwo języka i mowy jednostkowej, s. 33-35;
Część I:
Istota znaku językowego, s. 77-82;
Część II:
Rozdział 2: Konkretne byty języka, s. 11-115;
Rozdział 3: Tożsamość, rzeczywistość, wartość, s. 116-119;
Rozdział 4: Wartość językowa, s. 120-130.
Plik jest wgrany na platformie Teams. Przepraszam Państwa za jego jakość - nie miałam dostępu do lepszego egzemplarza książki.
12. "Słowo święte", [w:] "Antropologia słowa". Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Wydawnictwa UW, Warszawa 2003
R. Otto, Środki wyrazu "numinosum",
P. Tillich, Istota języka religijnego;
Gerardus van der Leew, Słowo święte i uświęcające
Raphael J. Zwi-Werblowsky, Słowo u mistyków żydowskich
Richard T. Lawrence, Słowo w liturgii
Leszek Kołakowski, Mówić o tym, co niewypowiadalne.
Do egzaminu obowiązuje jeden tekst do wyboru.
13. Anna Pajdzińska, Czy "zaklęty krąg języka" można przekroczyć? [w:] Relatywizm w języku i kulturze, red. A. Pajdzińska, R. Tokarski, Lublin 2010
14. Magdalena Saganiak, Słowo badacza wobec słowa twórcy – problemy metodologiczne i etyczne, [w:] Odpowiedzialność za słowo, red. Magdalena Saganiak, Dominik Sulej, Szymon Kurpanik, Weronika Rychta, Maciej Koszewski, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2021
15. Susan Schneider, Myślące maszyny. Sztuczna inteligencja i projektowanie umysłów, przeł. Joanna Bednarek, Warszawa 2021, rozdz. 5: Czy można połączyć się z SI, rozdz. 6: Skan twojego umysłu; rozdz. 8: Czy twój umysł jest programem komputerowym
Literatura uzupełniająca:
- Abrams Meyer Harald, Zwierciadło i lampa, Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. Maria Bożenna Fedewicz, Gdańsk 2003
- Armstrong Karen, Krótka historia mitu, przeł. Ireneusz Kania, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2021, rozdz. VII: Wielka przemiana na Zachodzie (1500-2000), s. 137-169
- Bachtin Michaił, Problem tekstu. Próba analizy filozoficznej, przeł. Jerzy Faryno, „Pamiętnik Literacki” 1977 z. 3.
- Bartmiński Jerzy, Stanisława Niebrzegowska Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2012
- Gadamer Hans-Georg, Język i rozumienie, wyb., przekład i posłowie Piotr Dehnel i Beata Sierocka, Fundacja Aletheia, Warszawa 2003
- Górski Konrad, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011 (lub inne wydania)
- Herder Johann Gottfried, Rozprawa o pochodzeniu języka, [w:] tegoż, Wybór pism, wyb. i oprac. Tadeusz Namowicz, Ossolineum, Wrocław 1987
- Jaeger Werner, Paideia. Formowanie człowieka greckiego, przeł. Marian Plezia, Warszawa 2001
- Janion Maria, Żmigrodzka Maria, Romantyzm i egzystencja. Fragmenty niedokończonego dzieła, Gdańsk 2004
- Juszczak Wiesław, Poeta i mit, Wołowiec 2014
- Lewis Clive Stapleton, Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej, przeł. Witold Ostrowski, Warszawa 1986
- Mayenowa Maria Renata, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Ossolineum, Wrocław 1978
- Meijer Ewa, Zwierzęta mówią. W stronę demokracji międzygatunkowej, przeł. Aleksandra Małecka, Miłosz Biedrzycki, Okoniny 2021
- Podraza-Kwiatkowska Maria, O muzycznej i niemuzycznej koncepcji poezji, [w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. Andrzej Hejmej, Kraków 2002
- Saganiak Magdalena, Jak można zrozumieć Drugiego? Bachtin i Habermas, „Ethos” 2020 nr 1(129), s. 69-90
W cyklu 2021/22_L:
Literatura: |
W cyklu 2022/23_L:
Wstęp do filologii Literatura obowiązkowa: 1. Dobrzyńska Teresa, Tekst. Próba syntezy, [w:] Problemy teorii literatury, s. 4, Ossolineum, Wrocław 1998 2. Dobrzyńska Teresa, Metafora, Wrocław 1984 3. Eco Umberto, Poetyka dzieła otwartego, [w:] tegoż, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 1973, rozdział: Poetyka dzieła otwartego 6. Humboldt Wilhelm von, Twórczy organ myśli, [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Grzegorz Godlewski, Roch Sulima, Andrzej Mencwel, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003, s. 43-48 7. Kuckenburg Martin, Pierwsze słowo, przeł. Bartosz Nowacki, PIW, Warszawa 2016, 2021, rozdz. 4 i 6 8. Ong Walter Jackson, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. Józef Japola, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011 10. Sapir Edward, Język, [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Grzegorz Godlewski, Roch Sulima, Andrzej Mencwel, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003, s. 49-57. 11. Ferdinand de Saussure, Wykłady z językoznawstwa ogólnego 12. "Słowo święte", [w:] "Antropologia słowa". Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, Wydawnictwa UW, Warszawa 2003 13. Anna Pajdzińska, Czy "zaklęty krąg języka" można przekroczyć? [w:] Relatywizm w języku i kulturze, red. A. Pajdzińska, R. Tokarski, Lublin 2010 14. Magdalena Saganiak, Słowo badacza wobec słowa twórcy – problemy metodologiczne i etyczne, [w:] Odpowiedzialność za słowo, red. Magdalena Saganiak, Dominik Sulej, Szymon Kurpanik, Weronika Rychta, Maciej Koszewski, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2021 15. Susan Schneider, Myślące maszyny. Sztuczna inteligencja i projektowanie umysłów, przeł. Joanna Bednarek, Warszawa 2021, rozdz. 5: Czy można połączyć się z SI, rozdz. 6: Skan twojego umysłu; rozdz. 8: Czy twój umysł jest programem komputerowym Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_L:
Wstęp do filologii Literatura obowiązująca do egzaminu: Wszystkie teksty należące do lektury obowiązkowej są zamieszczone na platformie TEAMS. 1. Bachtin Michaił, Słowo w dziele Dostojewskiego, [w:] Problemy poetyki Dostojewskiego, Warszawa 1970 (zwłaszcza pierwszy podrozdział) [tu typologia słowa] – włączone 2024 2. Dobrzyńska Teresa, Tekst. Próba syntezy, [w:] Problemy teorii literatury, s. 4, Ossolineum, Wrocław 1998 3. Eco Umberto, Poetyka dzieła otwartego, [w:] tegoż, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 1973, rozdz. Poetyka dzieła otwartego 5. Humboldt Wilhelm von, Twórczy organ myśli, [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Grzegorz Godlewski, Roch Sulima, Andrzej Mencwel, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003, s. 43-48 6. Jakobson Roman, Poetyka w świetle językoznawstwa, "Pamiętnik Literacki " 1960, z. 2 7. Kuckenburg Martin, Pierwsze słowo, przeł. Bartosz Nowacki, PIW, Warszawa 2016, 2021, rozdz. 4 i 6 8. Saganiak Magdalena, Słowo badacza wobec słowa twórcy – problemy metodologiczne i etyczne, [w:] Odpowiedzialność za słowo, red. Magdalena Saganiak, Dominik Sulej, Szymon Kurpanik, Weronika Rychta, Maciej Koszewski, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2021 9. Sławiński Janusz, Wokół teorii języka poetyckiego, [w:] tegoż, Dzieło - język - tradycja, Warszawa 1974 [lub] tegoż, Prace wybrane, t. II: Dzieło - język - tradycja, Kraków 1998 10. Susan Schneider, Myślące maszyny. Sztuczna inteligencja i projektowanie umysłów, przeł. Joanna Bednarek, Warszawa 2021, rozdz. 5: Czy można połączyć się z SI, rozdz. 6: Skan twojego umysłu; rozdz. 8: Czy twój umysł jest programem komputerowym Literatura uzupełniająca: - Abrams Meyer Harald, Zwierciadło i lampa, Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. Maria Bożenna Fedewicz, Gdańsk 2003 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: