Historia Polski WH-FPZ-W-HP.1
Treści merytoryczne:
Wykłady służą wyjaśnieniu zjawisk i procesów historycznych, w tym procesu przyczynowo-skutkowego oraz znaczenia przypadku w dziejach. Obejmują prezentację najważniejszych faktów i wydarzeń o charakterze politycznym, militarnym, społecznym, gospodarczym, religijnym i kulturowym od czasów kształtowania się państwa polskiego do końca XVIII wieku, w okresie braku państwowości w stuleciu XIX - w tym próby odzyskania niepodległości na drodze insurekcyjnej.Budowę suwerennego państwa polskiego w dwudziestoleciu międzywojennym, okres wojny i okupacji niemiecko-sowieckiej, czasy niesuwerennego bytu PRL-u i odzyskanie niepodległości po 1989 r. Pokazują specyfikę Polski Piastowskiej, wyjątkowość na tle europejskim wielokulturowej, wieloetnicznej, wieloreligijnej, wielojęzykowej Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Odrębność systemu prawno-ustrojowego jakim była demokracja szlachecka i wolności polskie na przestrzeni dziejów, w tym fenomen "Solidarności".
Metody oceny: Obecność na wykładach, egzamin pisemny i egzamin z lektur, o czym studenci zostają powiadomieni na początku zajęć.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
_W - charakteryzuje najważniejsze procesy i zjawiska w historii Polski
_W- wyjaśnia związki pomiędzy różnymi zjawiskami historycznymi stanowiącymi kontekst dla rozwoju literatury polskiej i języka polskiego
_W- dobiera wydarzenia historyczne i kontekst do utworów literatury polskiej
_U- klasyfikuje wydarzenia z historii Polski według ich związku z różnymi dziedzinami życia i ich ważności
_U- rozpoznaje przyczyny wydarzeń historycznych w dziejach Polski
_U- poddaje krytyce niezgodne ze stanem wiedzy naukowej poglądy na wydarzenia z dziejów Polski, spotykane w literaturze czy publicystyce
_K- zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii na temat wydarzeń i procesów z historii Polski
_K- docenia dorobek kultury polskiej i wkład Polaków w rozwój kultury ogólnoludzkiej
_K- wykazuje odpowiedzialność za narodowe dziedzictwo kulturalne i historyczne
Opis ECTS: udział w wykładzie - 30 godzin = 1 punkt ECTS, samodzielne przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie - 30 godzin = 1 punkt ECTS, razem 2 punkty ECTS
Literatura
1. A. Dybkowska, Jan Żaryn, Małgorzata Żaryn, Polskie dzieje od czasów najdawniejszych do współczesności, pod red. A. Sucheni-Grabowskiej i E.C.Króla, Warszawa, różne wydania
2. S.Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków, różne wydania
3. M.Markiewicz, Historia Polski. 1492-1795, Karków, różne wydania4. U.Augustyniak, Historia Polski. 1572-1795, Warszawa 2008
wybrane lektury
5.A.Chwalba, Historia Polski.1795-1918, Kraków, różne wydania
6.C.Brzoza, A.L.Sowa, Historia Polski. 1918-1945, Kraków, różne wydania
7.J.Zdrada,Historia Polski. 1795-1914, Warszawa, różne wydania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: