Zasady redagowania tekstu WH-FPZ-M-I-2-ZaRedTe
Podczas zajęć omawiane są zagadnienia:
- publikacje pomocne w pracy redaktora (tradycyjne/papierowe i elektroniczne);
- rodzaje redakcji: językowa (wydawnicza), merytoryczna;
- kompetencje autora, redaktora i korektora;
- etapy pracy nad tekstem (m.in. redakcja wydawnicza, autoryzacja zmian redakcyjnych, skład, korekta);
- techniki redagowania tekstów (tradycyjna, komputerowa);
- podstawowe terminy dotyczące typografii (kroje i rodzaje pisma) i składu (m.in. akapit, wcięcie, światło, kolumna, łam, żywa pagina);
- różne rodzaje publikacji i style językowe;
- redakcja publikacji naukowej (m.in. podział tekstu głównego, tworzenie przypisów, bibliografii, streszczeń);
- sposoby i zasady korekty.
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
FP2_W01 - zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa
FP2_W13 - ma pogłębioną wiedzę o kulturowych kontekstach języka
FP2_W20 - zna współczesne metody analizy zjawisk językowych
FP2_W23 - ma pogłębioną i uporządkowaną świadomość złożoności języka
Umiejętności:
FP2_U03 - umie w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe
FP2_U06 - potrafi przeprowadzić analizę krytyczną zjawisk językowych
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady
- umie zastosować terminologię i wiedzę w praktyce
- wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe
- wymienia podstawowe słowniki i książki z zakresu warsztatu redaktora i typografa
- bierze aktywny udział w zajęciach, argumentuje, wyraża własne opinie
- pracuje w grupie, kieruje pracami i prezentuje wyniki.
Na ocenę dobrą:
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady
- umie zastosować terminologie i wiedzę w praktyce
- wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe
- wymienia podstawowe słowniki i książki typograficzne
- bierze aktywny udział w zajęciach
- pracuje w grupie, prezentuje wyniki.
Na ocenę dostateczną:
- objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii
- wymienia i poprawia błędy językowe
- potrafi wymienić niektóre z podstawowych słowników i książek z zakresu
typografii
- bierze aktywny udział w zajęciach
- pracuje w zespole.
Na ocenę niedostateczną:
Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Literatura
Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie).
Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, oprac. E. Polański.
M. Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003.
A. Markowski, polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993.
R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego,
H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004.
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012;
A. Markowski, Język polski. Poradnik prof. Markowskiego, Warszawa [2007];
A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2011;
E. Wolańska, A. Wolański rt al., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2022.
W cyklu 2021/22_Z:
Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: