Diagnoza i terapia pedagogiczna WH-FPZ-KN-II-2-DiTeP
Na zajęciach omówione będą następujące zagadnienia:
1. ADHD
2. Dysleksja
3. Przyczyny trudności szkolnych
4. Upośledzenie umysłowe
5. Autyzmzagadnienia teoretyczne)
6. Ortoptyka
7. Integracja Sensoryczna
8. Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego
9. Zaburzenia Komunikacji językowej
10. Metody terapii
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, pokaz multimedialny, odpowiedź ustna, sprawdziany pisemne.
Kryteria oceniania
Na ocenę:
2 (nast.) nie nazywa zaburzeń występujących u dzieci w toku nauki szkolnej
3 (dst.) zna i nazywa zaburzenia występujące u dzieci
4 (db.) wymienia i charakteryzuje symptomy towarzyszące poszczególnym zaburzeniom
5 db.) samodzielnie rozpoznaje i nazywa zaburzenia, które mogą towarzyszyć dziecku oraz potrafi dobrać odpowiedni rodzaj terapii
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Borowiecka Renata, Dziecko w równowadze, Warszawa 2011.
2. Brejnak Wojciech, Dysleksja: nie jesteś sam, Warszawa 2003.
3. Gruszczyk – Kolczyńska Edyta, Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki?, Warszawa 1989.
4. Herda Katarzyna, O dzieciach Indygo, czyli ADHD bez tajemnic, Kielce 2007.
5. Kastory – Bronowska, Monika, Wczesna Interwencja, Warszawa 2002.
6. Pisula Ewa, Autyzm, Płock 2002.
7. Wnukowska Katarzyna, Czy moje dziecko mówi poprawnie: poradnik logopedyczny, Gdańsk 2010.
Literatura dodatkowa:
1. Bobula Stanisław, ADHD dar specyficzny, Kraków 2006.
2. Bogdanowicz Marta, Dysleksja w wieku dorosłym, Gdańsk 2012.
3. Borkowska Maria, Integracja Sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010.
4. Mrugalska Krystyna, Upośledzenie umysłowe: wskazówki dla rodziców i opiekunów dzieci oraz osób dorosłych dotkniętych upośledzeniem umysłowym, Warszawa 1986.
5. Zabłocki Kazimierz Jacek, Autyzm, Płock 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: