Dydaktyka ogólna WH-FPZ-KN-DydOg
Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1. Nauczanie, uczenie się, kształcenie, samokształcenie, system kształcenia.
2. Wybrane systemy dydaktyczne i ich przedstawiciele.
3. Dydaktyka w Polsce: teoria kształcenia wielostronnego W. Okonia.
4. Ogniwa procesu kształcenia.
5. Planowanie i organizacja procesu kształcenia.
6. Cele i metody dydaktyczne. Środki dydaktyczne.
7. Zasady dydaktyczne.
8. Rodzaje i typy lekcji. Aktywność nauczyciela i ucznia.
9. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia.
10. Kształcenie indywidualne i grupowe. Proces samokształcenia.
11. Plan wynikowy i konspekt
13. Taksonomia celów kształcenia, operacjonalizacja celów.
14. Etyka zawodu nauczyciela.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć z dydaktyki ogólnej student zna omawiane pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej, poprawnie je definiuje, zna cele, zasady kształcenia, klasyfikację metod dydaktycznych, typy lekcji i bezbłędnie je prezentuje. Student wykorzystuje poznaną wiedzę w samodzielnie przygotowanych konspektach zajęć; podejmuje próbę krytycznej analizy wybranych koncepcji dydaktycznych;
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student:
zna wszystkie omawiane pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej, poprawnie je definiuje, zna cele, zasady kształcenia, klasyfikację metod dydaktycznych, typy lekcji; bezbłędnie je prezentuje i odnosi się do nich w samodzielnie przygotowanych konspektach zajęć; podejmuje próbę krytycznej analizy wybranych koncepcji dydaktycznych;
Na ocenę dobrą student:
zna większość omawianych pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej, poprawnie je definiuje, zna cele, zasady kształcenia, klasyfikację metod dydaktycznych, typy lekcji; bezbłędnie je prezentuje i odnosi się do nich w samodzielnie przygotowanych konspektach zajęć;
Na ocenę dostateczną student:
zna podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej, poprawnie je definiuje, zna cele, zasady kształcenia, klasyfikację metod dydaktycznych, typy lekcji i odnosi się do nich w samodzielnie przygotowanych konspektach zajęć;
Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie zna omawianych pojęć z zakresu dydaktyki ogólnej, nie zna celów, zasad kształcenia, klasyfikacji metod dydaktycznych, typów lekcji; nie potrafi zbudować konspektu zajęć edukacyjnych;
Literatura
1. R. Bereźnicki, Podstawy dydaktyki, Kraków 2011.
2. S. Dylak, Architektura wiedzy w szkole, Warszawa 2013.
3. K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2004.
4. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka, Kraków 2012.
5. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998.
6. W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: