Wprowadzenie do estetyki literackiej WH-FPZ-II-2-WpdEstLi
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoriami estetycznymi odnoszącymi się do definicji i sposobów rozumienia piękna, procesu twórczego i przeżycia estetycznego.
Studenci poznają problematykę arcydzieła, sposoby rozumienia piękna w dziejach (w tym w historii literatury).
Kategorie estetyczne omawiane są w kontekstach problemowych, z perspektywy możliwości ich praktycznego zastosowania w sztuce interpretacji dzieł literackich.
Treści merytoryczne:
- dzieło sztuki słowa i jego natura (estetyczny punkt widzenia)
- estetyka i sztuka wartościowania (aksjologia)
- zagadnienie piękna i historia jego rozumienia
- teorie piękna oraz ich realizacje w dziejach sztuki i literatury
- myśl estetyczna Władysława Stróżewskiego i jego filozoficzna eksploracja tekstów literackich
- zagadnienie arcydzieła i problem kanonu dzieł sztuki słowa
- kategorie estetyczne;
- jakości estetyczne
- metafizyczność w sztuce / metafizyczność sztuki
- problem przeżycia estetycznego;
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP2_W02
Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię, teorie i nurty
metodologiczne z zakresu literaturoznawstwa, potrafi wskazać
powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie realizowane poprzez wprowadzenie terminologii, teorii i nurtów metodologicznych odnoszących się do estetki literackiej.
FP2_W06
Student w pogłębiony sposób zna metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego,, realizowane poprzez zastosowanie wiedzy z zakresu estetyki literackiej do analizy i interpretacji dzieła literackiego.
FP2_U03
Student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego.
FP2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii
ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. Realizowane w programie zajęć z estetyki literackiej.
Kryteria oceniania
- Ocena wystąpień (prezentacji). Studenci wybierają tematy prezentacji i uzgadniają z prowadzącą zajęcia zakres wystąpień. Mogą mieć one charakter wstępu do zajęć (wprowadzenia do dyskusji) lub referatowy (objaśniający konkretny problem).
- Oceny z kolokwium
- Na ocenę ma również wpływ aktywność Studentów, ich zaangażowanie w tok zajęć.
- Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, trzecia nieobecność (w uzasadnionych, życiowych sytuacjach) może zostać zaliczona na dyżurze lub w inny sposób ustalony z Prowadzącą. Jeśli Student ma więcej nieobecności niż 3, nie może otrzymać zaliczenia przedmiotu.
- przedmiot egzaminacyjny - egzamin ustny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: