Redakcja tekstu WH-FPZ-M-II-1-RedTek
Znajomość zasad opracowania redakcyjnego i całego procesu edytorskiego; rozumienie standardów redagowania tekstów o różnym stopniu trudności w zależności od rodzaju i funkcji tekstu; zastosowanie nabytej wiedzy, czyli umiejętność redagowania różnego rodzaju tekstów (tekst literacki, naukowy, publicystyczny, informacyjny i inne); znajomość sposobów zapisu opracowania redakcyjnego, przypisów, komentarzy itd.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
FP1e_W05
1. Zna i rozumie podstawową terminologię współczesnego edytorstwa praktycznego.
FP1e_W09
1. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na poziomie
podstawowym.
2. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na
poziomie podstawowym.
FP1e_W18
1. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy
edytorskiej.
FP1e_U06
1. Potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
2. Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu
współczesnego na poziomie podstawowym.
FP1e_K02
1. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując
się wskazówkami opiekuna naukowego.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji, podaje przykłady, umie zastosować terminologie i wiedzę w praktyce
- wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe
- wymienia podstawowe słowniki i książki z zakresu warsztatu redaktora
- bierze aktywny udział w zajęciach, argumentuje, wyraża własne opinie
- pracuje w grupie, kieruje pracami i prezentuje wyniki.
Na ocenę dobra:
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i poprawności językowej, podaje przykłady, umie zastosować terminologię
i wiedzę w praktyce
- wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe
- wymienia podstawowe słowniki i inne książki z zakresu redakcji tekstu
- bierze aktywny udział w zajęciach
- pracuje w grupie, prezentuje wyniki.
Na ocenę dostateczną:
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji
- wymienia i poprawia błędy językowe
- potrafi wymienić niektóre z podstawowych słowników i książek z zakresu
redakcji tekstu
- bierze aktywny udział w zajęciach
- pracuje w zespole.
Na ocenę niedostateczną:
- student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Literatura
Ewa Wolańska, Adam Wolański i in., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2006;
Adam Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008;
Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa 2018;
Henryk Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004;
Słownik poprawnej polszczyzny, red. Andrzej Markowski, Warszawa 1999 (i kolejne wyd.);
Nowy słownik ortograficzny (z zasadami pisowni i interpunkcji), red. Edward Polański, Warszawa 2002 (i kolejne wy.);
Słowniki internetowe języka polskiego;
Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego. Najnowsze słownictwo polskie (słownik internetowy), red. M. Bańko, M. Czeszewski, J. Burzyński (http://nowewyrazy.uw.edu.pl/);
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: