Pedagogika etapów edukacyjnych WH-FPZ-KN-II-1-PeEtE
Przedmiot wprowadza studentów w kluczowe zagadnienia współczesnej pedagogiki, łącząc podstawy teoretyczne z odniesieniem do praktyki edukacyjnej. Omawia fundamentalne pojęcia, takie jak edukacja, kształcenie, wychowanie, nauczanie, uczenie się i opieka, ukazując ich wzajemne relacje i znaczenie w procesie rozwoju człowieka.
Studenci poznają pojęcie rozwoju, główne okresy rozwojowe, a także sylwetkę rozwojową dziecka i ucznia na kolejnych etapach edukacyjnych – od wczesnego dzieciństwa po okres dorastania – w kontekście wyzwań współczesnego świata i problemów charakterystycznych dla danego etapu życia.
Przedmiot przedstawia organizacyjne i programowe założenia systemu oświaty w Polsce, umożliwiając zrozumienie ram prawnych i strukturalnych pracy szkoły. Szczególny nacisk położony jest na specyfikę działań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb rozwojowych uczniów, a także na efektywną współpracę nauczyciela z uczniem, w tym zasady komunikacji wspierającej motywację i poczucie bezpieczeństwa.
Omawiane są również zagadnienia współpracy szkoły ze środowiskiem i rodzicami, budowania partnerstwa w procesie kształcenia i wychowania, a także problemy współczesnego ucznia.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
W_01 prezentuje wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki,
W_02 student analizuje środowisko wychowawcze rodziny i szkoły (klasy szkolnej),
W_03 opisuje sylwetkę rozwojową ucznia szkoły ponadpodstawowej w różnych aspektach;
W_04 zna podstawy współpracy nauczyciela z uczniem, rodziną i środowiskiem lokalnym.
W zakresie umiejętności:
U_01 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
U_02 potrafi dobierać strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów;
U_03 potrafi zaplanować współpracę z uczniem, jego rodziną i środowiskiem lokalnym.
W zakresie kompetencji społecznych:
K_01 potrafi współdziałać w grupie i pełnić w niej różne role;
K_02 jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
K_03 jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela.
Kryteria oceniania
Na ocenę dst:
W zakresie wiedzy:
prezentuje elementarną wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki; w stopniu elementarnym charakteryzuje środowiska wychowawcze dziecka/ucznia; opisuje w postaci ogólnego zarysu sylwetkę rozwojową ucznia na każdym etapie edukacyjnym;
wskazuje na poziomie dostatecznym podstawy współpracy nauczyciela z uczniem, rodziną i środowiskiem lokalnym.
W zakresie umiejętności:
potrafi z pomocą wykładowcy wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; potrafi wskazać strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów na poziomie dostatecznym;
potrafi w stopniu podstawowym potrafi zaplanować współpracę z uczniem, jego rodziną i środowiskiem lokalnym.
W zakresie kompetencji społecznych:
Próbuje współdziałać w grupie i pełnić różne role, na poziomie dostatecznym jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela;
Na ocenę dostateczny plus
W zakresie wiedzy:
prezentuje poznaną wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki; w stopniu podstawowym charakteryzuje środowiska wychowawcze dziecka/ucznia; opisuje w postaci ogólnego zarysu sylwetkę rozwojową ucznia na każdym etapie edukacyjnym; wskazuje poznane podstawy współpracy nauczyciela z uczniem, rodziną i środowiskiem lokalnym.
W zakresie umiejętności:
potrafi z mniejszą pomocą wykładowcy wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; potrafi wskazać poznane strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów; potrafi w stopniu podstawowym potrafi zaplanować współpracę z uczniem, jego rodziną i środowiskiem lokalnym.
W zakresie kompetencji społecznych:
Współdziała w grupie i pełni różne role, jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela na poziomie dobrym;
na ocenę db:
W zakresie wiedzy:
prezentuje wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki; odpowiednio charakteryzuje środowiska wychowawcze dziecka/ucznia; opisuje sylwetkę rozwojową ucznia na każdym etapie edukacyjnym; opisuje jak powinna wyglądać współpraca nauczyciela z uczniem, rodziną i środowiskiem lokalnym.
W zakresie umiejętności:
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; wskazuje odpowiednie strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów; planuje współpracę z uczniem, jego rodziną i środowiskiem lokalnym.
W zakresie kompetencji społecznych:
Współdziała w grupie i pełni różne role, jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych jest świadomy problemów etycznych w działaniu.
Na ocenę bdb:
prezentuje szeroką wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki; charakteryzuje środowiska wychowawcze dziecka/ucznia; na poziomie bardzo dobrym opisuje sylwetkę rozwojową ucznia na każdym etapie edukacyjnym; wskazuje podstawy współpracy nauczyciela z uczniem, rodziną i środowiskiem lokalnym.
W zakresie umiejętności:
potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; potrafi wskazać odpowiednie strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów; potrafi zaplanować współpracę z uczniem, jego rodziną i środowiskiem lokalnym na poziomie bardzo dobrym.
W zakresie kompetencji społecznych:
Podejmuje współpracę w grupie i podejmuje różne role, jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych oraz problemów etycznych w działaniu.
Opis składowych oceny końcowej
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) 10%
2. aktywny udział w zajęciach 25%
3. kolokwium w formie testu 65%
Ocena końcowa
Prace zaliczeniowe i aktywność – 40 pkt (test 26 pkt., aktywność 10 pkt., obecność 4 punktów).
40-37 – ocena 5,0
36-32 – ocena 4,5
31-27 – ocena 4,0
26-23 – ocena 3,5
22-20 - ocena 3,0
19 i poniżej – ocena 2,0
Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.
Literatura
Błasiak A., Oddziaływania wychowawcze w rodzinie. Zagadnienia wybrane, Kraków 2012.
Gołębniak B. D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2., Kwieciński Z., Śliwerski B., Warszawa 2004;
Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2010;
Kordziński J., Nowoczesne nauczanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2022.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2000;
Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2007.
Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, t. 1 i 2, Gdańsk 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: