Warsztat wydawcy WH-FPZ-II-2-WarWyd
Student dowiaduje się o kolejnych etapach pracy nad publikacją i umiejętnościach potrzebnych do jej przygotowania. Poznaje także zasadnicze mechanizmy rynku księgarskiego oraz wybrane elementy prawa autorskiego (w zakresie publikacji tekstowych).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
FP2e_W05
Zna i rozumie terminologię edytorstwa naukowego oraz współczesnego edytorstwa praktycznego na poziomie zaawansowanym
FP2e_W09
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie zaawansowanym.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego: jego historii, osiągnięć i kierunków rozwoju - na poziomie zaawansowanym.
FP2e_W19
Ma uporządkowaną wiedzę obejmującą teorie i nurty metodologiczne związane z edytorstwem naukowym (teksty z różnych epok), praktycznym edytorstwem współczesnym oraz wiedzą o książce - na poziomie zaawansowanym
Umiejętności
FP2e_U05
Potrafi integrować na poziomie zaawansowanym w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin: literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz innych, których znajomość jest niezbędna przy opracowaniu zarówno tekstów autorów żyjących, jak i dzieł dawniejszych.
Potrafi zredagować na poziomie zaawansowanym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.
Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego.
Kompetencje społeczne
FP2e_K04
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu wydawcy, edytora tekstów dawnych i współczesnych
15 godzin - udział w zajęciach
15 godzin - przygotowanie prac zaliczeniowych
5 godzin - konsultacje
10 godzin - przygotowanie do zajęć
razem: 45 godzin = 3 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
ocena aktywności na zajęciach, prac zaliczeniowych (projekt wydania książki) i możliwość przygotowania referatu
Na ocenę niedostateczna:
- student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
Na ocenę dostateczną:
- student będzie uczestniczył w zajęciach
- student wykona zlecone prace zaliczeniowe
- student zaliczy test końcowy
- student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu pracy wydawcy
- student zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu warsztatu wydawcy, dotyczącą organizacji pracy w wydawnictwie, planowania publikacji, planowania kosztów i zysków, prawa autorskiego, opracowania redakcyjnego tekstu, fotoedycji, opracowania graficznego i składu, druku, marketingu i sprzedaży książek itd.
- student wymieni i opisze podstawowe zadania wydawcy w pracy nad publikacją
- potrafi integrować w swym warsztacie zawodowym wydawcy
narzędzia z zakresu różnych dziedzin humanistyki, by przeprowadzić analizę i interpretacje przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, podejmując
różnorodne zadania z obszaru działań wydawcy
Na ocenę dobrą:
- student będzie aktywnie uczestniczył w zajęciach
- student wykona zlecone prace zaliczeniowe na dobrym poziomie
- student zaliczy test końcowy na dobrym poziomie
- student definiuje i stosuje we właściwym kontekście podstawowe pojęcia z zakresu pracy wydawcy
- student ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu
warsztatu wydawcy, rozróżni i scharakteryzuje poszczególne etapy pracy nad publikacją z punktu widzenia wydawcy
- student wykona w stopniu zadowalającym podstawowe zadania wydawcy w pracy nad publikacją
- potrafi integrować w swym warsztacie zawodowym wydawcy
narzędzia z zakresu różnych dziedzin humanistyki, by przeprowadzić analizę i interpretacje przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji
określonego przez siebie lub innych zadania w obszarze pracy wydawcy
Na ocenę bardzo dobrą:
- student będzie aktywnie uczestniczył w zajęciach
- student wykona zlecone prace zaliczeniowe na bardzo dobrym poziomie
- student zaliczy test końcowy na bardzo dobrym poziomie
- student definiuje i stosuje we właściwym kontekście pojęcia z zakresu pracy wydawcy
- student ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu
warsztatu wydawcy, rozróżni i scharakteryzuje poszczególne etapy pracy nad publikacją z punktu widzenia wydawcy
- zna i rozumie podstawowe zasady etyki autorskiej, zna i
rozumie zasady zarządzania zasobami własności
intelektualnej oraz związaną z nimi terminologię
- student wykona w stopniu bardzo dobrym zadania wydawcy w pracy nad publikacją
- potrafi integrować w swym warsztacie zawodowym wydawcy
narzędzia z zakresu różnych dziedzin humanistyki, by przeprowadzić analizę i interpretacje przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające
z wykonywania zawodu wydawcy
Literatura
- A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: