Metodyka nauczania języka polskiego w szkole podstawowej WH-FPZ-SP-II-1-MNJP
Zajęcia obowiązkowe w programie specjalizacji nauczycielskiej. Program obejmuje omówienie wymagań programowych zawartych w aktualnie obowiązującej Podstawie programowej dla przedmiotu Język polski w klasach IV-VIII. Podczas zajęć prezentowane są zasady i metody nauczania oraz sposoby planowania działań edukacyjnych w ramach szczegółowych typów lekcji języka polskiego związanych z kształceniem językowym w szkole podstawowej. Program obejmuje również omówienie koncepcji wybranych programów i podręczników do nauczania języka polskiego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć;
- metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki,
dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
- skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
- rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
Student swobodnie posługuje się zaawansowaną aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języka w szkole podstawowej. Potrafi samodzielnie zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybraną formę wypowiedzi oraz zagadnienia językowe. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania itd.) Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej.
Na ocenę dobrą:
Student posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języka w szkole podstawowej. Potrafi z pomocą wykładowcy i z wykorzystaniem różnych źródeł zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybrane zagadnienia językowe. Zna podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania itd.) Wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej.
Na ocenę dostateczną:
Student w ograniczonym zakresie posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania język w szkole podstawowej.
Z trudem potrafi zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybrane zagadnienia językowe. Zna podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania itd.) Wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: