Praktyczna nauka języka włoskiego 2 - gramatyka i pragmatyka WH-FW-I-1-PNJW2-GP
Treści kursu obejmują:
wybrane zagadnienia gramatyczne na poziomie A2:
- czas przeszły dokonany (passato prossimo);
- czas przeszły niedokonany (imperfetto);
- czas zaprzeszły (trapassato prossimo);
- czas przyszły (futuro semplice);
- czas przyszły złożony (futuro composto);
- zaimki dzierżawcze (possessivi);
- zaimki dopełnienia bliższego i dalszego (pronomi diretti e indiretti);
- przyimki (preposizioni);
- condizionale presente e passato (e futuro nel passato);
- tryb rozkazujący (imperativo);
- pronomi CI e NE;
- forma riflessiva, impersonale e impersonale riflessiva;
- espressioni impersonali;
- quello / bello;
- volerci / metterci.
wybrane zagadnienia leksykalne na poziomie A2:
- tempo, viaggi, mezzi di trasporto;
- gli italiani e le feste;
- l'alimentazione e gli italiani a tavola;
- cinema italiano;
- fare la spesa, i supermercati, i negozi, i prodotti alimentari;
- i negozi, la moda italiana;
- la tv, il tempo libero;
- indicazioni stradali;
- la stampa italiana, la tv;
- la musica italiana.
wybrane zagadnienia pragmatyki językowej na poziomie A2:
- parlare al passato;
- espressioni utili per viaggiare;
- parlare del tempo;
- organizzare una gita;
- ordinare al ristorante;
- esprimere possesso;
- esprimere preferenze;
- raccontare la trama di un film;
- parlare di ricordi;
- descrivere abitudini del passato;
- raccontare e descrivere il passato;
- esprimere accordo e disaccordo;
- parlare di cinema;
- esprimere gioia, rammarico o disappunto;
- fare la spesa quantificando la quantità;
- offrire, accettare, rifiutare un aiuto;
- raccontare un incontro;
- espressioni utili per fare spese;
- chiedere ed esprimere un parere;
- discutere di un programma televisivo;
- criticare e/o motivare le proprie preferenze;
- chiedere qualcosa in prestito;
- esprimere un parere;
- esprimere dispiacere;
- chiedere un favore;
- esprimere un desiderio;
- dare consigli;
- dare ordini;
- chiedere e dare indicazioni stradali;
- parlare di un concerto;
- chiedere un favore, giustificarsi;
- proporre delle alternative;
- esprimere un desiderio realizzabile;
- chiedere qualcosa in modo gentile;
- esprimere un'opinione personale;
- riferire un'opinione altrui;
- esprimere un desiderio non realizzato.
W cyklu 2024/25_L:
Student potrafi wyrażać się spontanicznie na proste tematy związane z życiem codziennym oraz z ich otoczeniem. Potrafi porozumiewać się w prostych sytuacjach komunikacyjnych, związanych z prostą i bezpośrednią wymianą informacji. Student rozumie podstawowe teksty związane z tematyką życia codziennego oraz spraw codziennych. Materiał gramatyczny (A2): - czas przeszły dokonany (passato prossimo); - czas przeszły niedokonany (imperfetto); - czas przyszły (futuro semplice); - futuro composto - zaimki dzierżawcze (possessivi); - trapassato prossimo - zaimki dopełnienia bliższego i dalszego (pronomi diretti e indiretti); - przyimki (preposizioni). - condizionale presente e passato (e futuro nel passato) - imperativo - pronomi CI e NE - Forma riflessiva, impersonale e impersonale riflessiva - Espressioni impersonali - Quello / bello - Volerci / metterci Materiał leksykalny: - Tempo, viaggi, mezzi di trasporto; - Gli italiani e le feste; - L'alimentazione e gli italiani a tavola; - Cinema italiano; - Fare la spesa, i supermercati, i negozi, i prodotti alimentari; - I negozi, la moda italiana; - La tv, il tempo libero; - Dare indicazioni stradali; - La stampa italiana, la tv; - La musica italiana Materiał jest utrwalany w postaci: - ćwiczeń (ze słuchu, pisemnych, ustnych); - streszczeń, komentarzy do tekstu; - dyskusji i dialogów; - krótkich prac pisemnych. Pragmatica: - Parlare al passato - Espressioni utili per viaggiare - Parlare del tempo - Organizzare una gita - Ordinare al ristorante - Esprimere possesso - Esprimere preferenze - Raccontare la trama di un film - Parlare di ricordi - Descrivere abitudini del passato - Raccontare e descrivere il passato - Esprimere accordo e disaccordo - Parlare di cinema - Esprimere gioia, rammarico o disappunto - Fare la spesa quantificando la quantità - Offrire, accettare, rigiutare un aiuto - Raccontare un incontro - Espressioni utili per fare spese - Chiedere ed esprimere un parere - Discutere di un programma televisivo - Criticare e/o motivare le proprie preferenze - Chidere qualcosa in prestito - Esprimere un parere - Esprimere dispiacere - Chiedere un favore - Esprimere un desiderio - Parlare di generi di programmi televisivi - Dare consigli - Dare ordini - chiedere e dare indicazioni stradali - Parlare di un concerto - Chiedere un favore, giustificarsi - Proporre delle alternative - Esprimere un desiderio realizzabile - Chiedere qualcosa in modo gentile - Esprimere un'opinione personale - Riferire un'opinione altrui - Esprimere un desiderio non realizzato |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI:
- FW1_U01 - student posiada uporządkowaną wiedzę na temat języka włoskiego, tak w ujęciu diachronicznym, jak i synchronicznym oraz zna stosowną terminologię gramatyczną;
- FW1_U01 - student potrafi przekazywać swoje poglądy z wykorzystaniem rozmaitych form komunikacji i różnych mediów w języku włoskim;
- FW1_W10 - student ma świadomość zmienności języka włoskiego, w szczególności jego warstwy semantycznej, jak również ewolucji systemów gramatycznych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- FW1_K01 - student rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy.
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia dokonywana jest na podstawie kolokwiów i testów śród-semestralnych oraz kolokwium końcowego (do uzyskania oceny dostatecznej niezbędne jest uzyskanie 60% punktów).
Ciągłej ocenie podlega również przygotowanie studenta i jego aktywność podczas zajęć.
Na ocenę bardzo dobrą (5) student doskonale rozumie podstawowe zasady gramatyczne obowiązujące w standardowym języku włoskim (FW1_W10). Uczestnik zajęć potrafi swobodnie posługiwać się językiem włoskim na poziomie A2, co stanowi fundament do osiągnięcia zaawansowanego poziomou C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (FW1_U01). Ponadto, jest gotów do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny (FW1_K01).
Na ocenę dobrą (4) student dobrze rozumie podstawowe zasady gramatyczne obowiązujące w standardowym języku włoskim (FW1_W10). Uczestnik zajęć potrafi posługiwać się językiem włoskim na poziomie A2, co stanowi fundament do osiągnięcia zaawansowanego poziomou C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (FW1_U01). Ponadto, jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny (FW1_K01).
Na ocenę dostateczną (3) student dostatecznie dobrze rozumie podstawowe zasady gramatyczne obowiązujące w standardowym języku włoskim (FW1_W10). Uczestnik zajęć potrafi dostatecznie komunikatywnie posługiwać się językiem włoskim na poziomie A2, co stanowi fundament do osiągnięcia zaawansowanego poziomou C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (FW1_U01). Ponadto, jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej oceny (FW1_K01).
Literatura
Podręcznik wiodący:
T. Marin, S. Magnelli: Nuovissimo Progetto Italiano 1, Ed. Edilingua (libro dello studente e libro degli esercizi)
A. Latino, M. Muscolino: Una Nuova Grammatica per tutti 1, Ed. Edilingua
L. La Cifra: Generazione Y, Hoepli Edizioni
Materiały uzupełniające:
D. Baldassarri, M. Brizzi, Centro 1, Edilingua 2014.
S. Bailini, S. Consonno, I verbi italiani, Alma Edizioni 2008;
C. M. Naddeo, I pronomi italiani, Alma Edizioni 2005;
A. De Giuli, Le preposizioni italiane, Alma Edizioni 2007;
S. Bailini, S. Consonno, Ricette per parlare, Alma Edizioni 2002;
G. Lacovoni Lacovoni , N. Periani , B. Fiorentino, GRAMM.IT Grammatica italiana per stranieri con esercizi e testi autentici, BONACCI EDITORE
materiały autorskie prowadzącego.
W cyklu 2024/25_L:
Podręcznik wiodący: T. Marin, S. Magnelli: Nuovissimo Progetto Italiano 1, Ed. Edilingua (libro dello studente e libro degli esercizi) A. Latino, M. Muscolino: Una Nuova Grammatica per tutti 1, Ed. Edilingua L. La Cifra: Generazione Y, Hoepli Edizioni Materiały uzupełniające: D. Baldassarri, M. Brizzi, Centro 1, Edilingua 2014. S. Bailini, S. Consonno, I verbi italiani, Alma Edizioni 2008; C. M. Naddeo, I pronomi italiani, Alma Edizioni 2005; A. De Giuli, Le preposizioni italiane, Alma Edizioni 2007; S. Bailini, S. Consonno, Ricette per parlare, Alma Edizioni 2002. G. Lacovoni Lacovoni , N. Periani , B. Fiorentino, GRAMM.IT Grammatica Materiały autorskie prowadzącego. |
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
Weryfikacja efektów kształcenia dokonywana jest na podstawie kartkówek i testów śródsemestralnych. (minimum konieczne do uzyskania oceny dostatecznej = 60%). W semestrze przewidywane są 3 kolokwia, dla każdego kolokwium przewidziane są dwa terminy. Ocenie ciągłej podlega również aktywność Studenta podczas zajęć, przygotowanie do zajęć oraz umiejętność wypowiedzi. Na ocenę bardzo dobrą (5) student doskonale rozumie podstawowe zasady gramatyczne obowiązujące w standardowym języku włoskim (FW1_W10). Uczestnik zajęć potrafi swobodnie posługiwać się językiem włoskim na poziomie A1, co stanowi fundament do osiągnięcia zaawansowanego poziomu C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (FW1_U01). Ponadto, jest gotów do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny (FW1_K01). Na ocenę dobrą (4) student dobrze rozumie podstawowe zasady gramatyczne obowiązujące w standardowym języku włoskim (FW1_W10). Uczestnik zajęć potrafi posługiwać się językiem włoskim na poziomie A1, co stanowi fundament do osiągnięcia zaawansowanego poziomu C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (FW1_U01). Ponadto, jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny (FW1_K01). Na ocenę dostateczną (3) student dostatecznie dobrze rozumie podstawowe zasady gramatyczne obowiązujące w standardowym języku włoskim (FW1_W10). Uczestnik zajęć potrafi dostatecznie komunikatywnie posługiwać się językiem włoskim na poziomie A1, co stanowi fundament do osiągnięcia zaawansowanego poziomu C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (FW1_U01). Ponadto, jest gotów do pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej oceny (FW1_K01). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: