Wprowadzenie do estetyki literackiej WH-FPZ-II-2-WpEstLi
Zajęcia zapoznają studentów z teoriami estetycznymi odnoszącymi się do definicji i sposobów rozumienia piękna, procesu twórczego i przeżycia estetycznego.
Studenci poznają problematykę arcydzieła, sposoby rozumienia piękna w dziejach (w tym w historii literatury).
Kategorie estetyczne omawiane są w kontekstach problemowych, z perspektywy możliwości ich praktycznego zastosowania w sztuce interpretacji dzieł literackich.
Treści merytoryczne:
- dzieło sztuki słowa i jego natura (estetyczny punkt widzenia)
- estetyka i sztuka wartościowania (aksjologia)
- zagadnienie piękna i historia jego rozumienia
- teorie piękna oraz ich realizacje w dziejach sztuki i literatury
- myśl estetyczna Władysława Stróżewskiego i jego filozoficzna eksploracja tekstów literackich
- zagadnienie arcydzieła i problem kanonu dzieł sztuki słowa
- kategorie estetyczne;
- jakości estetyczne
- metafizyczność w sztuce / metafizyczność sztuki
- problem przeżycia estetycznego;
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
FP2_W02
Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię, teorie i nurty
metodologiczne z zakresu literaturoznawstwa, potrafi wskazać
powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie realizowane poprzez wprowadzenie terminologii, teorii i nurtów metodologicznych odnoszących się do estetki literackiej.
FP2_W07
Student w pogłębiony sposób zna metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego,, realizowane poprzez zastosowanie wiedzy z zakresu estetyki literackiej do analizy i interpretacji dzieła literackiego.
FP2_U03
Student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego.
FP2_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii
ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. Realizowane w programie zajęć z estetyki literackiej.
Kryteria oceniania
- Ocena wystąpień (prezentacji). Studenci wybierają tematy prezentacji i uzgadniają z prowadzącą zajęcia zakres wystąpień. Mogą mieć one charakter wstępu do zajęć (wprowadzenia do dyskusji) lub referatowy (objaśniający konkretny problem).
- Oceny z kolokwium
- Na ocenę ma również wpływ aktywność Studentów, ich zaangażowanie w tok zajęć.
- Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, trzecia nieobecność (w uzasadnionych, życiowych sytuacjach) może zostać zaliczona na dyżurze lub w inny sposób ustalony z Prowadzącą. Jeśli Student ma więcej nieobecności niż 3, nie może otrzymać zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
ŹRÓDŁA O CHARAKTERZE PODRĘCZNIKOWYM:
- A.B. Stępień, Propedeutyka estetyki, Lublin 1986.
- W.Stróżewski, Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002.
- W. Stróżewski, P. Taranczewski, Wykłady lubelskie o estetyce, Kraków 2016.
inne:
- U. Eco, Historia brzydoty, dowolne wydanie.
- U. Eco, Historia piękna, dowolne wydanie.
- W. Tatarkiewicz, Dzieje estetyki, t. 1-3, dowolne wydanie.
- W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, dowolne wydanie.
LITERATURA PODSTAWOWA ODNOSZĄCA SIĘ DO ZAGADNIEŃ SZCZEGÓŁOWYCH ZWIĄZANYCH Z TEMATYKĄ ZAJĘĆ:
- E. Basara-Lipiec, Arcydzieło. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 1997.
- P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna, Warszawa 1999.
- H.G. Gadamer, Aktualność piękna, Warszawa 1991.
- R. Ingarden, Wykład jedenasty, [w:] idem, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. A. Tyszczyk, Kraków 2005, s. 26-44.
- R. Ingarden, Przeżycie estetyczne i przedmiot estetyczny, [w:] ibidem, s. 192-222.
- R. Ingarden, Jakości metafizyczne, Jakości metafizyczne w dziele sztuki literackiej, Czy odsłanianie jakości metafizycznych rzeczywiście jest funkcją warstwy przedmiotowej?, [w:] ibidem, s. 286-295.
- S. Weil, Świadomość nadprzyrodzona. Wybór myśli, przeł A. Olędzka-Frybesowa, Warszawa 1999 (stąd rozdz.: Piękno).
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (zagadnienia ogólne)
- W. Juszczak, Fragmenty. Szkice z teorii i filozofii sztuki, Warszawa 1995.
- A. Linzey, Teologia zwierząt (dowolne wydanie)
- Miłość i nicość. Z Władysławem Stróżewskim rozmawia Anna Kostrzewska-Bednarkiewicz, Warszawa 2017.
- S. Ossowski, Przyroda i sztuka, w tegoż: Wybór pism estetycznych, red. B. Dziemidoka, Kraków 2004.
- R. M. Rilke, Druga strona natury. Eseje, listy i pisma o sztuce, tłum. T. Ososiński, Warszawa 2010.
- R.M. Rilke, O poezji i sztuce z pism pośmiertnych, tłum. B. Antochewicz, Wrocław 1995.
- https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_31261_WSS_2017_01_04/c/11302-8875.pdf
- Słownik pojęć filozoficznych Romana Ingardena, red. A.J. Nowak, L. Sosnowski, Kraków 2001.
- W. Stróżewski, Istnienie i wartość, Kraków 1981.
- Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki w Polsce, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007.
- H.U. von Balthasar, Chwała. Estetyka teologiczna 1, przeł. J. Fenrychowa, Kraków 2008
- M. Gołaszewska, Estetyka współczesności, Kraków 2001 - książka dostępna online
- W. Hogarth, Analiza piękna, oprac. M. Lachman, Gdańsk 2011
- J. Pollakówna, Zapatrzenie, Gdańsk 2014
- R. Scruton, Piękno, przeł. S. Krawczyk, A. Rejniak-Majewska, Łódź 2018
- W. Stróżewski, Estetyka, hasło w: Encyklopedia katolicka, t. 4, Lublin 1983
W cyklu 2022/23_Z:
ŹRÓDŁA O CHARAKTERZE PODRĘCZNIKOWYM: - A.B. Stępień, Propedeutyka estetyki, Lublin 1986. LITERATURA PODSTAWOWA ODNOSZĄCA SIĘ DO ZAGADNIEŃ SZCZEGÓŁOWYCH ZWIĄZANYCH Z TEMATYKĄ ZAJĘĆ: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (zagadnienia ogólne) |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
podczas zjazdów online zajęcia będą prowadzone na platformie MS Teams |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: