Literatura współczesna wobec literatury XIX wieku WH-FPZ-II-2-LitWs
Treści merytoryczne:
1. Problematyka i poetyka polskiego romantyzmu. Rekonesans.
2. Przestrzenie badań nad formami obecności romantyzmu w polskiej literaturze współczesnej
3. Romantyczne strony w twórczości lirycznej m.in. Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Józefa Łobodowskiego, Tadeusza Kubiaka, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Józefa Czechowicza, Kazimiery Iłłakowiczówny, Stanisława Grochowiaka...
4. Romantyzm a proza współczesna (m.in. Gustaw Herling-Grudziński, Tadeusz Konwicki).
5. Strofy lozańskie we współczesnej poezji polskiej.
Omówienie:
- ważniejszych prac literaturoznawczych dotyczących związków literatury współczesnej z literaturą XIX wieku
- obecności gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna) i form ich przekształceń w literaturze współczesnej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy
Student:
- wie, czym jest tradycja i historia literatury;
- identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej;
- wyciąga wnioski z aksjologicznego promieniowania literatury XIX wieku na współczesność
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich dalsze ślady
- wie, w jaki sposób należy analizować i interpretować powinowactwa literatury XIX wieku i współczesnej;
- ma dobrą znajomość literatury przedmiotu
- potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury współczesnej.
Efekty kształcenia z zakresu umiejętności:
- potrafi samodzielnie dokonać interpretacji porównawczej romantycznego i współczesnego dzieła literackiego;
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych.
Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli wiedzy o tradycji literatury romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Punktacja ECTS
Uczestnicząc w zajęciach Student może uzyskać 3 punkty ECTS, na które składają się:
30 godzin - udział w zajęciach
30 godzin - przygotowywanie się do zajęć
10 godzin - przygotowanie prezentacji
15 godzin - pisanie pracy semestralnej
Kryteria oceniania
Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia.
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest tradycja i historia literatury;
- identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej;
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich ślady we współczesności;
- potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do romantyzmu;
Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest tradycja i historia literatury;
- identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej;
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich ślady we współczesności;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- potrafi samodzielnie dokonać interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do romantyzmu;
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
- ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest tradycja i historia literatury;
- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej;
- wyciąga wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu i współczesności;
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich echa we współczesności;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury współczesnej;
- potrafi samodzielnie dokonać interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście odwołań do romantyzmu;
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
- ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: