Metodologia badań nad językiem WH-FPZ-II-2-MeBanJe
Celem zajęć jest rozwijanie świadomości metodologicznej studenta, zapoznanie go z typami refleksji metodologicznej, a także kształcenie umiejętności doboru metod badania naukowego.
ZAKRES TEMATÓW:
-Stosunek metodologii do systemu wiedzy naukowej i filozoficznej.
-Typy refleksji metodologicznej w naukach humanistycznych.
-Metodologiczne rozumienie pojęć: znak, język, mowa, działalność językowa, tekst, dyskurs.
-Paradygmaty naukowe w lingwistyce (ewolucjonizm, młodogramatyzm, psychologizm, strukturalizm, funkcjonalizm, kognitywizm).
-Językoznawstwo diachroniczne i synchroniczne.
-Metodologiczne problemy lingwistyki diachronicznej a status poznawczy nauk historycznych (metoda historyczna, metoda retrospektywna, metoda historyczno-porównawcza, metoda rekonstrukcji wewnętrznej).
-Metoda analizy konceptualnej i jej zastosowanie w badaniach onomazjologicznych i etymologicznych.
-O prawach językowych i metodach statystycznych w badaniach językoznawczych.
-Metodologiczne zagadnienia lingwistyki synchronicznej (różnorodne pojęcia systemu językowego i problemy jego opisu).
-Metodologiczne problemy teorii komunikacji.
-Z zagadnień socjolingwistyki.
-Językowy obraz świata w świetle metodologicznych problemów lingwistyki kognitywnej.
-O metodach badań idiolektu.
-Metodologiczny aspekt kultury języka.
-Metalingwistyka i analiza tekstów językoznawczych.
-Postmodernizm w lingwistyce.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
-zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa
-ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa;
-ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju
-ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych;
-zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka
-ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu współczesnego językoznawstwa
-zna współczesne metody analizy zjawisk językowych;
-potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin językoznawstwa, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk językowych;
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: