Społeczne aspekty rewolucji informacyjnej WH-FPZ-KON-I-3-SpAs
Studenci zostają zaznajomieni z przemianami w komunikacji medialnej w szczególności z przemianami paradygmatów nadawczo-odbiorczych w mediach analogowych i cyfrowych, kwestiami doboru i oceny informacji przez nadawcę i odbiorcę, wpływie technologicznego postępu na kształtowanie się i zmienność struktury informacji i społeczną jej percepcję oraz rolę jaką przyjmuje wobec odziedziczonych wzorów kulturowych i etycznego zapośredniczenia we współczesnej kulturze zwłaszcza w kontekście zmian społecznych które spowodowała rewolucja informacyjna końca XX wieku i jej społeczne konsekwencje.
Przedmiot Społeczne aspekty rewolucji informacyjnej skupiają się na ukazaniu teoretycznych założeń samej przemiany (jako postępu techniczno-technologicznego w odniesieniu do mediów zwłaszcza cyfrowych) i praktycznych inklinacji przemian: w zakresie technologicznym i komunikacyjnym, w warstwie materialnej (technicznej) i językowej. Celem zajęć jest ukazanie jak na przestrzeni wieku XX i na początku wieku dwudziestego pierwszego ulegały zmianom informacje i sposoby ich interpretacji, role odbiorców i nadawców (pojedynczych pod koniec XIX wieku, globalnych [w wieku XX] i - znów -indywidualnych [wiek XXI, epoka hipermediów], a także schematów podawania informacji – schemat twórczy i odtwórczy.
Omówione zostały również polityki mediów (globalne i indywidualne), pojęcia czasu i narracji w mediach tradycyjnych, klasycznych i najnowszych, gospodarowania tymi pojęciami, jeśli chodzi o retorykę i cel przekazu informacji.
Oprócz tych zagadnień przedstawione zostają zagadnienia tożsamości człowieka w świecie współczesnych mediów oraz kwestie redefinicji pojęć, które z zakresu szeroko pojętej – klasycznej – humanistyki, zmieniają swe znaczenia lub postulują zmianę dotychczasowych definicji na gruncie współczesnych teorii komunikacji i globalnego obiegu informacji (pojęcia dobra – zła, prawdy – fałszu i prawdopodobieństwa, mimesis i narracji, czasu i przestrzeni [medialnej, interpersonalnej]).
Zajęcia prowadzone są w perspektywie antropologicznej – uwzględniającej otoczenie kulturowe człowieka jako podmiotu zdarzenia kulturowego, a więc także – użytkownika mediów, zarówno klasycznych, jak i tych najbardziej współczesnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
S1A_W05
S2A_W05
S1A_W05 - ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S2A_W05 - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów działalności ludzkiej
Kryteria oceniania
S1A_W05
Ocena 2 (niedostateczna): - student nie ma podstawowej wiedzy o człowieku, zwłaszcza jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i reguły ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
ocena 3 (dst.): - student ma podstawową wiedzę o człowieku, zwłaszcza jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i reguły ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
- ocena 4 (db.): - student wykazuje dobry poziom podstawowej wiedzy o człowieku, zwłaszcza jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i reguły ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
- Ocena 5 (licencjat): student wykazuje się rozległą wiedzą ogólną o człowieku, w szczególności jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach.
S2A_W05
na ocenę 2 (niedostateczny): student nie posiada ogólnej wiedzy o człowieku jako twórcy kultury, pogłębionej w odniesieniu do wybranych obszarów działalności ludzkiej
ocena 3 (dst.): student posiada ogólną wiedzę na temat człowieka jako twórcy kultury, również w odniesieniu do wybranych obszarów działalności człowieka
- ocena 4 (db.): student wykazuje się zadowalającą wiedzą o człowieku jako twórcy kultury, także w odniesieniu do wybranych obszarów działalności człowieka
- na 5 (bdb): student posiada rozległą wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, także w odniesieniu do wybranych obszarów działalności człowieka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: