Problemy edytorskie literatury XIX i XX wieku WH-FPZ-II-2-PrEdLit
Semestr pierwszy
I — Czy dzieła Lenina naprawdę drukowano na papierze klasy pierwszej? O procesie produkcji książki i o jej budowie
II — „Eee, to nie ma obrazków”. O okładkach i ilustracjach książkowych. Józef Wilkoń jako ilustrator Pana Tadeusza
III — Co wypada, a czego nie wypada czytać filologowi? O wydaniach krytycznych, naukowych, popularnonaukowych, popularnych i beznadziejnych
IV — Ryszard Krynicki ‒ prywatny wydawca Herberta. Co wynika z uważnego czytania not edytorskich
V — . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Centymetr Reymonta, czyli nikczemni wydawcy Chłopów
VI — Kim jest „człowiek”. Czy ocenzurowany słownik może mówić prawdę?
VII—VIII — „Bóg Ci zapłać za pamięć, ale bądź potępiony for ever za kaligrafię”. Jak czytać i wydawać rękopisy
Semestr drugi
IX — Ile było Nie-boskich komedii. Wydawnicze dylematy i uniki
X — Przedwiośnie dwóch Andrzejów i Przedwiośnie Żeromskiego. Manipulacje i tajemnice
XI — „Wyraz «świnia» użyty był przez usta Zbawiciela-Świata, a wyraz «cymbał» użyty był przez usta Pawła, Apostoła narodów — z tej to przyczyny można bezpiecznie świństwo zwać świństwem, a cymbalstwo mienić cymbalstwem”. O sposobach wydawania Norwida
XII — Listy „Chopina” do Delfiny Potockiej (studium przypadku)
XIII — Jak wydawać pamiętniki, dzienniki i listy autorów sławnych? (Dąbrowska, Nałkowska, Lechoń, Wat)
XIV — Jak wydawać pamiętniki, dzienniki, listy autorów nieznanych? (dokumenty rodzinne, z piwnic i ze strychów)
XV — Czy warto kupować książki? Co wypada mieć, a czego się wystrzegać? Co przegapiliśmy spośród nowości wydawniczych? Plus: znaki właścicieli, ślady użytkowników, kurioza
Kod do „zespołu” na MS Teams: vc8t78c
Link do stosownego „kanału” tamże:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a36fb270b1e004e43b0e68f01ebcd5c0a%40thread.tacv2/conversations?groupId=e8a780c6-e260-43cb-892a-45e515582064&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
a) zna i rozumie terminologię edytorstwa naukowego oraz współczesnego edytorstwa praktycznego na poziomie zaawansowanym;
b) ma uporządkowaną wiedzę obejmującą teorie i nurty metodologiczne związane z edytorstwem naukowym (teksty z różnych epok), praktycznym edytorstwem współczesnym oraz wiedzą o książce - na poziomie zaawansowanym;
c) potrafi integrować na poziomie zaawansowanym w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin: literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz innych, których znajomość jest niezbędna przy opracowaniu zarówno tekstów autorów żyjących, jak i dzieł dawniejszych. Potrafi zredagować na poziomie zaawansowanym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi; potrafi przeprowadzić krytykę tekstu w odniesieniu do dzieł literatury dawniejszej (XVI—XX wiek) i przygotować edycję krytyczną dzieła literackiego. Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego;
d) prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu wydawcy, edytora tekstów dawnych i współczesnych.
Kryteria oceniania
GŁÓWNE WARUNKI ZALICZENIA:
1) obecność – bez konsekwencji zajęcia można opuścić dwa razy (w trakcie całego roku akademickiego); ewentualna trzecia nieobecność skutkuje koniecznością zaliczenia wszystkich trzech opuszczonych zajęć na najbliższym dyżurze; ewentualna czwarta nieobecność skutkuje koniecznością wykonania adekwatnych zadań specjalnych; pięciokrotna nieobecność na zajęciach skutkuje niezaliczeniem całego cyklu;
2) rozmowa końcowa lub praca pisemna dotycząca:
a) opracowanego wcześniej przez Studenta wybranego problemu edytorskiego (lista tematów do wyboru ‒ do 1 lutego 2021, terminy rozmów ‒ do uzgodnienia; w grę wchodzi także temat własny, zatwierdzony wszakże przez prowadzącego);
b) wybranych zagadnień spośród poruszanych na zajęciach.
NA OCENĘ KOŃCOWĄ MAJĄ TAKŻE WPŁYW:
3) wykonywanie bieżących zadań pisemnych;
4) aktywność podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: