Socjologia i antropologia dla polonistów WH-FPZ-II-2-SocAntPo
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników i uczestniczek z wybranymi zagadnieniami socjologii i antropologii, które wydają się kluczowe z perspektywy dzisiejszego spojrzenia na tekst tak w związku z rozwojem refleksji społecznej i kulturowej, jak również przemianami kultury.
1/ Główne paradygmaty socjologii i antropologii i ich obecność w świadomości społecznej 1
2/ Główne paradygmaty socjologii i antropologii i ich obecność w świadomości społecznej 2
3/ Język jako obiekt badania i metoda badawcza: de Saussure, Malinowski, Levi-Strauss, Geertz
4/ Nowe technologie komunikacyjne – zmiana kultury i zmiana badań nad kulturą
5/ Uczestnictwo w kulturze i kultura uczestnictwa
6/ Kultura wizualna i metody badań wizualnych
7/ Wybrane metody badań społecznych
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FW1_W23 – ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o
człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich
funkcjonowania
FP1_U12 – posiada na poziomie podstawowym umiejętność rozumienia i
analizowania zjawisk społecznych
FP1_K01 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia
się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie
Na II stopniu
OPIS ECTS - 4 pkt
Udział w ćwiczeniach - 30h
Przygotowanie do ćwiczeń - 30h
Konsultacje - 5h
Przygotowanie pracy końcowej - 40h
Kryteria oceniania
FW1_W23 – ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o
człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich
funkcjonowania
-na ocenę 2 (ndst.): nie ma podstawowej wiedzy o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich
funkcjonowania
- na ocenę 3 (dst.): częściowo posiada podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich
funkcjonowania
- na ocenę 4 (db.): w dobrym stopniu posiada podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania
- na ocenę 5 (bdb.): w bardzo dobrym stopniu posiada podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania
FP1_U12 – posiada na poziomie podstawowym umiejętność rozumienia i
analizowania zjawisk społecznych
- na ocenę 2 (ndst.): nie posiada na poziomie podstawowym umiejętność rozumienia i
analizowania zjawisk społecznych funkcjonowania
- na ocenę 3 (dst.): częściowo posiada na poziomie podstawowym umiejętność rozumienia i
analizowania zjawisk społecznych funkcjonowania
- na ocenę 4 (db.): w dobrym stopniu posiada na poziomie podstawowym umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych funkcjonowania
- na ocenę 5 (bdb.): w bardzo dobrym stopniu posiada na poziomie podstawowym umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych funkcjonowania
FP1_K01 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia
się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie
Na II stopniu
- na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia
się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie
- na ocenę 3 (dst.): w stopniu dostatecznym ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie
- na ocenę 4 (db.): w stopniu dobrym ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie
- na ocenę 5 (bdb.): w stopniu bardzo dobrym ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie
Metody weryfikacji - aktywność na zajęciach, rozmowa na koniec spotkań.
Metody dydaktyczne:
Metoda ćwiczeniowa i studium przypadku.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003.
Geertz Clifford, Opis gęsty, w: Interpretacja kultur, Kraków 2005, ss.17-43.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: