Historia polskiej literatury dawnej WH-FPZ-W-HPLD.1
Treści merytoryczne: Celem wykładu jest zapoznanie studentów z historią literatury staropolskiej. Układ spotkań jest ściśle chronologiczny: wychodzimy zawsze od kontekstu historycznego omawianych zjawisk literackich, wykazujemy ich związek z życiem społecznym czy politycznym. Studenci zapoznają się tak samo z najbardziej podstawowymi kwestiami związanymi z kulturą materialną, ale i duchową kolejnych epok w literaturze; zadaniem naszym jest też wskazać na związki między zjawiskami literackimi, zarówno te wewnątrzlitrerackie (dzieje gatunków, typu kronika, pieśń, epigramatyka, epika, sielanka itp), jak i zewnątrzliterackiej (podstawowe zagadnienia dla świata szlacheckiego). Podczas wykładów kładzie się też nacisk na fakty historyczne , ale też biograficzne zakorzenienie literatury (następstwo pokoleń, umiejętność wskazania na zjawiska "przejmowania" bądź "odrzucania" tradycji czy form artystycznych); wprowadzamy tak samo podstawowe pojęcia takie jak klasycyzm, humanizm renesansowy, stoicyzm chrześcijański, horacjanizm, cyceronianizm, tacytyzm, paranetyczność literatury,konceptyzm, sarmatyzm itp.
Wykład zaczyna się od początków pisarstwa średniowiecznego, a kończy na dziele "pogrobowców" literatury barokowej: ks. Józefie Bace czy ks.Jędrzeju Kitowiczu. Jego osią konstrukcyjną jest Spis Lektur dla studentów polonistyki; pomocnicze w tej perspektywie są ćwiczenia z literatury staropolskiej, gdzie studenci mają możliwość bliższego zapoznania się z tekstami i pracy z nimi. Wykład podpowiada zaledwie pewne możliwości intrerpretacyjne.
Wykładowca stawia sobie za cel "otworzenie" literatury staropolskiej współczesnej (ale nie uwspółcześniającej) lekturze; podanie niejako ścieżek dostępu do literatury, której język jest już dzisiaj nieco niezrozumiały. Stosuje się metodę heremeneutyczną, która zakłada życie tekstu w akcie lektury rozumiejącej (a dokładniej: w akcie lektury dążącej do zrozumienia).
Metody oceny: zaliczenie w indeksie obecności. Obecność na wykładzie obowiązkowa.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Literatura
Literatura: pokrywa się ze Spisem Lektur dla studentów I roku Filologii Polskiej.
Literatura
poza tomami Wielkiej Literatury Polskiej) zalecić można skrót w serii "Dzieje literatury polskiej". Synteza uniwersytecka. Red. J. Ziomek:
T. Witczak, Literatura Średniowiecza, W. 1990 i n.
J. Ziomek, Literatura Odrodzenia, W. 1987 i n.
Cz. Hernas, Literatura Baroku, W. 1987 i n.
Poza tym istnieje nowsze opracowania epok z cyklu "Mała Historia Literatury Polskiej":
A. Dąbrówka, Średniowiecze
A. Karpiński, Renesans, Warszawa, w. 2008
J. Snopek, Oświecenie
Cz. Klimowicz, Literatura Oświecenia w. 1988 i n.
Pisarze polskiego Oświecenia. T. 1-3. Red. T. Koskiewiczowa Z. Goliński, W. 1994
Pożyteczne są też opracowania w serii "Historia Literatury Polskiej w 10 Tomach":
t. I Średniowiecze,
t. II Renesans
t. III Barok
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: