Komunikacja kulturowa czasów najnowszych. Perspektywy i wyznania WH-FPZ-KON-II-2-KomK
Celem tego kursu jest poszerzenie zrozumienia kulturowych powiązań współczesnego świata. Nacisk zostanie położony na wyzwania związane z niektórymi z głównych dyskursów kulturowych, które kształtowały i nadal kształtują obraz nowoczesności, zarówno afirmatywny, jak i tragiczny, ale które wpłynęły na obraz współczesności.
Współczesny świat jest światem wzajemnych powiązań i szeregu konsekwencji. W ramach zajęć przeanalizowany zostanie szereg procesów, które wpływają na współczesną identyfikację, rozumienie świata oraz procesy, które doprowadziły do tego, w jakim świecie dziś żyjemy. Kulturowa komunikacja tych procesów oraz ich szersze rozumienie w ramach procesów historycznych, kulturowych i społecznych jest ważnym elementem w konstruowaniu tożsamości współczesnego człowieka. Kurs ten, wprowadzony w przystępny sposób w formie seminarium, pozwoli na wspólne omówienie szeregu procesów wpływających na obraz komunikacji kulturowej w naszych czasach.
Z perspektywy historycznej socjologicznej i kulturowej chcę przyjrzeć się kształtowaniu się podstaw współczesnych tożsamości europejskich i narodowych. Ważnym w tym sensie dyskursem jest ten dotyczący wojny i ludobójstwa, zwłaszcza w XX wieku. Wynika to z faktu, że konsekwencje II wojny światowej były bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na powojenny obraz Europy i początek procesów integracyjnych. Istotny w kontekście historycznym jest również temat pamięci historycznej oraz dyskusja na temat mechanizmów tworzenia kanonu kulturowego i jego funkcji.
W dyskursach modernizacyjnych związanych z komunikacją kulturową ważne miejsce zajmują przemiany sfery publicznej w epoce cyfrowej. Dlatego zagadnieniu wirtualnej rewolucji i jej społecznych, politycznych i kulturowych konsekwencji poświęcam osobny blok zajęć. Chcę także przyjrzeć się dyskursom świadomego konsumpcjonizmu i kultury popularnej oraz ich złożonym wzajemnym powiązaniom, próbując odpowiedzieć na pytanie, co można zrobić, by połączyć je w spójny konglomerat.
Wreszcie, konieczny jest także powrót do krytyki społeczeństwa konsumpcyjnego oraz zagrożeń cywilizacyjnych, zwłaszcza dyskursu klimatycznego, dlatego tym zagadnieniom poświęcone będą osobne bloki zajęć.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
S1A_W05
S2A_W05
Kryteria oceniania
S1A_W05
Ocena 2 (niedostateczna): - student nie ma podstawowej wiedzy o człowieku, zwłaszcza jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i reguły ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
ocena 3 (dst.): - student ma podstawową wiedzę o człowieku, zwłaszcza jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i reguły ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
- ocena 4 (db.): - student wykazuje dobry poziom podstawowej wiedzy o człowieku, zwłaszcza jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i reguły ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
- Ocena 5 (licencjat): student wykazuje się rozległą wiedzą ogólną o człowieku, w szczególności jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
S2A_W05
na ocenę 2 (niedostateczny): student nie posiada ogólnej wiedzy o człowieku jako twórcy kultury, pogłębionej w odniesieniu do wybranych obszarów działalności ludzkiej
ocena 3 (dst.): student posiada ogólną wiedzę na temat człowieka jako twórcy kultury, również w odniesieniu do wybranych obszarów działalności człowieka
- ocena 4 (db.): student wykazuje się zadowalającą wiedzą o człowieku jako twórcy kultury, także w odniesieniu do wybranych obszarów działalności człowieka
- na 5 (bdb): student posiada rozległą wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, także w odniesieniu do wybranych obszarów działalności człowieka
Każdy temat będzie najpierw przedstawiony w formie wykładu wprowadzającego na temat danego zagadnienia, a następnie omawiany zgodnie z lekturami przeznaczonymi do prezentacji i czytanymi przez studentów. Wykładowca wyznaczył konkretny termin dla poszczególnych zagadnień (zwykle 2 jednostki akademickie), ale w razie potrzeby dyskusji, będzie ona przedłużana.
Wszystkie wymagane lektury zostaną przesłane za pośrednictwem platformy moodle, lub poczty UKSW.
Ocena końcowa na podstawie oceny trójczynnikowej:
1.Obecność na zajęciach( dopuszcza się do trzech nieobecności)
2. Aktywność (ocena ciągła na podstawie aktywności studenta podczas trwania kursu oraz wiedzy akademickiej z wymaganych lektur).
3. Przedstawienie krótkiej prezentacji na podstawie przydzielonych lektur.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: