Uwarunkowania psychologiczne pracy z dzieckiem o specjanych potrzebach edukacyjnych WH-FPZ-SP-II-2-UwPsy
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aktami prawnymi w obszarze edukacji i pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych i psychologicznymi uwarunkowaniami pracy z dzieckiem. Student pozna wyodrębnione specjalne potrzeby edukacyjne. Student będzie znał i charakteryzował etapy rozwoju dziecka, pozna terminologię związaną ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a także będzie gotów wskazać uczniom odpowiednie etapy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przedmiot ma charakter praktyczny - konwersatorium.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i charakteryzuje różne etapy rozwoju dziecka.
Student rozpoznaje i kwalifikuje różne zaburzenia edukacyjne dziecka.
Student zna i opisuje terminologię związaną ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dziecka, m.in.: specyficzne trudności w uczeniu się - dysleksja, dysortografia, dyskalkulia, dokumenty poradni psychologiczno-pedagogicznych - opinia, orzeczenie.
Student kwalifikuje potencjalne trudności ucznia.
Student potrafi wskazać uczniom odpowiednie etapy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Student przedstawia odpowiednie formy komunikacji z uczniem.
Student potrafi wykorzystać wiedzę psychologiczną do działań analizy pedagogicznej.
Kryteria oceniania
- na ocenę bardzo dobrą: student zna podstawowe akty prawne prawa oświatowego, zna i charakteryzuje: teorie rozwoju człowieka, bariery edukacyjne dziecka, podstawową terminologię specjalnych potrzeb edukacyjnych, dokumentację szkolną dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, etapy pracy z uczniem, rodziną i poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Wie jak komunikować się z uczniem i wychowankiem ośrodków wychowawczych. Student wykazuje się dużą aktywnością na zajęciach oraz poprawnie rozwiązuje test pisemny, końcowy.
- na ocenę dobrą: student zna podstawowe akty prawne prawa oświatowego, zna i charakteryzuje: teorie rozwoju człowieka, bariery edukacyjne dziecka, podstawową terminologię specjalnych potrzeb edukacyjnych, dokumentację szkolną dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, etapy pracy z uczniem, rodziną i poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Student wykazuje się ponad średnią aktywnością na zajęciach oraz poprawnie rozwiązuje test pisemny, końcowy.
- na ocenę dostateczną: student zna podstawowe akty prawne prawa oświatowego, zna i charakteryzuje: teorie rozwoju człowieka, bariery edukacyjne dziecka, podstawową terminologię specjalnych potrzeb edukacyjnych, dokumentację szkolną dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Student wykazuje się sporadyczną aktywnością na zajęciach oraz rozwiązuje test pisemny, końcowy (z dopuszczalnymi błędami).
Student, który nie spełni powyższych wymagań nie zalicza przedmiotu.
Test pisemny - Student wybiera jeden termin z obszaru terminologii specjalnych potrzeb edukacyjnych. Opisuje cały termin, jego znaczenie, jak może funkcjonować uczeń z taką potrzebą, jak nauczyciel powinien pracować z uczniem z takimi potrzebami, co nauczyciel może zrobić, by ułatwić uczniowi naukę i funkcjonowanie w szkole. Każdy student w grupie, wybiera inne zagadnienie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: